900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2014 at 18:16 #199825

      Ytterligare en stund i garaget avklarat idag. Känns riktigt roligt att man gjort lite framsteg, beklagar att bilderna inte har bästa kvalitén då bilderna är tagna med min iPhone 4S 🙂 Orkade inte fotografera allting, ska bli bättre att ta bilder på allt arbete nästa gång.

      Såhär ser det ut just nu när sidolisterna är borttagna.

      Numera är även sidoklädseln i bagaget helt väck, trevlig överraskning när man ser att det inte är rötet just där, trist med hjulhusen just men det är som är läget just nu. Ryggstödet får sitta kvar just nu.

      Numera är även baklamporna demonterade.

      Sjukt vad man äv sugen på att få köra denna bilen igen :bh Här har man börjat förbereda för att demontera främre mittkonsolen och knäskyddet.

      Främre mittkonsolen börjar åka av

      En stund senare är den väck, även korgen där är väck

      Passar även på att visa lite bilder på inredning, passargerarstolen som synes är i ok skick, ska ändå restaureras till nyskick senare

      Därmed var förarstolen betydligt sämre 🙁 Som tur är har man skinnpåsar i skapligt skick, dock tyvärr i oxblod men det ska tydligen gå att få den målad i beige 🙂

      Nu har man börjat ge sig på att demontera ner knäskyddet, eftersom jag gjort denna operation tidigare på min USA T16 så gick det betydligt smidigare denna gången utan några som helst krångel, en stund senare var även den borta, så kommer en tråkig överraskning när man ser att kabeln till belysningen i askkoppen är avklippt, nu vet man varför den inte fungerade 👿

      Eftersom jag började redan komma till att demontera eluttaget till kupévärmaren så gick jag även till motorrummet och passade på att riva nästan hela motorvärmarsatsen


      En stund senare var även sladden som går in i motorblocket borta samt, nu ska bara uttaget där fram med kabeln väck men då får jag demontera fronten först. Så tråkigt att man har 2st skruvhål i främre hjulhus över pga detta.

      “Oj Daniel, fint motorrum du har, din batterihylla är ju ganska fint, NOT!!”

      Och en bonusbild till, lyfte undan mattan samt isoleringen, vad tycker ni? Tycker det ser rätt skapligt ut faktiskt, förarsidan. Har sett andra og900or som är mycket sämre tyvärr…

      Nu har man endast ryggdynan, framstolarna, resten av mittkonsolen samt innermattorna kvar innan bilen är tom på inredning.

      Det var allt för denna gången.

      Bilar:
      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

        november 22, 2014 at 19:04 #199829

        Spännande detta!
        Tänk på att lagra sidolisterna plant o rakt annars ändras formen om dom ligger för länge…
        Ett annat tips är att inte vika ihop stolar eller lägga saker som blir länge i skinninredningar för att undvika tryckmärken.

          februari 7, 2015 at 22:30 #201563

          Oj här råkade jag då av en ren slump kika in igen, glömde av tråden litegrann.

          Kan påpeka att det inte händer ett skit med Lyxen just nu då jag nämligen börjat jobba med detta som bilden nedan visar, som förövrigt även är en hobby för min del 😉

          För att återgå till tråden igen, kan en dålig ABS pump med accumulator orsaka att ABS lampan lyser länge vid uppstart innan den slocknar och så tänds den så fort jag trycker ned bromspedalen hårt så tänds den tillsammans med färdbromslampan som varnar för bromsvätska. Har inhandlat en hel sats med behållare, rör osv som ser fräsch ut som tusan, till och med nyskick enligt mig som hittades via säljesannonsen på forumet, som dock legat länge men varit demonterad sedan 2000 troligtvis. Kan detta lösa problemet tro? Är detta ett jobb som man kanske bör lägga ett par dagar på, eller ska man lämna till verkstad kanske. Inga läckage har hittats förövrigt utan nivån är kvar på det normala. Det är inte orken som är problemet utan jobb som bussförare tar TIDEN ifrån en nämligen…

          Förövrigt så väntar även mer samlande av delar till min gråa USA T16. Bl.a ska den få en ny eller nyrenoverad kylare, funderar även på att byta vattenpumpen i samband med detta samt ny kylarvätskeburk som Orio förövrigt säljer helt nya, ny koppling med ny slav samt kopplingsrör, spridare och en annan APC box som kanske kan öka motoreffekten till kanske 190-200hk.

