2-tumssystem jämfört med original till TT

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-tumssystem jämfört med original till TT

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-tumssystem jämfört med original till TT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 28, 2009 at 10:43 #19654

      När jag köpte min 63:a förra året satt ett relativt nyinstallerat 2-tumssystem monterat. Inget fel i det. Problemet är att jag bor mitt i stan och att bilen på ren svenska för ett jävla liv vid gaspådrag. Det ekar mellan husväggarna och dånar upp i hyreskåken där garaget finns och i samband med att jag ska köra ut bilen – kanske tur att jag inte bor i det huset själv. Jag funderar därför på att montera ett originalsystem. Bilen är ej trimmad ska väl påpekas. Jag undrar iaf om det finns några fördelar/nackdelar med respektive avgassystem ? Vissa tycker säkert att 2-tumsljudet är just själva fördelen, jag tycker att det dånar i överkant, särskilt på smågatorna där jag bor.

        februari 28, 2009 at 10:58 #136482

        Hej Kontakta mig om du är intresserad av att sälja 2″ systemet.
        Mvh Martin
        mga_77@hotmail.com

          februari 28, 2009 at 12:36 #136483

          Fördelen med 2-tums är att du får några fler hästar. Tror det rör sig om ca 3-5 hk. Jag upplevde att bilen blev lite starkare på låga varv.

            mars 1, 2009 at 10:26 #136522
            Dajje wrote:
            Fördelen med 2-tums är att du får några fler hästar. Tror det rör sig om ca 3-5 hk. Jag upplevde att bilen blev lite starkare på låga varv.

            Verkar som det finns lite olika uppfattningar vad gäller detta. Någon har hävdat att 2-taktsmotorn ska ha ett visst motstånd i avgassystemet och att originalsystemet då är bättre. Detta under förutsättning att bilen är otrimmad. Andra hävdar att det är tvärtom, att 2-tumssystemet ger några hk extra. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag vill ju inte tappa effekt om jag byter till ett originalsystem. DE få hästkrafter som finns behövs, om man uttrycker det så. Jag har ju hört hur andra som har 2-tumssystem låter och inte tycker jag att deras bilar väsnas lika mkt som min. Tycker dessutom att sluröret/ändröret är grövre på min än vad jag sett på andra bilar med 2-tumssystem. Ska försöka länka med en bild om man nu kan se något på den

              mars 1, 2009 at 12:36 #136525

              ge lite mera luft och bestycka upp en aning får du ett par hästar till!!!!

                mars 1, 2009 at 15:45 #136526

                vet inte hur 2T systemet ser ut, men kanske är en dämpare bortplockad? ..du kanske kan lägga till en liten extradämpare?

                “Originalljudet” är ju fint på sitt sätt också.

                Ett sista alternativ är att låta Anton “Lustgasen” komma och köra lite in och ut ur ditt garage med sin 93a på högvarv, så kommer din låta tyst och fint i grannarnas öron sen 😀

                Det enda som låter mer än Antons bil är Antons däck (nån race-modell) i landsvägsfart :duck:

                  mars 1, 2009 at 16:32 #136528

                  Jag får väl ta upp bilen på en lyft och titta hur det ser ut under, men enligt tidigare ägaren i Uppsala, så har han monterat ett vanligt 2-tumssystem med både främre och bakre ljuddämpare. Ändröret kapades tydligen en aning, vilket också syns, men har svårt att tro att det ska vara av någon avgörande betydelse.

                    mars 4, 2009 at 17:13 #136704

                    Helt ärligt så brukar inte saab men vanligt 2″ system låta så mycket men de låtet ju helt klart mer än med orginal systemet:).

                    Så det är kanske bra att ta en titt på hur det sitter fast och om bakre ljudämpan har någon ljuddämpning i sig, för den främre är inte en ljudämpare utan mer gjord för att öka vridmomentet på låga varv.

                    På frågan om verkligen ett 2″ rör ger någon effekt skillnad, så är det enkla svaret ja för tvåtaktaren jobbar så ju mer bränsle man får in i motorn ju mer effekt man har för at nu kunna få in mer bränsle måste avgaserna komma ur motorn också så vad tror du om vilket sätt kommer avgaserna ur motorn bäst genom orgial sugrör eller ett bra 2″ system :)?

