Att byta bakhjulslager på 9-5 NG

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Att byta bakhjulslager på 9-5 NG

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Att byta bakhjulslager på 9-5 NG

  • Författare
    Inlägg
    • november 27, 2015 at 08:58 #382262

      Hej!

      Blev tvungen att byta vänster bakhjulslager efter 9000-mil på min 9-5 -11 Vector. Då det inte var helt lätt så tänkte jag delge mina erfarenheter:

      1. Hitta rätt lager. Enklast är så klart att gå till “Saabhandlaren” och köpa ett original så blir det säkert rätt. På mekonomen har de bara till diesel, men jag är ytterst tveksam om det skiljer sig. På Speedparts har de Saab original, men bara för framhjulen. Dock visade det sig att det är samma både fram och bak. Det originalnummer som Speedparts anger på sina framhjulslager är samma som jag köpte på Hedins bil Akalla för bak, vilket också känns fullt rimligt. Varför ha olika när bilen finns som 4WD? (Jag har inte 4WD, men lagret har splines för drivaxel.)

      2. Demontera: Började glad i hågen att demontera hjulspindeln från alla länkarmar och stag (många!). Det visade sig att många av skruvarna satt så hårt att inte ens en bra mutterdragare lyckades dra upp dem, men efter lite mer tid än jag trodde och 5 faaaan och 7 helvete så var spindeln i alla fall lös. Noterbart är att det finns två olika hjulupphängningar. Dessa olika spindelhus kan ses på bildelsbasen. Bra att veta om man väljer att köpa begagnat lager inklusive spindelhus från skrot. Lagret är skruvat med tre skruv från baksidan, men också pressat i spindelhuset (inte så hårt, men har alltid rostat fast). Jag försökte att värma försiktigt och slå på lagret, men det kräver försiktighet då ABS-givaren sticker ut framför lagret. Att sätta upp den i pressen lyckades jag inte heller med, då det inte är särskilt lätt att få mothåll när bromsskölden sitter kvar, och att kunna pressa då ABS-givaren är i vägen. Tillslut valde jag att lämna in spindelhuset till Hedins bil för demontering. Har man rätt specialverktyg så är det säkert enkelt, men utan ganska svårt. De tog 500kr för detta.

      3. Montering: Slipade rent den rostiga ytan i huset där lagret suttit, smorde in med kopparpasta för framtida demonteringars skull och drog sedan in lagret med monteringsskruvarna (gick ganska lätt). Övrig montering i omvänd ordning från demonteringen. Passade på att smörja in diverse skruv med kopparpaste och bättra på rostskyddet.

      Klart!!!

    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.