ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 17, 2011 at 10:23 #32347

      Ok, då börjar vi om gott folk. Vad vet ni om ventil-paketet för ABS-regleringen, det som sitter på vänster framskärm? Kan dom börja läcka internt och leda tillbaka vätskan när man får lite tryck på bromsen?

      Jag har nu alltså bytt hela klabbet vad gäller pump etc, allt är luftat och klart och som ovan så fick jag igång pumpen med våld. Detta systemet verkar hålla trycket bättre faktiskt. Men problemet kvarstår till fullo. Det är jättesvampigt, och nästan direkt när bromsen appliceras så faller trycket och pumpen går igång. Jag har luftat flera gånger fram och bak, inga bubblor, förfarandet är det samma som innan.

      Så vad tror ni om ventil-paketet? Är det som läcker alltså? Isåfall var det den lätta grejen från början…. Det finns ju liksom inget mer? 🙁 På skrotarna finns det sidvis med ventilpaket till salu, men nästan inga kompletta ABS pumpar. Tyder detta på att just ventilpaketen kan vara problematiska?

      Är liiiiiiiite trött på bilen nu om ni kan gissa…. Är nästan i begrepp att riva ur paketet ur 7000-mila montecarlo cabben och prova med det, men då har jag två bilar utan bromsar som behöver luftas, så håller mig ifrån det.

        september 17, 2011 at 10:42 #32300

        Skulle alla gångar sätta pengarna på ventilpkt.

        Som jag skrev dengången jag fixade pershav’s US cabbe –
        så lever detta paket nog ett hårt liv eftersom många inte har fått bytt bromsvätska inom föreskriven tid……

          september 17, 2011 at 12:27 #32357

          Tog inte du isär ett Plankan? Jag tänkte försöka öppna och kolla idag hur det ser ut, om man kan göra nåt med det.

            september 17, 2011 at 20:05 #32389

            Nu är det dags för mig att komma med lite råd 🙂

            Vi kan börja med luftningen.
            Det rätta sättet är redan beskrivet men bromsarna är fortfarande svampiga, dvs du har luft kvar…. sannolikt i huvudcylinder alt ventilpaket.
            Prova att ansluta Luftman till insuget istället för däcket och låt bilen gå på tomgång några minuter (rör inte pedalen). Du ska alltså vacumsuga behållaren. Har aldrig misslyckats med ett MK II system eller en 9000 koppling sedan jag börjat vacumsuga systemet efter sedvanlig luftning.

            Rent teoretiskt skulle luften kunna komma av kavitation i pumpen som i sin tur orsakas av läckage på sugledningen eller igensatt filter på sugledningen (om og900 har ett sånt filter som finns på 9000) men det tror jag inte är orsaken i detta fall men det kan vara ett uppslag i funderandet 😉

            Pumpen startar direkt när man bromsar
            Jag vill bestämt hävda att det inte är pumpen utan accumulatorn som är boven när detta händer. Skulle ev kunna vara något ventilfel i pumpenheten också men isåfall borde pumpen starta även när man inte rör pedalen.
            Funktionen för pumpen är ju så att den startar vid ett visst tryck och stannar vid ett visst (högre) tryck, dvs den jobbar mellan två trycknivåer. Accumulatorns uppgift är att hålla systemet trycksatt under ett antal bromsningar för att slippa många start/stopp på pumpen.
            Pajjar accumulatorn tappar systemet trycket vid första bromsningen och pumpen startar och ev blir trycket så lågt att även lampan tänds.
            Blir pumpen dålig borde resultatet bli att den inte når maxtrycket, dvs den kommer aldrig att stanna.

            Ett annat tänktbart fel är som Plankan skriver i ventilpaketet. Ett läckage i en utloppsventil gör att trycket smiter ut i retur även när det inte ska göra det, dvs det blir ungefär som konstant ABS-reglering på den kretsen. Ett sånt fel borde märkas genom att kretsen inte har full bromsverkan men det borde inte göra att pumpen startar direkt (den gör ju inte det vid ABS reglering)

            I pumpenheten finns en överströmningsventil som ska öppna om trycket överskrider maxvärdet med några 10-tal bar. Ett inre läckage i den ventilen ger också problem med trycket men då borde pumpen starta ofta även om man inte rör bromsen.
            Det lär väl även finnas en backventil men det borde ge samma symptom som ovan, dvs pumpen får starta ofta även om man inte bromsar

              september 17, 2011 at 20:47 #32393

              Stort tack för ideer!

