Batterifrånskiljare – plus eller jord?

Forum / Övrigt / SSR / Batterifrånskiljare – plus eller jord?

Forum / Övrigt / SSR / Batterifrånskiljare – plus eller jord?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2008 at 15:24 #18257

      Om man monterar den där nödbrytaren framför vindrutan, fyller den sin funktion (att göra bilen strömlös) oavsett om man bryter plus eller jord?

        juli 15, 2008 at 16:24 #124045

        Visst gör den det, förutsatt att kabeln går direkt från batteriet!

          juli 15, 2008 at 16:49 #124048

          fast det är bättre att bryta jorden. Använder man den på plussidan får du spänning på anslutningarna och vill det sig illa vid ev krock så kan dessa komma i kontakt med karossdetaljer och då orsaka kortslutning.

            juli 15, 2008 at 17:18 #124050

            Detta tänkte jag också på efteråt när jag hade monterat i en av mina bilar.Det blev plus som kopplades till brytarn.Men så här i efterhand så vore det bättre med minus.Pluskabeln kom ca 2 cm ifrån torpedväggen.Så jag röstar på minuspolen jag med.

              juli 15, 2008 at 17:39 #124051

              Jag har kopplat in mina batterifrånskiljare via minus.
              Citerar MHRF: http://mhrf.se/include/pages/pdf/Risk_och_sakerhet_20010131.pdf sidorna 12-14

              På 92:an, vars batteri sitter mer eller mindre i torpedväggen, kan man ansluta frånskiljaren i torpedväggen med kontakterna mot batteriet och vredet åtkomligt från kupén.

              Jag vet att det bland annat bland båtfolket cirkulerar uppfattningar om att det skall brytas via plus, men jag vet inte teorin bakom detta. (ännu 😉 )

                juli 15, 2008 at 17:53 #124052

                Kan båtteorierna bero på att båtfolket hanterar trä- och/eller GAP-skrov, och inte plåt? Därmed behöver de inte bry sig om huruvida komponenter ändå kan jorda via skrovet/karossen?

                Tack för alla svar! :thanks:

                  juli 15, 2008 at 19:50 #124056

                  Ofta känns det väl naturligt att bryta plus, så gör man ju med tex strömbrytare ofta. (Även om elektronerna går från jord till plus).
                  I båtar finns speciella problem med korrosion orsakad av krypströmmar, jordad motor och ledande vatten, men är inte så insatt i det hela…

                    juli 15, 2008 at 22:21 #124066

                    Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.

                      juli 16, 2008 at 06:47 #124074

                      Utførlig anvisning her: http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/subdet17.htm

                      Og vil du ikke borre hull i bilen, så kan en fjernstyrt hovedstrømsbryter anbefales.
                      Jeg har installert en slik i min 95a. (uten tidsautomatikk, men manuell bryter)
                      http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/newsdet52.htm

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        juli 16, 2008 at 07:14 #124081
                        Micke L wrote:
                        Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.

                        ja men nu är det ingen gammal diesel vi pratar om……bryter du kretsen till batteriet så slutar ju motorn att gå och det finns nog ingen generator i världen som fortsätter att ladda om kretsen till ackumulatorn bryts.

                          juli 16, 2008 at 07:40 #124082

                          Ett tips är att skaffa en riktig huvudströmbrytare med extra anslutningar på i bakkant. Då kopplar man in tändspolen på denna och en ledare från tändningslåset. Sen bryter den garaterat för utan tändspole går inte motorn speciellt långt. Så slipper med problem med spänningsfall i gamla tändningslås också eftersom huvudströmbrytaren garanterat har bra med ström.

                            juli 16, 2008 at 10:03 #124095

                            Växelströmsgeneratorn behöver bara yttre magnetiseringsström vid uppstart.

                            Min motor fortsätter att gå när jag bryter den minuskopplade huvudbrytaren med motorn igång.
                            Detta är inte rekommenderat att testa då det på de tidiga bilarna med växelströmmare satt en dekal på fläckthuset som varnade för att lossa minuspolen på batteriet med motorn igång. Det skulle förstöra dioderna i generatorn.

                            Sabbe

                              juli 16, 2008 at 12:36 #124097

                              Jag anar att vi pratat om två olika saker i den här tråden. Dels har det gällt nödbrytare i tävlingssammanhang, dels om nödbrytare i veteranfordon. Så här blev min lösning ialla fall.

                              Med en ombyggd huvöppningsvajer kopplad till minuskabeln från batteriet i skuffen kan man enkelt göra bilen strömlös utifrån. Jag vet, brytaren är inte av metall, och det återstår att se om den hoppar ur läge själv vid tävling. Nu ska jag bara dammsuga luftintaget och återmontera friskluftstratten.

                                juli 21, 2008 at 18:50 #124377

                                Starta upp bilen utan batteri men utan startkablar, så kommer bilen att gå så länge generatorn laddar! Det som händer är att generatorn tar stryk då den inte har en blyackumulator att arbeta mot!

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.