2-portsförgasare?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-portsförgasare?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-portsförgasare?
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-18 19:56 av hubbe.
-
FörfattareInlägg
-
november 11, 2012 at 21:19 #6883
Läser en Weberhandbok om att deras 36DCD är lämplig för motorer mellan 600 -3000cc.
Funderar just på om det finns någon här som har erfarenheter av den på en 750 eller 850cc kortnosmotor.
Vill minnas att jag sett ett insugningsrör som kan ha passat den förgasaren.
Tanken är att hitta ett sätt att få en bil som går att både köra “snålt” som en otrimmad och samtidigt kunna
gasa på lite när inspirationen faller in.
Är jag helt ute o cyklar eller …?november 12, 2012 at 18:31 #49565En fin Weber 36DCD har jag redan liggande i gömmorna. Någon som har erfarenhetar av att åka tvåstegs-tvåports förgasare på tvåtaktaren? Bra att veta liksom om det finns passande insugningsrör till min kortnosmotor.
november 14, 2012 at 14:05 #47589Källkan: Synd att det slängts. Men frågan är: Hur funkade arrangemanget?
Har den trimmade kortnosmotorn hamnat på defragmentering eller är den fortfarande räddningsbar?
//Harald@ingemargavle wrote:
En fin Weber 36DCD har jag redan liggande i gömmorna. Någon som har erfarenhetar av att åka tvåstegs-tvåports förgasare på tvåtaktaren? Bra att veta liksom om det finns passande insugningsrör till min kortnosmotor.
ingemargavle:
En grupp H 1000cc Wartburg hade med en Jikov 32SEDR tvåstegsförgasare upp till 100hk. Jag tror inte, att det är så lätt att anpassa en Weber 36DCD till tvåtakt. En 2T-motor har mycket mindre vakuum än en 4t-motor. Men om du känner bra förgasar gubbar, så skulle det inte vara omöjligt.
Hubbe
november 17, 2012 at 08:40 #49730Just erfarenheter av 2stegs 2ports förgasare är intressanta plus om någon har delar.
Men det viktigaste är iaf att jag söker en lösning som ger god körbarhet och bränsleekonomi med lite extra pulver när man vill leka.@ingemargavle wrote:
Just erfarenheter av 2stegs 2ports förgasare är intressanta plus om någon har delar.
Men det viktigaste är iaf att jag söker en lösning som ger god körbarhet och bränsleekonomi med lite extra pulver när man vill leka.En tvåstegs förgasare fungerar nästan som ett variabelt insugrör, steg I bra till låga varv och steg II bra till höga varv. Att tvåstegsförgasaren fungerar bra, vet vi från Wartburg 2T, varför skulle det inte fungera lika bra på en Saab 2T. Ökonomisk på steg I och mer effekt och förbrukning på steg II.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.