                    Tur att jag inte behöver starta min bil mitt i stan varje gång för i sista mätningen hade jag 101 db vid 4500 varv och motorn varvar 7000:).

                      mars 4, 2009 at 22:27 #136728
                      Martin Adamson wrote:
                      Hej Kontakta mig om du är intresserad av att sälja 2″ systemet.
                      Mvh Martin
                      mga_77@hotmail.com

                      Förstår inte att det ska vara ett sånt sug på 2″ system. Det är ju bara att beställa ett på Mekonomen, kostar ca 2200 för ett komplett system…

                        mars 5, 2009 at 09:51 #136742
                        Kalle .P wrote:
                        Helt ärligt så brukar inte saab men vanligt 2″ system låta så mycket men de låtet ju helt klart mer än med orginal systemet:).

                        Så det är kanske bra att ta en titt på hur det sitter fast och om bakre ljudämpan har någon ljuddämpning i sig, för den främre är inte en ljudämpare utan mer gjord för att öka vridmomentet på låga varv.

                        På frågan om verkligen ett 2″ rör ger någon effekt skillnad, så är det enkla svaret ja för tvåtaktaren jobbar så ju mer bränsle man får in i motorn ju mer effekt man har för at nu kunna få in mer bränsle måste avgaserna komma ur motorn också så vad tror du om vilket sätt kommer avgaserna ur motorn bäst genom orgial sugrör eller ett bra 2″ system :)?

                        Tur att jag inte behöver starta min bil mitt i stan varje gång för i sista mätningen hade jag 101 db vid 4500 varv och motorn varvar 7000:).

                        Jo, jag förstår sammanhanget, men min bil är ju helt otrimmad och frågan är om det grövre systemet, 2″, har någon betydelse för effekten på en helt otrimmad motor. Den ska in på lite mindre svetsjobb i nästa vecka, så jag får väl passa på att gå under och titta hur det ser ut. Om det nu finns ngt sätt att se om ljuddämpningen på den bakre dämparen är dålig. Jag tycker inte heller att de bilar jag hört med 2-tumssystem har haft någon störande ljudnivå, snarast låtit lite trevliga. Men min för ett jävla liv.

                          mars 6, 2009 at 20:47 #136812

                          Visst gör ditt 2″ system skillnad även på din otrimmade motor. Det är så jag sa tidigare kan en tvåtaktare andas bättre så går den också bättre detta gäller ocks på den orginal motor.
                          Sedan är det också mycket vanligt att orginal systemen är helt igen satta av olja och då går ju motor ännu sämre när den inte alls kan andas.

                          Men det finns en begränsning på att man inte bör använda sig av större rör än 2″ få då inns det inget motstånd i röret och då kommer motorn att gå mycket dåligt. Har du haft mobed så har du säket testat att ta loss avgasröret helt för att den skulle gå bätte men det gjorde en inte alls utan den bara lät en massa.

                            mars 7, 2009 at 12:08 #136842
                            martin valentin wrote:
                            ge lite mera luft och bestycka upp en aning får du ett par hästar till!!!!

                            Ursäkta en teknisk idiot, men detta låter ju lite intressant. “Ge lite mer luft” ? Menar du att en uppsågning av en del av luftburken ? “Bestycka upp en aning” ? Vad gör man då ? Som du förstår är jag kanske egentligen fel person att ha en sån här bil, men man får väl lära sig lite i taget. Det skulle ju vara lite kul med en aning mer klös i maskin, särskilt nu när det mesta är fixat på bilen.

                              mars 7, 2009 at 13:47 #136848

                              Det Martin menar är att du kan såga upp luftburken/byta till en större snabel och sedan byta till lite större munstycken i förgasaren. XP-Niklas (Classic Saab Racing) har många trimdelar till salu även för den som bara vill ha några extra hästkrafter.

                                mars 7, 2009 at 21:05 #136861

                                På min 96:a från -63 med motor från en 66:a, original, böt jag från ett 2″ till ett system byggt efter XP-Niklas ritning. Det blev stor skillnad. Motorn orkade varva upp betydligt snabbare och orkade till 5000 varv på 4an.
                                Ljudnivån blev tyvärr för hög i mitt (frugans) tycke. Kan bero på den bakre dämparen. Monterade en extra dämpare från Mekonomen före bakaxeln. Ljudnivån blev acceptabel men bilen upplevs nu tröttare.
                                Ljudnivån räcker i alla fall till för att gångtafikanterna helt ska stanna upp när jag kör i stan.
                                Ps Hörselskydden hon fick i födelsedagsprecent använder hon inte nu. Ds

                                  mars 7, 2009 at 23:09 #136871

                                  Då byggde du ett 2″system med effektblåsa, som bygger på ljudnivån ordentligt. Blir ett väldigt ettrigt ljud av dem. De 2″system som klubben säljer låter inte alls på det sättet. Det är mer muller i ljudet, eftersom främre dämparen är av liknande modell som originalet. Jag tycker i alla fall om när en 2-taktare låter! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.