Byta förarstol, svårt ??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta förarstol, svårt ??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta förarstol, svårt ??
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-16 13:48 av mats a.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan,förarstolen har pajjat i min bil, man sitter som i en potta, så blir å byta, tänkte bara kolla e det gormigt? Är inte född med tummen i handen så 😛
Är det nå problem man kan stöta på eller liknande?
Är till en Saab 90 85:a ljusblå/grå klädsel.
//Tommy
december 28, 2007 at 16:42 #116346Har inte bytt stolar i en 90a men i 99a och 9000, och det var inte på nått sätt svårt. Är väl bara att lossa några bultar och lyfta ur stolen om jag minns rätt. Enda problemet var när jag satte i elstolar i 9000 och kopplade lite fel, hade man i säkringen till elen i stolen så gick stolsvärmen på full effekt. Och de stolarna blir varma… :blush:
Resårbotten finns som reservdel. Resåren hänger i någon sorts gummimatta. När man reparerar det där så hänger man resårbotten i kraftiga fjädrar istf gummimattorna. Inte svårt men tålamodskrävande. När det blir dagsljus ska jag leta fram den resårbotten som har legat i gömmorna sedan tio år. Om det är samma del som till de stora stolarna i sena V4 och 99 så får du köpa den. Jag pm:ar.
Jag fixade i min gamla 900.. Det tog en liten stund, men såååå farligt var det inte.. Jag lagade dock “provisoriskt” ståltråd i antal (som i mååånga fram och tillbaka) varv på nåt vis, kommer inte exakt ihåg. Nåt mer mellan den och stoppningen också. Man satt rätt bra sen.. 😉 Billigt var det också!
Det där är en baggis att laga.
Skjut fram stolen lossa två skruvar bak, skjut bak stolen lossa två skruvar i framkant, ta loss kontakterna, ta bort den trasiga sadelgjorden, montera en ny och skruva dit stolen igen. Glöm inte kontakterna.Så här ser den ut och den här är till salu för tjugo spänn + frakt.
Alltså detta är helt omöjligt å få på plats, skall man typ koka det så gummit blir mjukare jobba med eller vad för det är så segt så det är sjukt, har hållt på sen kl 8 imorse men helt utan att lyckas.
å inte nog med att gummit e segt som S**an så är det svin svårt att få in dom där hackarna i hålen när man väl håller på att töjja tyger samtidigt.
Om någon undrar så har jag gjort på fölljandevis. i gummi grejjen har jag trätt in stålpinnarna på varje sida och alla hakar och sen försöker jag lirka in hackarna i sina hål igen, å där tar det stopp!
Om någon har något bättre förslag så snälla hjälp, Kaparn sa nått om att knyta i hopp det först å sen ta bort snöret men vete fan hu jag skall knyta ihop det.
Snälla hjälp.
//Tommy
januari 8, 2008 at 15:32 #116729Haka i alla stålpinnar på ena sidan, sen så ber du en go vän att dra den andra sidan mot den sida som ej än är fasthakad. Ett tips kan vara att avända sig av en tång vid ihakandet, då det är väldigt lätt att man gör illa sig kanska rejält..
Har för mig att Speedparts har en annan version av “spänndyna”, som är bra mycket lättare att sätta fast, och håller mycket längre.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
januari 8, 2008 at 16:01 #116731hej bifogar en bild på rep satsen jag andvänt x antal gånger köpt på speedparts
Roberth olsson wrote:hej bifogar en bild på rep satsen jag andvänt x antal gånger köpt på speedpartsOch denna funkar bra, den ser lättare ut att montera iaf.
Inget illa menat kaparn, har försökt med tångar osv men den är sjukt spännd, kanske som nån skrev man får ta en kompis till hjälp.
Löste det tillfälligt nu med persiensnöre som är lindat kors och tvärs 😛 haha men den funkar för nu iaf, inte behöva ha en stor kudde under gumpen för att se ut : P haha
//Tommy
januari 8, 2008 at 17:27 #116736hej tommy jo den funkar utmärkt att montera har bytt på 2-3 bilar håller bättre än den gamla modellen me
mvh robban -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.