96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 6, 2012 at 20:48 #5618

      Tänkte att göra en tråd om min SAAB 96-62 som behöver en omfattande genomgång…
      Köpte den för ett par år sedan eftersom jag började få lite egen tid (som det så vackert kallas när barnen börjar bli stora). Har renoverat bilar för husbehov när jag vaar yngre, dvs för mer än 30år sedan och var lite sugen på att leka i garaget. Förr klarade jag att svetsa och fixa -men vad kommer jag ihåg??
      När jag dragit in bilen i garaget visade det sig att det var ett riktigt lik!!! Mycket rost såg jag när jag köpte den men under underredsmassan fanns inte mycket plåt. Vad gör man… slänger skiten och erkänner sig blåst… eller pröva i en ände och ser hur det går… och låter det ta tid.
      Nu har jag hållt på ett par år och tänkte att jag kunde lägga ut lite om hur det har gått.
      MEN framför allt: Det vore kanon om ni som kan lite mer än jag kommer med kommentarer/tankar/ideer/kritik/tips som alla kan ha nytta av.
      Och lite bilder:



        februari 6, 2012 at 21:18 #39237

        ser fin ut….
        Min är till och med rostig på växelspaken :CE

          februari 6, 2012 at 22:06 #39242

          Imponerande pokalsamling! Är det dina?
          Ska bli spännande att följa renoveringen, hoppas du orkar plocka upp sugen de gånger du tappar den.

            februari 7, 2012 at 07:30 #39256

            Visst är pokalsamlingen imponerande!!! Men långt infrån min… 😐 Den fanns i lokalen där jag hämtade bilen.
            Jag är på nivån att jag samlat BP-pyssling mfl klistermärken på garderobsdörren.

              februari 7, 2012 at 08:18 #39262

              Ähum… trevliga bilder och ballt med en Jaguar i garaget men var är bilderna på den hemska rosten?

                februari 7, 2012 at 21:50 #39317

                Jag började med att plocka bort säte och skärmar för att kolla läget…


                Fram med huggen för att se vad som finns mellan underedsmassan och lacken i bagaget
                :ROLF
                :IWS

                Okey: Nu gäller sticksåg och vinkelslipen och ta bort allt som är rostigt.


                Mycket borttaget men inte allt. Jag beslutade att svetsa ihop hjulhuset mot kofferten innan jag skär bort mer av rosten, annars riskerar jag nog att allt viker sig, eller hur skulle ni gjort?

                To be C

                  februari 7, 2012 at 21:55 #39319

                  Herregud, vilket murk! Jag skulle ha kryssmätt, stagat invändigt och kapat bort hela arslet på bilen och bytt det mot ett friskt från en V4!

                    februari 7, 2012 at 23:50 #39328

                    Eller byta hela hjulhusen som jag fick göra på båda sidorna.
                    Som var ganska roligt att göra, jag till hör dom som tycker rost är kul, men vi är nog inte så
                    många som tycker det är kul.

                      februari 8, 2012 at 00:41 #39329

                      Bravo nu börjar det likna nåt. Håller med till viss del att det är kul med rost. En gång… göra samma jobb igen på en likadan bil är mindre kul men visst jag ser oxå utmaningar i riktiga rostäckel om det bara är en intressant modell.

                        februari 8, 2012 at 15:26 #36051

                        Kul att följa detta projekt eftersom jag har en likadan, samma årsmodell och färg. Men du vet väl att det är en 63:a oavsett vad bilregistret säger? Min står också som 62:a i registret men kollar du chassinumret så ska du se att det är en 63:a. Dessutom har du ju grillen med SAAB-loggan som kom -63, signalringen på ratten som kom -63 och så fanns färgen midnattsblå under modellåren 63-65. Av någon anledning stod dom som årsmodell 62/63 i gamla länsregistret och när det nya bokstavsregistret infördes så tog man bara dom första siffrorna.

                        Din ser ju rejält rostig ut, tur att du gillar rostlagning. Den såg ju faktiskt inte så illa ut på dom första bilderna men skenet bedrar. Min ser å andra sidan risigare ut i lacken men har klarat sig bättre från rost. Har tänkt starta en projekttråd nån gång men har inte fått tummen ur. Det händer inte så mycket med den heller eftersom jag inte har nåt riktigt garage och dessutom en liten dotter på sju veckor.

                        Lycka till med rosten! 😀

                          februari 8, 2012 at 20:35 #39368

                          Kul med respons!!!
                          Håller med om att man borde byta i stora partier; hel bakdel eller hela inneskärmar. Jag hade sett i bagaget att stötdämparfästena var slut så jag köpte två ekonomiplåtar på Gistadmarknaden. (Tack ni underbara som ordnar de!!!) Detta var innan jag tagit bort skärmarna och insett hur illa det var. Att få tag på hel bakände eller hela inneskärmar verkade omöjligt så jag körde igång med plåtpusslet.
                          Jag tände lite på utmaningen och om jag klarar av att fixa det första hjulhuset så behåller jag liket, förlåt, bilen och låter det ta den tid det tar. Dvs ingen tidsplan!!! Grejen är ju att bilen är lika rostig i alla fyra hörn…

                          Pusslade dit ekonomibiten först så den kom på rätt plats:



                          Länkarmsfästet var ok men inte bakom mot hjulhuset.
                          Här blev det verkligen plåtpussel…



                          Skärmfästena uppe och framåt fick jag och trixa ihop. Många pappersmallar innan jag fick till det. Det kanske hade varit enklare att göra större bit men det fick bli så här. Försökte få tag på en hel ekonomibit (skärmfästet mot karosserisidan) men det verkar inte finnas, eller är det bara jag som inte lyckats hitta någon.

                          Fjäderfäste hittade jag på Tradera

                          och stänkskärmsfäste i Gistad

                          För att få koll på läget så slipade jag plåtrent i kofferten, kanske onödigt jobb…

                          Efter dessa veckors plåtpusslande så beslöt jag att fortsätta, OCH att försöka hitta mer ekonomibitar eller hela delar från någon rostfri donator (blir man donator om man är rostfri??)
                          Tja det var allt för ikväll…

                            februari 8, 2012 at 23:15 #39376

                            Hej kul bravo!!! :AP
                            Tips; 1,2mm är alldeles för jobbit att jobbba, knäcka å dona med- Kör istället med 1mm i tex golv, hjulhus. 0,75 ytterplåt, profiler i dörrar, luckor etc. och 2mm som förstärkningsplåtar typ. Länkarmsinfästningar, stötdämp, motorkonsoll mm. Lämplig plåt hittar du i järnhandeln eller så knallar du in på en smidesfirma och pratar åt dig “klippbitar” för kaffepengar.

                            Keep on rocking!!! lir ju bra det där :CH

                              februari 8, 2012 at 23:51 #39377

                              Du kan se på innetaket om det är en 62-63, tygtak 62 plast63.Tycker din rostlagning ser bra ut.
                              Är är en utmaning jag hade för ett par årsedan en Monte-Carlo tog ett år innan jag fick den klar.

                                februari 9, 2012 at 00:14 #39379

                                Kan ju visa vad jag håller på med nu en gammal Militär 95a mycket jobb men ändå kul.

                                  februari 9, 2012 at 07:38 #39383

                                  Plåt arbetet ser mycket bra ut 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 310 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.