900s sPEY
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900s sPEY
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900s sPEY
- Detta ämne har 154 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 22:16 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Dagens!
Ett tips gällande dragkåpan, åk till motorcentrum och fråga där (helst ska du prata med Janne (Jan Norman) dom kan nog lösa hjulinställning också, kanske lite dyrare, fråga efter att få jobbet utfört av Arne eller Andreas Åman. hälsa att du fått tipset av mig 😉 (jobbat där tidigare)//Konrad S.
Tjipp! Tillbaka från Norge och bilen tillbaka från glasverkstan. Arbetet såg väl sådär u ti mina ögon, men jag är kanske petig. Sur blev jag däremot i helgen när jag insåg att nya rutan läcker. Har ringt och åker in igen på onsdag. De får spruta in någon glastätning tydligen, mycket irriterande hur som helst! 😡
Men innan dess ska väl nya instrumentbrädan på plats. Passat på att byta spaken till farthållaren, den hade legat an mot en metallkant som skavt genom samtliga kablar- inte konstigt att det var kortis! Nu har jag bytt spak, men vi får väl se om det fungerar utan att modda det hela lite. Är en -91 spak till en -93 farthållare (tror jag, fortfarande oklart vad förra ägaren gjorde när han “bytte” till 91 års farthållare.) lär hålla foten på bromsen, tack för tipset Anders!
Rev ut en del gammal elektronik också. Fick ett helt nystan med kablar som såg hemmadragna ut och inte var inkopplade någon stans. Rödvita kabeln imotorrummet slutade i en tom ändå så den är borta nu. Tog bort airbag-sensorn också eftersom den ändå var urkopplad. Hittat en massa kablar med saabmärkningar som “test”, “airbag test”, och liknande. Visst airbag test fattar jag väl vad den är till, men vad är alla andra “test” kablar?
Oh well- får fortsätta imorgon kväll 🙂
@-Konrad- wrote:
Dagens! Ett tips gällande dragkåpan, åk till motorcentrum och fråga där (helst ska du prata med Janne (Jan Norman) dom kan nog lösa hjulinställning också, kanske lite dyrare, fråga efter att få jobbet utfört av Arne eller Andreas Åman. hälsa att du fått tipset av mig 😉 (jobbat där tidigare)//Konrad S.
Tackar för tipset, ska kolla med motorcentrum!
Dagens inlägg. Monterat instrumentbräda, kväpanel och mittkonsoll. Allt verkar fungera, till och med farthållaren (Wehey!) med nya spaken. Enda abert nu är att höger backspegel inte kan justeas nedåt. Trycker man nedåt går den istället snett uppåt höger, det verkar vara något vajsing, men jag är inte så sugen på att montera ner hela instrumentbrädan igen för att kolla kontakterna bakpå..
Fiiiiiiiiiiiiin kabel!
Elspeglarna brukar vara enkla och fixa, prova byt plats på strömbrytaren och se om den går bättre då, ganska vanligt det är glapp där. Är det inte i kontakten så brukar det vara i skarven mellan spegel och dörrens ledningsnät. Ta lös spegeln och så är det en rund fyrpolig skarv efter typ 10cm, ta lös och försök gör rent kontakterna ordentligt. Brukar funka bra och ta nån kontaktspray å dra ur å sätta i kontakten några gånger.
Misstänker det beror på att den kör båda motorerna när den skall vinkla spegeln åt vissa håll eller nått och det är bara därför man märker den dåliga kontakten då, typ. 😛
@joH900 wrote:
Elspeglarna brukar vara enkla och fixa, prova byt plats på strömbrytaren och se om den går bättre då, ganska vanligt det är glapp där. Är det inte i kontakten så brukar det vara i skarven mellan spegel och dörrens ledningsnät. Ta lös spegeln och så är det en rund fyrpolig skarv efter typ 10cm, ta lös och försök gör rent kontakterna ordentligt. Brukar funka bra och ta nån kontaktspray å dra ur å sätta i kontakten några gånger. Misstänker det beror på att den kör båda motorerna när den skall vinkla spegeln åt vissa håll eller nått och det är bara därför man märker den dåliga kontakten då, typ. 😛
Tack för det, ska prova vid tillfälle sen. Fått tag på ett “nytt” lyktglas idag så jag kan byta ut det spruckna :smile nu är det (snart) bara ut och köra!
@joH900 wrote:
De flesta 9000 CSE har eluppvärmda spegelglas också så de går och lösa 😛
Där ser man, då finns det kanske hopp om jag skulle ledsna!
Nu är rutan tätad (finally!), återstår bara att se om den är tät också… Annars händer det inte så mycket just nu. Ptja, kanske kan få till en tvätt snart- skulle vara fint det! :smile
@arcsmile wrote:
Nu är rutan tätad (finally!), återstår bara att se om den är tät också… Annars händer det inte så mycket just nu. Ptja, kanske kan få till en tvätt snart- skulle vara fint det!
Japp den är tät, vilken lycka :smile. Lika roligt är att PEY ääntligen fått en tvätt, det såg lite illa ut ett tag. Larmet omprogrammerat så det inte tutar varje gång man låser, de flesta plastdetaljer i inredningen behandlade och en ny baklykta 🙂
augusti 2, 2013 at 14:52 #196239Känns som en riktigt fin vagn det där! Fått äran att provköra lite, tight och tyst 🙂
@Anderslindh wrote:
Känns som en riktigt fin vagn det där! Fått äran att provköra lite, tight och tyst 🙂
Tack för det! Du får provköra när du vill, bara kom och hälsa på 😉 . Sitter och kollar på extraljus nu.
Appropå det, är det någon som sitter på några extraljusfästen (och vill bli av med dem) att montera bakom stötfångaren så att ljusen inte hamnar så långt fram? 2 eller 3 st. Eller kommer det fungera bra med standard “bakomregskylten”-montering och nbb 175or? Vad är det allmänna utlåtandet?
http://www.garaget.org/?car=176609&image=1721762
Det där är monterat med en “bakomregplåten”-hållare. Det går att öppna huven tillräckligt för att fylla på spolarvätska och kolla olja utan problem, men visst tar lamporna i huven. Är SIM som jag har på bilden, är nog ganska mycket större än NBB 175.
Allmänna utlåtandet förövrigt är väl att din bil nog är snyggast utan extraljus, om det är för ljusets skull så hade jag haft dem monterade på bilen samtidigt som vinterdäcken sitter på och sen skruvat bort dem (om nu bilen rullar på vintern dvs)
Den är garanterat snyggast utan extraljus, men bilen kommer förhoppningsvis rulla en hel del på vintern, och med tanke på mängden ren och älg här uppe är bra ljus verkligen mycket värt. Hellre stukat vinterstuk än moosad ( ;)) front! Men visst kan man väl kanske tänka sig att montera bort dem på sommaren, kanske… Nu är det beställt i alla fall 😀
Har noterat att jag inte riktigt har tillräckligt grundladdtryck, så det måste justeras. Anderslindh upplyste mig vänligt om att jag kan justera det på muttern på stången från wastegaten. Men nu kommer vi till frågan: på vilket håll ska den skruvas, ska stången bli längre eller kortare för att öka laddtrycket? Ligger just nu i lägre delen av gula fältet och den ska ju upp till mitten 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.