Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero -84 pärlemor går illa, lmm? PROBLEMET LÖST!!!

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2015 at 20:17 #380295

      Jag har bytt ECU också ingen skillnad.

        oktober 1, 2015 at 22:08 #380303

        Är det något du inte bytt ?

        Om alla komponenter är bytta utan att det blivit någon skillnad får man väl tänka lite längre.
        * Mekaniskt fel i motorn
        * kablage
        * Någon “ny” del har samma fel

        Är batterispänning/laddspänning normal ?

          oktober 1, 2015 at 22:15 #380304

          Jag har mina funderingar kring LMM. Som jag nämnt tidigare är det ett lotteri att köpa begagnade delar. När man bytt och tror sig ha eliminerat felet går man vidare i tron att delen fungerar. Det blir liksom felsökning i kubik innan man hittar felet. Skulle man ha en donatorbil där man lånade över bevisligen hela delar och testade skulle allt förmodligen gå i blixtens hastighet som jämförelse.
          Men så är det med gamla bilar, det vimlar inte av dem och man får väl finna sig i den tråkiga verkligheten.

            oktober 2, 2015 at 07:33 #380310

            Jag har kört åtskilliga mil med LMM urkopplad på ett LH2.2
            Nu var det förvisso några år nyare system men jag är ganska övertygad om att även en T16 -84 ska vara körbar med LMM urkopplad.
            Bilen går inte bra men den går att köra. Minns jag rätt går den bäst vid atmosfärstryck med urkopplad LMM.

            Funderar om du kan ha problem med varvtalssignalen till LH ?

              oktober 2, 2015 at 08:53 #380316

              Varvtalssignalen? Kommer den inte från tändförstärkaren/hallgivaren? Tändförstärkaren är bytt och fördelaren renoverad. Tändningen står på 16 grader som föreskrivet på tomgång med vakuumslangarna pluggade.
              Varvräknaren i bilen går också.
              Har jag missat något?

                oktober 2, 2015 at 09:42 #380319

                renoverad fördelare, är den funktionstestad i annan bil?

                  oktober 2, 2015 at 09:52 #380320

                  Nej den är inte testad. Det ständiga problemet – har ingen att jämföra med. De hallgivarhaverier jag varit ute för har inneburit att lindningarna i spolen brukar ge sig och då blir det totalstopp.
                  Jag hade en annan fördelare i och då var problemet detsamma som nu.

                    oktober 2, 2015 at 12:49 #380323

                    Varvtalssignalen? Kommer den inte från tändförstärkaren/hallgivaren? Tändförstärkaren är bytt och fördelaren renoverad. Tändningen står på 16 grader som föreskrivet på tomgång med vakuumslangarna pluggade. Varvräknaren i bilen går också. Har jag missat något?

                    Signalen går ju även vidare till LH.
                    Dvs tändsystemet generarer en varvtalssignal som sedan “delas ut” till varvräknare, APC, LH och diagnosuttag.
                    Har inte koll på hur det är kopplat och var man börjar leta 🙁

                    Funderingen var mer i stil med, hur reagerar LH på en dålig varvtalssignal ?
                    Skulle det kunna ligga bakom dina problem ?

                    Kanske finns det någon i klubben som har en LH – tester och ett TSI-instrument som kan låna ut det ?

                      oktober 2, 2015 at 20:04 #380331

                      Problemt löst!
                      Satte i en backventil till vv och en ny LMM.
                      Luftmassamätaren var kass.
                      Bilen går kanon nu!
                      Nu återstår kosmetika:
                      Ny ratt, hjulinställning, färga hatthyllan till rätt nyans, fixa spärren till växelspaken och lita annat smått och gott.
                      Har ni pinaler som ni vill bli av med så hör av er.

                      Tack alla för all hjälp. Jag hade förmodligen fortfarande stått på öronen i motorrummet än och slitit i de resterande hårtottarna utan er.

                      Tuborg

                        oktober 2, 2015 at 23:00 #380333

                        Skönt att det löste sig!!
                        Du har kanske blivit klokare med under denna resan :-))

                        Vart den ändå en ny LMM eller en till från skroten?

                        /Nisse

                          oktober 2, 2015 at 23:03 #380334

                          En från skroten, man ska väl ha tur någon gång. En ny kostar väl skjortan har jag sett.

                            oktober 3, 2015 at 00:27 #380336

                            Skönt, grattis!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              oktober 3, 2015 at 07:57 #380337

                              Najs att du hittade felet till slut!
                              Intressant att en kass LMM kan göra bilen obrukbar

                                oktober 7, 2015 at 12:43 #380452

                                Ursäkta men hade du inte provat med en annan LMM redan tidigare utan resultat?/Gunnar

                                  oktober 7, 2015 at 15:44 #380454

                                  Kul att det löste sig. 🙂

                                  http://www.garaget.org/shinyhead
                                  Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                                  I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 136 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.