Årsmodeller och motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Årsmodeller och motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Årsmodeller och motorer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 13, 2013 at 13:56 #7523

      Hej

      Vad jag förstått så finns det tre typer av V4 maskin, silver, blå och svart. Om jag förstått det rätt satt silvermotorn i bilar före 1969, men i vilka årsmodeller satt de andra två typerna?

      Mvh Bengan

        juli 13, 2013 at 17:26 #57570

        Många fel Bengan!

        Röd motor 1967- CH Ungefär 8000
        Silvermotor 1967-halva 1968
        Blå motor 1968/½-69
        Svart 1970- Flera varianter

        /Fredrik

          juli 13, 2013 at 19:11 #57571

          Att blå motor var så kortvarig visste jag inte 🙂 vad är skillnaden mellan blå och svart? Och är den svarta bäst ? Röd var också en nyhet för mig, rätt ovanlig idag gissar jag?

          Med Vänlig Hälsning

            juli 13, 2013 at 20:50 #57573

            @Rally wrote:

            Många fel Bengan!

            Röd motor 1967- CH Ungefär 8000
            Silvermotor 1967-halva 1968
            Blå motor 1968/½-69
            Svart 1970- Flera varianter

            /Fredrik

            Tackar för ett utförligt svar, Då kan jag utgå att jag har svart motor i min 77 B.

            Mvh Bengan

              juli 15, 2013 at 05:36 #57582

              Bör det helt klart vara. Tänk bara på att en senare svart skiljer sig en del från en tidigare svart.

                juli 15, 2013 at 09:17 #57586

                Såg en lista på motornummer för resp “färgfamilj” på nätet, men kan givetvis inte hitta den igen.. Har själv en Sonett -68 som jag nyligen har köpt, då ombyggd med Sportkit, dvs 1700 vev o kolvar mm. Skulle vara intressant att veta exakt vilken motor man har då det kan vara hopaplock med andra toppar mm. Ska kolla vilka stift mm som sitter i min för att åtminstone se vilka toppar jag har. Sen skiljer väl även brytare mm i fördelaren om jag har föstått det hela rätt?

                Finns det några yttre kännetäcken för att kunna avgöra vilket block/motor man har?

                  juli 15, 2013 at 09:55 #57587

                  fast färgerna är väl relativt ointressant ändå? Hårdvaruskillnader är det väl bara mellan silvermotorn som är en opendeck motor och de senare.
                  Årsmodellskillnader som brytare, tändning, insug och sånt är väl sånt man kan ta och plocka motorer emellan.

                    juli 15, 2013 at 12:48 #55647

                    @Stefan wrote:

                    fast färgerna är väl relativt ointressant ändå? Hårdvaruskillnader är det väl bara mellan silvermotorn som är en opendeck motor och de senare.

                    Det är frågan hurvida jag har en “silvermotor/open deck” eller ej som är intressant och om detta går att se på utsidan eller via motornummer?

                    EDIT.. Kom på att det fanns bilder tagna under renoveringen, och jag hittade bild på motorblocket som inte är Silver/Open deck utan troligvis en senare. Övriga saker är lätt att ta reda på..

                    Väldigt “blåmålad” ..

                    http://hem.bredband.net/saabsidan/images/sonett_950_71_512.jpg

                      juli 15, 2013 at 14:06 #57595

                      Du kan se det på om tändstiften har kort eller lång gänga. Finns bilder på det på SSKs hemsida. Sen finns det som nämnts en del andra skillnader somtex förgasare, olika fördelare, dragning av vattenrör mm.

                        juli 15, 2013 at 19:08 #57605

                        @Stefan wrote:

                        fast färgerna är väl relativt ointressant ändå? Hårdvaruskillnader är det väl bara mellan silvermotorn som är en opendeck motor och de senare.
                        Årsmodellskillnader som brytare, tändning, insug och sånt är väl sånt man kan ta och plocka motorer emellan.

                        Förlåt att jag lägger mig i, men vad betyder “open deck” ?

                        mvh
                        Hans H

                          juli 15, 2013 at 19:12 #57607

                          En bild säger mer än tusen ord.

                          /B


                          Bengt Åkesson
                          bengt@akesson-motorsport.se
                          Facebook

                            juli 16, 2013 at 08:49 #57628

                            en opendeck motor känns också lätt igen då den inte har “frostpluggar” i blocket utanför varje cylinder.

                              juli 16, 2013 at 15:52 #57640

                              @Bengt Åkesson wrote:

                              En bild säger mer än tusen ord.

                              /B

                              Är alltså cylindertoppen inte i kontakt med blockets topp? Isåfall förstår jag varför man frångick den lösningen.
                              Tack för förklaringen.

                              /Hans H

                                juli 31, 2013 at 11:05 #58015

                                Hur är skiljer det mellan röd och silvermotor?
                                Vet att det finn skilnader på rördragningen mellan olika motorer men hur…

                                  augusti 6, 2013 at 08:17 #58200

                                  Hej! Är ju lite roligt att veta om det verkligen är originalmotorn i bilen. Jag har en 1970 års V4 med blå motor. Bilen är uttagen i september 1969. Om listan dyker upp kan jag jämföra med mitt motornummer.
                                  Mvh Jan G

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.