94 Sonett replica
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / 94 Sonett replica
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / 94 Sonett replica
- Detta ämne har 16 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-18 23:09 av anp624.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Det måste vara minst sex sju år sedan som Teknikens Värld skrev om den hembyggda 94 Sonett replican på 96 2t chassi. Enligt artikeln var fler exemplar på gång, men jag kan inte minnas att jag sett varken bilen från tidningen eller någon mer Sonett vare sig “live” eller i nån annan tidning. (lyckades inte söka på forumet, kan inte minnas att dom diskuterats här på senare tid heller) Har någon mer bil färdigställts, är någon / några fler på gång? Kanske byggherren besöker detta forum ibland….?
Anders
december 7, 2006 at 20:18 #100714Du kan ju ta en titt på min First Sonetts sida. Där finns ett par bilder på de två replikorna.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookDen fanns med på festivalen ifjol. Vi förde en tråd på forumet i samband med detta och led tillsammans av ryktet att gjutformarna skulle förstöras efter att man tillverkat två stycken. Vad det blivit av detta vet jag dock inte, men visst skulle vi vara många som kunde tänka oss att bygga en Kit-Car av en Sonett I med 96:a prylar….
december 8, 2006 at 22:02 #100762Ja, det tycker jag med… Den dagen då en äkta Saab Sonett blir till Salu, så tycker jag att ngn från Sverige skall köpa den, vi kanske borde skramla ihop till en allesammans??? Jag tycker att det är förskräckligt att en/två finns i tyskland..
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
december 10, 2006 at 14:52 #100794Jag förstår inte problemet. Den som har betalat pengar för att tillverka en form eller plugg gör väl vad han vill med den?
Det är väl kul att folk vill lägga ner så mycket tid på att föra hobbyn vidare.Och det har ju även varit en Sonett I till salu nyligen.
Nu är det ju inte bara att vilja ha en som gäller.
Oavsett hur fin 99:a man har så ligger Sonett I i en annan prisklass.De jag tycker är tråkigt är att det inte ges möjlighet för andra att använda formerna om de vill bygga en replika.
Själv har jag svårt att se något härligare än att åka i en Sonett I en varm sommardag på kurviga vägar och se folks undrande blickar…
Men sen kan man o andra sidan se de ur byggarnas ögon. De vill förmodligen inte se hur många repliker som hellst. Det är ju alltid kul att vara unik.MVH Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaBengt: Tack för bildlänken
Det var t o m 10 år sedan Teknikens Värld skrev om replican, tror det var nr 16/96 jag letade fram häromdagen. Det stod där att man gjutit tre karosser, kanske kan det bli ytterligare en bil.
Om det är så att byggarna inte vill släppa några karosser till någon annan kan man kanske tänka sig att dom vill kunna kontrollera nivån på bilarna som blir färdiga, inga busbyggen eller extrema byggen med 24tums fälgar och 350 med kompressor….. men skulle inte det vara *lite* häftigt med en sådan Sonett ändå???
december 11, 2006 at 20:43 #100860På Trollhättesektionens familjerally i höstas var 3st 94or närvarade 1 äkta 2 replikor. Har tur som bor inärheten av Trollhättan 🙂
Mvh Roger
december 11, 2006 at 22:35 #100862Jag är så gammal att jag såg presentationen av 94:an i Linköping 1956. Min far jobbade då på SAAB i Lkpg. Det var då jag bestämde mig för att jag skulle ha en Sonett. Det tog dock många år; ty först till min 50-årsdag köpte jag Kermit.
Jag såg också premiärvisningen av Catherina och MFI 13.
I slutet på 50-talet skissade jag på hur “min Sonett” skulle se ut (TT-motor bak). Men det blev ju inget av det. (skisserna finns kvar).
När jag blev medveten om att det byggdes replikor på 94:an blev jag återigen intresserad att göra likadant. Men då jag fick höra att “pluggen” till #7 o #8 skulle förstöras tappade jag lusten. Jag hade i min enfald trott att dessa pluggar skulle kunna “hyras ut “, för att andra “Saabidioter” skulle få tillfälle att uppnå “sina drömmars mål”.
Man får tycka vad man vill om detta.
Jag kan förstå att “byggherrarna” inte vill ha så många kopior ute på vägarna.
Men jag kan inte förstå hur museet kunde tillåta detta? Vad blev priset; vilken överenskommelse gjordes? Gjordes mätningarna “i smyg”? I så fall är det väl plagiat. Vad säger upphovsmannen?Vore intressant att höra vad museet säger Peter B.?
“Så nätt”!
december 12, 2006 at 18:26 #100871Vad jag vet så finns det ett flertal privatägda 94:or.
Det är till och med så att #6 aktivt tävlingskörs på bana.Nu är det väl så att karossen inte är det största problemet?
Jag känner inte till nån som försökt bygga replika och blivit ståendes med ett färdigt chassi och går bet på att täcka över den med en kaross.Det kan givetvis pågå en förfärligt massa replika-byggen runt om i landet som jag inte känner till, men har man fixat chassit fixar man nog karossen med.
Entusiasm tror jag det rätta ordet är…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.