2-portsförgasare?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-portsförgasare?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-portsförgasare?

  • Författare
    Inlägg
    • november 11, 2012 at 21:19 #6883

      Läser en Weberhandbok om att deras 36DCD är lämplig för motorer mellan 600 -3000cc.
      Funderar just på om det finns någon här som har erfarenheter av den på en 750 eller 850cc kortnosmotor.
      Vill minnas att jag sett ett insugningsrör som kan ha passat den förgasaren.
      Tanken är att hitta ett sätt att få en bil som går att både köra “snålt” som en otrimmad och samtidigt kunna
      gasa på lite när inspirationen faller in.
      Är jag helt ute o cyklar eller …?

        november 12, 2012 at 08:46 #49536

        Bra ide, köpa Kälkans insugrör och montera från östtyska Wartburg en Jikov (Weber licens) tvåstegsförgasare.

        Hubbe

          november 12, 2012 at 18:31 #49565

          En fin Weber 36DCD har jag redan liggande i gömmorna. Någon som har erfarenhetar av att åka tvåstegs-tvåports förgasare på tvåtaktaren? Bra att veta liksom om det finns passande insugningsrör till min kortnosmotor.

            november 12, 2012 at 22:32 #49580

            Här är mitt insug som Hubbe menade, det är en Weber 32-36a.

            Jag har tyvär slängt det i skrotlådan med förgasaren.

              november 13, 2012 at 08:42 #49586

              Kälkan,

              det kan inte vara sant att du har slängt de fina saker i skrotlådan.

              Hälsningar
              Hubbe

                november 13, 2012 at 22:39 #49612

                Jo Hubbe den är borta håller på att städa garaget det blir mycket som åker.

                Har ju haft den till försällning och även en trimmad kortnosmotor och ett filat dito

                Men det är ingen som är intresserade av det så det blir en resa till tippen.

                  november 14, 2012 at 14:05 #47589

                  Källkan: Synd att det slängts. Men frågan är: Hur funkade arrangemanget?
                  Har den trimmade kortnosmotorn hamnat på defragmentering eller är den fortfarande räddningsbar?
                  //Harald

                    november 16, 2012 at 20:42 #49712

                    @ingemargavle wrote:

                    En fin Weber 36DCD har jag redan liggande i gömmorna. Någon som har erfarenhetar av att åka tvåstegs-tvåports förgasare på tvåtaktaren? Bra att veta liksom om det finns passande insugningsrör till min kortnosmotor.

                    ingemargavle:

                    En grupp H 1000cc Wartburg hade med en Jikov 32SEDR tvåstegsförgasare upp till 100hk. Jag tror inte, att det är så lätt att anpassa en Weber 36DCD till tvåtakt. En 2T-motor har mycket mindre vakuum än en 4t-motor. Men om du känner bra förgasar gubbar, så skulle det inte vara omöjligt.

                    Hubbe

                      november 17, 2012 at 08:40 #49730

                      Just erfarenheter av 2stegs 2ports förgasare är intressanta plus om någon har delar.
                      Men det viktigaste är iaf att jag söker en lösning som ger god körbarhet och bränsleekonomi med lite extra pulver när man vill leka.

                        november 18, 2012 at 19:56 #49779

                        @ingemargavle wrote:

                        Just erfarenheter av 2stegs 2ports förgasare är intressanta plus om någon har delar.
                        Men det viktigaste är iaf att jag söker en lösning som ger god körbarhet och bränsleekonomi med lite extra pulver när man vill leka.

                        En tvåstegs förgasare fungerar nästan som ett variabelt insugrör, steg I bra till låga varv och steg II bra till höga varv. Att tvåstegsförgasaren fungerar bra, vet vi från Wartburg 2T, varför skulle det inte fungera lika bra på en Saab 2T. Ökonomisk på steg I och mer effekt och förbrukning på steg II.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.