          Förövrigt så får jag hoppas på att jag kan komma på lite träffar i år, Saabfestivalen är nåt jag ser fram emot väldigt mycket på om jag skulle kunna få ledigt från jobbet, åtminstone en av dessa dagarna 🙂

          Bilar:
          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

            februari 8, 2015 at 00:50 #201565

            Nya delar i kopplingen är verkligen guld.. har ny slavcylinder och en Ny huvudcylinder med ny tryckplatta och ny vätska.. det är tråkigt att jag har 4 växlat för med min stål/alu klump till växelspak och stum växelförarled så är det en ren njutning att gasa.

            ska bli kul o se dig på träffar i sommar, festivalen kommer bli KANON! hoppas den blir tusen gånger bättre än den blev sist för min del. åkte hem på lördagen och hade inget körkort. lite småhavverier och inga pengar till delar (Y)

              februari 12, 2015 at 13:58 #200273

              Hoppas också på att ny koppling osv ska göra underverk för växlingarna, 91or har den nyare växelföraren vilket gör en ENORM skillnad för växlingarna ändå om man jämför med de tidigare, skulle bara behöva ragga tag i en växelspak med stålkula till min 91a och montera på min helt nya växelspaksknopp i trä på den 🙂

              Hoppas också på en grym festival i år, 2013 års festival var toppen men denna ska bli ännu bättre, ska inte ha en 900 som havererar denna gången…

              Apropå ABS frågan, är det ingen som vet om det är ABS accen eller pumpen som orsakar problem med ABS lampa som lyser länge vid uppstart och att ABS lampan även tänds så fort man bromsar hårt? Har en annan ABS sats liggandes hemma för säkerhets skull som är urfräsch och inte använts för länge. Fick även hem min nya expansionstank igår för kylarvätskan, ganska snabba ryck från Orios sida 😉

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                februari 12, 2015 at 21:23 #201699

                Jag har ingen direkt erfarenhet av det ABS-felet, men det skulle kunna vara accumulatorn. Du borde kunna höra om pumpen går onormalt ofta. Då är det definitivt. Om du sedan har en enhet liggande lär accumulatorn vara många gånger enklare att byta en hela grejen.

                  februari 12, 2015 at 21:54 #201704

                  Man kan ju alltid börja med att byta vätskan…

                  Om den inte byts på några år så är det mycket vatten i den.

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    februari 12, 2015 at 21:56 #201705

                    Är ganska övertygad om att du har problem med accumulatorn

                      februari 12, 2015 at 23:27 #201707

                      Då har man kanske tur isåfall att man har hela satsen med bromscylinder osv, får se om man kommer hinna ge sig på den själv eller om en verkstad får göra jobbet istället, tiden som tar ens krafter bara…

                      Gäller bara o hitta ett originalkyl om man hittar ett till turbomodeller eller leta nån som renoverar den befintliga.

                      Sen glömde jag också, när det gäller kopplingar såsom tryckplatta och lamell, var ska man handla dessa? Hörde att folk här på forumet köpte Sachs som är Saab original att de har problem med slirandet. Lite tips vore grymt, börjat lägga beställning på resterande delar som behövs till bilen.

                      Bilar:
                      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                        mars 7, 2015 at 14:00 #200600

                        1991 har redan stålkula, upp till 1990 är det plast. 1992 kom den kromade växelförarstången till lådan har jag för mig.

