Bränslepumpsdemontering…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bränslepumpsdemontering…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bränslepumpsdemontering…

  • Författare
    Inlägg
    • november 4, 2008 at 17:50 #18924

      någon som har nått fiffigt sätt till att plocka bort den gängade plastringen som håller pumpen på plats på 900 modeller med det nyare systemet av pump, samma på 9000 och flera andra bilmärken…

      normalt sett brukar det ju gå om man knackar med en stor skruvmejsel på “piggarna och sen skruvar ur hela ringen, problemet är ju det att ringen brukar bli skadad, står i Haynes 9000 handbok att det ska kunna gå med en stor griptång typ rörtång, men hur ska man få ner liknande verktyg ner i del lilla hålet…

        november 4, 2008 at 17:57 #129829

        Ta ett plattjärn borra två hål för bultar+muttrar och svetsa dit en kasserad hylsa i mitten.

        /Owe

          november 4, 2008 at 19:54 #129833

          Dersom man har tolmodighet, og knakker litt og litt på ulike “pigger” løsner den nok etterhvert.

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

          Today I have:
          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2009 9-3 SC tid

            november 4, 2008 at 20:01 #129834

            jag har bara bockat ett plattjärn som ett u så du får två fingrar ner som trycks ner i muttern och sen en svetsad hylsa på densamme.
            Att slå bort den är ju dömt att misslyckas då oringen suger fast den.

              november 4, 2008 at 20:56 #129837

              den metoden måste jag prova i morgon, har börjat tröttna på trasiga ringar nu, då borde det även gå att göra en i lite tjockare material som passar utanpå muttern till tanknivågivaren rent logiskt sett iaf…

              nja knackningsmetoden har jag laggt på hyllan, då jag i regel demonterar ganska många OG900 per år och har löst dom flesta problemen relativt bra iaf… helst skulle man få tag i något som liknar så mycket det går ett orginalverktyg…

              kunden som köper en pump av mig vill ju gärna ha ringen med… blir mycket lättare då 😛

                november 4, 2008 at 21:31 #129842

                Viktigt att vara försiktig när man tar loss bränslerören från pumpen. Lätt att bryta av “90 graders-vinklarna” Vilka dels bara går att köpa den ena modellen (retur) samt att det är knixigt att få på den nya “vinkeln” på den hårde slangen.

                Behöver man vinkeln till trycksidan tar man en för retur och pillar bort backventilen.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.