99an leker diesel

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99an leker diesel

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99an leker diesel

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 19, 2008 at 12:56 #18846

      Jo när jag stänger av min 99a efter den blivit ordentligt varm så självantänder lite bränslerester och motorn går några varv till innan den dör ordentligt.

      Tyder ju på bra kompression i alla fall men varför gör den åp detta vis?

        oktober 19, 2008 at 13:36 #129042

        har du kollat tändinställningen??

          oktober 19, 2008 at 15:10 #129045

          Orsaken till att motorn går efter att du stängt av den är sotrester och avlagringar som glöder runt tändstiftet. Orsaken till att det är sotrester där är felinställd tändning.

            oktober 19, 2008 at 17:01 #129048

            Kan bero på kasst bränsle, Familjens brukis glödtänder på 95

              oktober 19, 2008 at 20:12 #129078

              Kolla om det sitter rätt stift i motorn, för mjuka stift kan också ge dessa symtom.

              Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
              Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

                oktober 27, 2008 at 07:12 #129465

                Kan också bero på för hög tomgång.
                Mvh Håkan

                  oktober 27, 2008 at 09:11 #129472

                  Min 99 har glödtändt på 95 oktan med, vet fler som haft samma problem, detta avhjälps genom att tanka 98 oktan istället, funkar för mig iaf.

                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                  Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    december 17, 2008 at 15:11 #132049

                    Min v4 glödtänder emellanåt, antar att tändinställning+nya stift borde göra susen. Det märkliga är att den bara glödtänder ibland, oftast enstaka tillfällen. Startar jag och slår av motorn en andra gång brukar den inte glödtända mer.

                    Hur vet man att det handlar om tändningen eller om sotrester? tyder glödtändning på bra kompression, varför?

                    Nån som vet om glödtändning är skadligt på nåt sätt?

                      december 17, 2008 at 17:35 #132054

                      När jag var barn hade mina föräldrar en 900 -82 med automat som glödtände ofta och mycket. Pga. automaten ver det inte helt lätt att få stopp på motorn. Jag har nu en 900 84 som har en magnetventil för att stänga bränslet när tädningen stängs av. Den har aldrig glödtänt. Tipps byt till ett nyare insugsrör med magnetventil.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.