900 turbo -80?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -80?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -80?

  • Författare
    Inlägg
    • april 1, 2006 at 13:51 #14015

      Hej!
      Hur är de, är det samma motor i 99 turbo som i 900 turbo av de första årsmodellerna? tex 1980?
      Är det en slitstark motor? Hur långt kan den gå innan den behöver en renovering om den har skötts bra. Det är förstås inviduelt men ni kan väl spotta i en riktning..?

      MVH

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        april 2, 2006 at 16:55 #93674

        Det är samma motor B-motorn,akilleshälen på den motorn är väl vattenpumpen som är bökig att renovera och det börjar bli svårt att hitta delar till.

          april 2, 2006 at 17:01 #93675

          En bekants 99t har rullat 33000mil utan någon renovering-
          B-motorn är mycket slitstark.

            april 2, 2006 at 17:05 #93676

            som sagt , b motorn i de tidiga 900modellerna.. det jag undrar är vad det är för skillnad på b och h motorn?

            mvh

            Saab 93B -59 (Blå)
            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

              april 2, 2006 at 18:00 #93677

              Okej.
              Ja de undrar jag med vad är de för skillnad?

              MVH

              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                april 4, 2006 at 06:19 #93678

                Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn, det är axeln som driver fördelare, vattenpump och oljepump. Man ser skillnad på att H-motorn har en gjuten ventilkåpa där fördelaren sitter framtill och att det finns en remdriven vattenpump. Infästningen mot växellådan är lika, men H-motorn är lite längre då oljepumpen som sitter innanför remskivan tar lite extra plats.

                  april 4, 2006 at 07:28 #93679

                  Okej,men det sitter ju en aggregataxel på min med, så det stämmer inte!

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    april 4, 2006 at 08:26 #93680

                    Okej,men det sitter ju en aggregataxel på min med, så det stämmer inte!

                    Har inte du en 99 Turbo? Dessa bilar har som du vet B-motor och enligt ovanstående inlägg av Hans har B-motorn aggregataxel. Allt är i sin ordning, eller?

                    MVH
                    Carl

                      april 4, 2006 at 10:27 #93681

                      Han skrev ju att h-motorn hade aggregataxel.eller?

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        april 4, 2006 at 10:41 #93682

                        Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn

                        Min fetstil.

                        Mvh Petter

                          april 4, 2006 at 12:00 #93683

                          Tillbaka till ämnet.

                          En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.

                          Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.

                          Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.

                            april 4, 2006 at 13:58 #93684

                            Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn

                            Min fetstil.

                            Mvh Petter

                            sorry, har väl dyslexi eller nåt sånt… pinsamt :/

                            Saab 93B -59 (Blå)
                            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                              april 4, 2006 at 13:59 #93685

                              Tillbaka till ämnet.

                              En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.

                              Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.

                              Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.

                              Bra, roligt att höra, då borde min 99turbo klara ytterligare 30 000 mil. mvh

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                april 4, 2006 at 19:32 #93686

                                Renovering av topplock, byte av motorpackningar och annat får man räkna med. Men bottendelarna är väldigt stabila och rejält överdimensionerade för de 145 nordsvenska som gömmer sig i motorn. Så du kan lugnt köra vidare med din gamla turboklenod utan att oroa dig för motorn.

                                  april 4, 2006 at 20:12 #93687

                                  Det är en riktig kvalitéts motor med andra ord.

                                  MVH

                                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.