Avgasrör till trimmad V4

Forum / Övrigt / SSR / Avgasrör till trimmad V4

Forum / Övrigt / SSR / Avgasrör till trimmad V4

  • Författare
    Inlägg
    • januari 14, 2008 at 20:04 #17327

      Hej!

      Jag har en trimmad motor (1850cc, 7,6kam, Weber 36/36 DCD, standard ventiler).

      Vad ska jag ha för avgassytem till denna?

      Har funderat på det som Saabklubben säljer där Y-röret går ihop på mitten och sen går 90grader åt sidan igen. Men är det inte lite mycket böjar? Eller det fungerar bra ändå? Någon som har testat?
      (Bilen kommer att gå på gatan, alltså inte rallybruk)

      Eller man ska behålla orginal Y-rör och resten sportdämpare?

      Jag har inte hål brevid växellådan, annars hade ju “Enkelblås” varit att föredra!

      /Rikard

        januari 14, 2008 at 20:11 #117013

        Jag skulle köra Med Std B krökar

        Samt bygga resten själv. Snabbt & relativt billigt.

        /Fredrik

          januari 14, 2008 at 20:23 #117016

          Knalle Racing framröret(Y:et) håller jag på, rästen bygg själv.
          se
          http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=7&Number=36603

            januari 14, 2008 at 21:04 #117023

            Vad menas med Std B? Är det grövre än orginal?

            Röret från “Knalle”. Finns det att köpa på Saabklubben fortfarande? Finns inte med på hemsidan med reservdelar…

            Resterande rör (lång dämpare med fäste, bakaxelkrök och bakre dämpare) Går detta att köpa hos alla som säljer Simons produkter för att komplettera något av dessa Y-rör?

            Ingen som rekommenderar systemet som Klubben säljer då?

            /Rikard

              januari 14, 2008 at 22:29 #117031

              Knalle röret:
              Kolla med Anders eller Rolf Jensen

              std B
              Ja gröver än std.
              Väster rör går som std, ner genom hålet och sen mot högersidan.
              Höger rör gör en krök runt oljeflitret som sen ner i std hålet.
              Detta för att höger och vänster rören ca skall vara lika långa.

              Sen sitter det ett Y rätt långt fram på högersidan.

              Resten av avgasstyemet är i prinsip bara raka rör.
              2st 45grders böjar och en djud-dämpare i hjulhuset bak.
              Tar man en oval djud-dämpare lite större så behövs det ej mer än 1.

                januari 14, 2008 at 23:13 #117034

                Stabdard B var en klass enligt ett tidigare rallyreglemente, de bilarna gick senare in i gr A. Här finns lite info: http://home.swipnet.se/~w-27826/stdb/stdb/STDB.HTM
                Micke

                  januari 15, 2008 at 06:06 #117039

                  Alltså ät Std B och Knalle röret ganska lika funktionsmässigt om jag förstår rätt?
                  Då kan man välja det som är lättast att hitta!

                  Någon som har en bild på hur Std B röret ser ut?

                  /Rikard

                    januari 15, 2008 at 07:22 #117042
                    fuling wrote:
                    Tar man en oval ljud-dämpare lite större så behövs det ej mer än 1.

                    Jag har besiktigat med std B och endast en dämpare under bakskärmen och fått 108 dB uppmätt på en A-besiktning. En extra dämpare, antingen en långsmal under golvet eller en kortare på tvären under bakre kofångare är, enligt mina erfarenheter, nödvändig. Åtminstone för tävling, där 100 dB är gränsen.

                    Det ska bli intressant att bromsa motorn nu, med nytt “enkelblås”, sedan 2,5″ långsmal dämpare + kort under bakskärmen + katen på tvären under kofångaren. Katen har ju ingen dämpande effekt, men ändå. Jag återkommer.

                    (Rikard: Det gamla uttjänta stdB-systemet jag river ur kan kanske tjäna som förlaga. Bilder med mått kommer)

                      januari 15, 2008 at 09:23 #117047

                      Om man tar EN BRA oval djud-dämpare räcker DET

                        januari 15, 2008 at 09:28 #117048

                        Har man en rund räcker det också! Dock gäller det som alltid att man har en frisk ljuddämpare monterad. Alltså en som inte är utbränd.

                        108db lät ovanligt Mkt så det var nog en tvärslut ljuddämpare som var monterad

                        /Fredrik

                          januari 15, 2008 at 10:04 #117049

                          Låter som receptet är:
                          Std B Y-rör, rakt rör till kröken och därefter en bra dämpare och slutrör!

                          Nån som vet vilka av simons dämpare som får plats innanför bakskärmen? (Längd/bredd)
                          Såg på simons hemsida under “oldtimers” så fanns det ett komplett system. Sista dämparen i detta kanske räcker? Om den går att köpa lös.

                          Ja, en bild på ditt gammla system kan vara bra 🙂

                            januari 15, 2008 at 10:42 #117051

                            På min första Saab rasade avagassystemet ganska omgående. Eftersom det just då verkade totalt omöjligt att få tag på ett Simonssystem, byggde jag ett eget med standard främre ljuddämpare, övergång till 2″-rör bakåt och Simons lilla U225142 (100/165*250 med dubbla slutrör) i bakskärmen. Konstigt nog gick den igenom besiktningen i alla år med detta rysliga hemsmide, men under 100dB låg jag möjligtvis på tomgång.

                            Nu är väl visserligen 044-6-dämparen från Simonssystemet lite effektivare än den jag valde, men jag tror knappast att den skulle räcka som enda dämpare. Då är det nog bättre att komplettera med den smala mittre Simonsdämparen (044-4), eller också hänga något rejälare i bakskärmen.

                            Går det förresten att köpa lösa delar ur Simonssystemet?

                              januari 15, 2008 at 13:07 #117055

                              Jag kör som många vet rally med både 2-takt & V4 & vi kör bara med en ljuddämpare i bak.

                              Både rund 42cm lång & den ovala passar bra & dessa används beroende på smak. Brukar bli 93db när det är en ny dämpare monterad & jag har aldrig varit över 99 med V4:an

                              På 2-taktaren så vart det 96DB ena gången & 98 andra gången = klart inom marginalen.

                              /Fredrik

                                januari 15, 2008 at 14:26 #117067

                                Vad finns det för ljudgränser för att den ska gå igenom SBP?
                                Visserligen mäter dom ju inte det, men det måste väl finnas en gräns?

                                /Rikard

                                  januari 15, 2008 at 16:31 #117069

                                  Kan då berätta om mina problem med SBP, jag köpte ett komplett system av JT som garanterat skulle hålla sig under laglig ljudnivå.
                                  Trots detta så har det ett flertal ggr stått ett stolpskott :banghead: och sagt att den låter för mycket.
                                  Hur vet du det frågar jag, det är upp till varje besiktningsman att bedömma :lecture: har dom svarat varje gång.
                                  Trots att jag krävde att dom skulle mäta det så har jag fått en två:a ( troligen för att jag varit besvärlig )
                                  Detta har inträffat 3 ggr i Jordbro men aldrig i Högdalen.
                                  Smaken är som baken ?
                                  Detta har gjort att jag har monterat ett slutrör som gör att den låter lite dovare och vips så har det gått bra även i Jordbro.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.