Bygga 99 med 16v motor!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bygga 99 med 16v motor!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bygga 99 med 16v motor!!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 2, 2003 at 06:03 #9616

      Hej.
      Jag har tidigare efterlyst att köpa en 99:a med 16v-motor i.
      Eftersom det inte verkar finnas nån till salu har jag bestämt mig för att bygga en själv.

      Jag hade tänkt mig att ta hela hjulupphängningen från en 900 från -88:a och framåt. Passar det att smaska på direkt eller svetsen måste tala först?
      Motor med 5vxl låda? Är det passande direkt?
      Tänkte mig givetvis med turbo 😮 men blir besiktningen mkt grinig 😡 eller de skiner upp som solar (vilket inte skett ännu någon gång jag varit i deras lokaliteter .
      Kanske nån som kan ge mig en adress till en hemsida med dylika trix.
      Vill minas att jag sett en för många år sedan som var Amerikansk.
      Många frågor som jag hoppas få svar på, men faller det ut bra så säljer jag nog min BMW 2002:a. Då har ni ju räddat en förtappad själ

        juli 2, 2003 at 07:18 #69856

        Jag såg en på Saab Turbo klubbens hemsida. T16 i Hudiksvall. Är själv intresserad av den, men har inte bestämt mig för om jag vill byta min 900:a ännu.

          juli 2, 2003 at 07:19 #69857

          Jag har vet att här finns det folk som åker 16V T i 99or, så jag tror det mer rätt forum.
          se
          http://www.saabturboclub.com/

          Vist man MÅSTE ju hjälpa förtappade själar att bli botade ifrån nassesjukan

            juli 2, 2003 at 07:21 #69858

            Hej!

            Jag har inte byggt någon 99 T16, däremot flera andra skumma konstruktioner med 99:or inblandade, så jag försöker svara på en del av dina funderingar.

            Skaffa en 99:a av årsmodell 75 eller nyare!
            De tidigare modellerna har bromsservo monterat längre ner, och då får inte nya motorn plats. På en 74 eller äldre måste man alltså byta bromsservo, pedalställ, kopplingscylinder samt anpassa torpedväggen till den nya placeringen av grejerna. Detta är klart besvärligt…

            Årsmodell 75 har inte samma avgaskrav som 76 eller nyare, så om du bygger på en 76 eller nyare måste du ha tag på diverse avgaspapper från Saab för att få bilen godkänd vid reg.bes. med turbomotor.

            5 växlad låda passar direkt vare sig den kommer från 90/99/900, dock måste du ha främre locket från en 80-tals 99-låda (med platt aluminiumläpp som motorfäste). Detta lock passar på en 900-låda, bara att skifta. Sen måste du ju ha “klockorna” till drivaxlarna från en 88-låda för att de ska passa i 88 framvagnen.
            Om du tar hela lådan från en 88/900 så måste främre locket vara från en 84 eller nyare (o-ring istället för packning)

            88:ans kompletta hjulspindlar och bakaxel går att få i på en 99, det går även att flytta över handbromsspak med tillbehör från en 88:a så man får vajrar som går till bakhjulen istället.

            För att få plats med H-motor (8 eller 16v) måste man misshandla torpedväggen lite. Vattenpumpens remskiva får inte plats, titta hur det ser ut på en 99 -82 eller nyare med original H-motor. Lättast är också att ta generator samt vevaxelns remskiva från en 99 med H-motor (bara en rem) så behöver du misshandla torpedväggen mindre.

            Kylare av nyare tunnare utförande från 99 med H-motor är smidigare att få plats med, även om den gamla modellen går att mickla dit.

            Du behöver även ha “staget” i motorhuven från en 90/99 med H-motor, detta är plattare, och utan det kommer man inte att kunna stänga huven.

            Kylarens fläkt kommer inte att få plats med T8/16 motor (liksom på original 99T), så du behöver en fläkt att montera framför kylaren. Då kommer inte origina strålkastartorkare att få plats, så antingen har man inga torkare, eller bygger samma anläggning som på original 99T.

            Dessutom behöver man antingen kapa i motorrummets golv, eller bygga ett anpassat främre avgasrör, eller både och… då kommer inte batteriet att få plats på urspringlig plats.

            Det underlättar också att få tag på en bensintank från en 99 med insprutning, så slipper du bygga om tanken för att få i elektrisk soppapump.

              juli 2, 2003 at 19:12 #69859

              Hej.
              Här är en länk som kanske passar.

              http://www.demeis.com/motorsport/hardware/saab99story.html

                juli 2, 2003 at 22:23 #69860

                mer länkar i ämnet
                http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/

                  juli 2, 2003 at 22:55 #69861

                  Hos Saab99-klubben finns det grejor i ämnet:

                  http://www.saab99klubben.com/Pict017_a.JPG
                  http://www.saab99klubben.com/Pict016_a.JPG

                    juli 3, 2003 at 18:20 #69862

                    En 99:a från 72 med t16 motor i

                    http://www.mtek.chalmers.se/~klasar/semestertext/saabuel.htm

                    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

                    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
                    Magnus E

                      juli 4, 2003 at 10:20 #69863

                      Hejsan!

                      Jag som byggt bilen fuling länkar till.

                      Pedera räknar upp de flesta grejjorna att tänka på. Det enda jag kommer på såhär på rak arm är att höger motorfäste måste svetsas om för att passa mot 16V-toppen. Inte speciellt svårt dock.

                      Själv kör jag med en T16-motor som är en salig blandning av olika årsmodeller, och sen växellåda och chassi från en 900 ’92. Inte kört så många hundra mil än, men den verkar mkt trevlig och snäll att köra.

                      Lycka till!

                      mvh/Ragnar

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.