Batterifrånskiljare – plus eller jord?
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-21 18:50 av micke l.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har kopplat in mina batterifrånskiljare via minus.
Citerar MHRF: http://mhrf.se/include/pages/pdf/Risk_och_sakerhet_20010131.pdf sidorna 12-14På 92:an, vars batteri sitter mer eller mindre i torpedväggen, kan man ansluta frånskiljaren i torpedväggen med kontakterna mot batteriet och vredet åtkomligt från kupén.
Jag vet att det bland annat bland båtfolket cirkulerar uppfattningar om att det skall brytas via plus, men jag vet inte teorin bakom detta. (ännu 😉 )
juli 15, 2008 at 19:50 #124056Ofta känns det väl naturligt att bryta plus, så gör man ju med tex strömbrytare ofta. (Även om elektronerna går från jord till plus).
I båtar finns speciella problem med korrosion orsakad av krypströmmar, jordad motor och ledande vatten, men är inte så insatt i det hela…Utførlig anvisning her: http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/subdet17.htm
Og vil du ikke borre hull i bilen, så kan en fjernstyrt hovedstrømsbryter anbefales.
Jeg har installert en slik i min 95a. (uten tidsautomatikk, men manuell bryter)
http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/newsdet52.htmBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidMicke L wrote:Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.ja men nu är det ingen gammal diesel vi pratar om……bryter du kretsen till batteriet så slutar ju motorn att gå och det finns nog ingen generator i världen som fortsätter att ladda om kretsen till ackumulatorn bryts.
juli 16, 2008 at 07:40 #124082Ett tips är att skaffa en riktig huvudströmbrytare med extra anslutningar på i bakkant. Då kopplar man in tändspolen på denna och en ledare från tändningslåset. Sen bryter den garaterat för utan tändspole går inte motorn speciellt långt. Så slipper med problem med spänningsfall i gamla tändningslås också eftersom huvudströmbrytaren garanterat har bra med ström.
Växelströmsgeneratorn behöver bara yttre magnetiseringsström vid uppstart.
Min motor fortsätter att gå när jag bryter den minuskopplade huvudbrytaren med motorn igång.
Detta är inte rekommenderat att testa då det på de tidiga bilarna med växelströmmare satt en dekal på fläckthuset som varnade för att lossa minuspolen på batteriet med motorn igång. Det skulle förstöra dioderna i generatorn.Sabbe
Jag anar att vi pratat om två olika saker i den här tråden. Dels har det gällt nödbrytare i tävlingssammanhang, dels om nödbrytare i veteranfordon. Så här blev min lösning ialla fall.
Med en ombyggd huvöppningsvajer kopplad till minuskabeln från batteriet i skuffen kan man enkelt göra bilen strömlös utifrån. Jag vet, brytaren är inte av metall, och det återstår att se om den hoppar ur läge själv vid tävling. Nu ska jag bara dammsuga luftintaget och återmontera friskluftstratten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.