              Faktum är ju nu att två kompletta ABS aggregat beter sig nästan exakt likadant. Jag tror inte backventiler eller acken är problemet i nuläget, för när jag drar tändningen efter en längre tid nu så är trycket kvar i systemet, då går pumpen inte alls eller mkt kort. Så det indikerar ju att trycket är bra tycker jag. LUftningen kändes bra, även om jag inte vakumsugit. (bra tips där). Vidare spekulation känns onödig – jag har ett nytt ventil paket på gång och skall testa med det. Både luftning med pedalmetoden och luftman ger exakt samma symptom i nuläget, så innan jag testar vakumsugen så byter jag ventilpaket.

              Det gamla Ventilpaketet är isärtaget. Svårt säga om ventilerna är ok eller inte. Men rost/smuts etc hittade jag inte, det var jättefint invändigt. Det säger ju dock inte att ventilerna rör sig obehindrat eller tätar fullt ut, kanske det kommit in skit eller nåt och förhindrar tätning, vem vet….

              To be continued!

                september 17, 2011 at 20:58 #32395

                En sak till.
                Om felsökningen pekar mot ventilpaketet kan inte elfel helt uteslutas 🙁

                Får du några felkoder ?
                Har du ohm-mätt ventilerna ?
                Tar bromsarna jämnt och fint även utan ABS inkopplat ?

                Förutsätter att du lusläst denna tråd 😉

                http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910

                  september 22, 2011 at 18:46 #32663

                  Ok, nu börjar vi om. Kommer även lägga ut en säljesannons på bilen här.

                  Läget:

                  Det flexar i pedalen, går inte lufta. Vid två, tre pedaltrampning så drar pumpen igång och bygger tryck igen.

                  Bytta delar: Hela ABS agget, till bättre beggat påstått fungerande. Hela Ventilpaketet till ett påstått fungerade. Jag har luftat och grejat enligt konstens regler, det verkar normalt. Jag har provat med en annan box för ABS, samma grej.

                  HJÄLP. Är det nån på Västkusten som är djävlig på ABS som mot kontant ersättning kan komma hem till Gråbo och hjälpa till med ABSen? Alt köpa bilen på släp. Den är i toppskick och av mången eftertraktad, salupris diskuterat nyligen rörde sig runt 80.000 kronor. Nu är den såklart billigare… Hör av er.

                    september 22, 2011 at 19:19 #32664

                    Vill inte verka tråkig & ta glädjen från mekandet från dig, Martin, men det är faktiskt enklare & mindre tidsödande att lämna den till en bra verkstad, som kommer att felundersöka & laga felet en gång för alla.

                    Varför säger jag detta?

                    Jo – Du får det gjort – även om det kostar lite mer. DU slipper ta i bekymret & ägna den tiden till roligare saker.

                    Tänk på saken ialla fall.

                    Hoppas det löser sig. Inget roligt med bilar som fungerar dåligt. (måste medge att jag gillar dig kämparanda)

                    // ELIASSON

                      september 22, 2011 at 19:49 #32673

                      Tackar, men min kämparanda är tyvärr något som tillhör historien… Ser tre alternativ nu: Att få hem nån som är djävlig på ABS och mecka, att sälja i befintligt skick, samt få den till en verkstad. Stemec i Uddevalla känns väl som det bästa alternativet isåfall.

                        september 22, 2011 at 20:51 #32679

                        Luft. Det måste vara luft. Jag har tagit ett djupt andetag och jobbat vidare. Jag ställde pedalen i lätt bromsläge och luftade igen med luftman. Det kom luft. Massor av luft. Det kom luft i flera minuter? Hur mkt luft finns det i ett system egentligen? Båda sidor fram samma sak. Trodde det var bra, men det var i stort lika djävla svampigt, pumpen drog efter några få tag med pedalen. Ännu mer luftning, både med pedalen i bromsläge och helt öppet läge. Mer luft. Testade igen, och nu möjligen tar pedalen högre upp? Men lika djävla svampigt och pumpen drar. Men det känns lite bättre nu – jag tror det är luft i systemet fortfarande, men jag behöver vara två personer för att fortsätta, så fortsättning följer.