                        Förr-förra gången jag köpte koppling så köpte jag en LUK, den funkade bra (228mm till 9000 som åkte på en 900).

                          mars 28, 2015 at 15:29 #202804

                          Så ja, har gått ett tag mellan uppdateringarna. Bra tips där Johannes om koppling, Meca borde nog ha LUKs koppling antar jag.

                          Men någon vecka till, och sen får den gråa äntligen komma ut och lufta sig lite.

                          I veckan lades det en ganska stor order på nya delar inför en storservice. Utöver ny kylare, ny koppling med ny slav och kopplingsrör så blir det även nytt svänghjulslager, urtrampningslager. Och massa mer, även Simons halvsats med hagelbössa ska på. Kommer nog börja med att byta enbart ABS accen för att se om kontrollamporna för färdbroms och ABS slocknar snabbare och om funktionen blir bättre.

                          En Traderavinst gjordes för några veckor sedan, NOS röd APC box, en 175hk version förvisso men duger sålänge.

                          Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                            maj 22, 2015 at 21:20 #374311

                            Oj, redan slutet på maj men inte gjort iordning bilen för bes ännu…

                            Livet som busschaufför=bra men dåligt med tid när man är ledig, därför sitter jag nu och funderar på att sälja min Lyx till någon annan som har tid och renovera och istället köpa en Trubbnos T16 som är redan körklar och besiktigad?? Något intresse, rost finns men bra under. Ork finns för att renovera men tiden är knapp, jobb sena nätter och trött hemma…

                            Monterade förövrigt på halvsatsen på min USA bil, fick inte till passformen till 100% men så är det kanske när man monterat allt detta helt ensam. Men med insatsfilter, ny APC box och bättre avgas så känns det däremot att jag fått tillbaka stor del av effekten som saknades, inga mer misständningar heller numera!!

                            För mycket saker i bakhuvudet just nu…

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              Anonym
                              maj 22, 2015 at 21:37 #374313

                              1991 har redan stålkula, upp till 1990 är det plast.

                              Inte helt korrekt.

                              Kollar du i EPC så lär du se att det är en brytpunkt på tidiga samt senare MY 91 där 😉

                                maj 26, 2015 at 16:07 #374468

                                Så, lite bättre känns det när man har ledigt litegrann så kan man prioritera bilarna lite 🙂

                                Lägger fullt krut på den gråa igen inför bes, fick monterat nya sommardäck på originalfälgarna, behövdes verkligen, 16″ Aero fälgarna ligger i förrådet då de tyvärr måste riktas på insidan pga skevheten, att man var så jävla dum och inte kontrollerade detta tidigare. Nästa steg är att fixa vattenröret till turbon, fick inte tag på ett bättre alls så får åka och få ett nytillverkat. Byta kylare och expansionstank med. I samma veva ska jag nog försöka få igång ACn igen. Kommer behöva anlita proffs till att fixa ABSen också, hinner inte med detta själv därav detta…

                                Därefter så ska det läggas fokus på det sämsta, hitta någon som kan/vill svetsa också, nämligen skärmkanterna, speciellt höger som ska bytas och lackas.. Nästa år blir det nog byten av dörrar, baklucka och huv. Kommer nog känna mig hyffsat klar med den gråa inom kort iaf 😉

                                Men någon festival med og900 blir det nog återigen inte i år med, vill gärna inte skämmas med rosten på högersidan… Får nog bli 9-3 istället någon av dagarna men det funkar också 🙂

                                Så nu har jag nog inga planer på att avyttra projekt men några mer blir det inte.

                                Bilar:
                                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                  juli 8, 2015 at 22:31 #376554

                                  Fortfarande inget gjort med bilen ännu, ska försöka fixa tid snarast möjligt nu.

                                  Har alltid haft säljtankar nu senaste med annonser som till o med lagts upp då man har ont om tid…

                                  Jobbig sits just nu!

                                  Bilar:
                                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 379 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.