                        Surt som fasen Nr 1: Kanske har luft i systemet vart problemet hela tiden. Månne att hela detta episka slabbande med bromsvätska (jag kommer behöva måla om motorrummet och hela garagegolvet) var helt onödigt. Surt.

                        Surt som fasen Nr 2: Tänkte kröna bilen med nya hjul. En av Sveriges absolut sista uppsättningar fabriksnya 16″ Aero med svarvad kant har fått däck på sig och skulle monterats ikväll som avslutning. När jag lyfte ur hjulen ur bilen så låg alla vikterna lösa…. Såklart inga klämvikter på dylika fälgar, utan bara tejpade. Tydligen med rätt kass tejp. Så alla 4 måste tillbaka till däckaren och balanseras om, etc…. Orka liksom. Ska åka förbi Ohlsson i sjön först och köpa riktig bra dubbeltejp.

                        To be continued.

                          september 23, 2011 at 12:34 #32712

                          om resultatet blir lika med gammal traditionell pedalluftning som med en luftman skulle jag nog vilja påstå att båda varianterna är lika dåliga på just ditt system. Många ABS system som är tomma går inte att pedallufta överhuvudtaget utan kräver lite mer skjuts på vätskan och lika blir det väl med luftman, visst är det ett bra hjälpmedel ibland men till trilskandes ABS system? näee.

                          Det kan vara så att enda lösningen är en proffsluftare som trycker igenom hela kretsen i ett tag. De fyller på burken samtidigt så det är hela tiden vätska som finns och man behöver inte stanna upp och fylla på mer och krångla för då kan det vara så att de där retliga bubblorna kryper tillbaks och sen inte tar sig ut när du kör igång igen.

                            september 23, 2011 at 12:56 #32715

                            Ursäkta mig,men nu skall vi inte överdriva det heller va 🙄
                            Jag har luftat många ABS på OG 900 både vanligt byte av vätskan –
                            men även tomma system och det har aldrig varit något problem med luftman till dom främre och så låtit pumpen ta hand om de bakre bromsarna.

                            Kan jo dock tillägga att jag kör med den modell luftman som har påfyllningsflaska.

                              september 23, 2011 at 14:56 #32726

                              Ok, lite olika erfarenheter där. Jag har i alla fall en Biltema urluftare nu som kopplas till tryckluft. Återkommer snart med info om den funka eller inte…. Herregud, hur svårt skall det vara att lufta lite liksom???

                              Retrospektiv: Jag renoverade bromsarna på denna bilen för några år sen, bytte 4 ok, slangar mm. Då tömdes ju systemet rätt bra. Jag börjar undra om jag nånsin haft det riktigt bra luftat sen dess? Och nu när jag bytte backar fram och pressade kolvar så kanske nåt hände så att ännu mer luftficka uppstod? Jaja, om det nu är bra att veta hur man byter ABS aggregat så har jag i alla fall lärt mig det. Men jag hade helst sluppit.

                                september 23, 2011 at 15:47 #32727

                                @Stefan wrote:

                                Det kan vara så att enda lösningen är en proffsluftare som trycker igenom hela kretsen i ett tag. De fyller på burken samtidigt så det är hela tiden vätska som finns och man behöver inte stanna upp och fylla på mer och krångla för då kan det vara så att de där retliga bubblorna kryper tillbaks och sen inte tar sig ut när du kör igång igen.

                                Alternativt att vacumsugning kan lösa problemet.

                                Ang luftman som kopplas till däcket är det ett bra hjälpmedel men jag svårt att lyckas till 100% med bara den metoden.
                                Den sista lilla luften i bromsarna brukar jag alltid ta med pedalen alt vacumsugning.

                                  september 23, 2011 at 19:35 #32733

                                  Ok, där släpper jag det. Nu har jag försökt med det mesta, inklusive luftman och samtidig vakumsugning mha insuget och en gummislang via behållare. Det flödar vätska, allt ser skitbra ut. Bakbromsarna luftas perfekt. Men det är lika svampigt, och pumpen drar efter några tag på pedalen. Har även prövat med annan vacum-ack och ingen skillnad. Så det får väl bli verkstan, eller sälja på kärra. Ska se om jag hittar nån bra bromsverkstad här i byn till att börja med. Kanske har dom knep att komma med.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.