Dålig kompresson – drar olja

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Dålig kompresson – drar olja

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Dålig kompresson – drar olja

  • Författare
    Inlägg
    • juli 17, 2010 at 14:24 #22504

      Hej!
      Min B-motor från 1975 drar rätt mycket olja, och har dåligt komp på 1:an och 2:ans cylindrar (ca 9 bar på ettan, knappt 8 på tvåan, 10 på trean och 9,5 på fyran).

      Tändstiftet på 1:an var dessutom ordentligt oljigt när jag tog ut det. Har läst mig till att detta kan bero på dålig topplockspackning, men den är bytt i mars i år (inte av mig).

      Kan det vara ventilerna som är dåligt justerade?

      Motorn är dessutom lite svårstartad när den är “halvvarm”, men detta har nog inget med saken att göra…

        juli 17, 2010 at 16:07 #160384

        Hej!

        för att lösa problemet snabbare än kvickt så…

        motorn är den svenska B-motorn om jag förstår rätt så den är inte utbytt eller nått sånt. sen är väll anledningen till packningsbytet i mars en bra idé att kika närmare på. vad va det som gjorde att packningen var tvungen att bytas, eller va det något annat fel som gorde att någon trodde packningsbytet va aktuellt. kan även vara så att om motorn körts på blyfri bensin och inte haft blyersättning i under en lång tid så blir endera ventilsätena utslitna (olja läcker då in) samt att ventilerna fått en vändkant/slagg vilket gör att dom inte stängs helt och medför dåligt komp

          juli 17, 2010 at 17:48 #160387

          Hej, tack för svaret.
          Yes, det är den svenska tvålitersmotorn. MEN! Block och topp är bytta i år. Därav topplockspackningsbytet. Anledningen till renoveringen var att det hade hänt nåt med ventilerna, så kolvarna hade pajat.

          Både jag och förre ägaren har alltid kört med blyersättning, så jag tror inte att det beror på det. Men kan man se om ventilsätena är dåliga om man öppnar ventilkåpan?

            juli 17, 2010 at 18:16 #160389
            Gubbkeps wrote:
            Men kan man se om ventilsätena är dåliga om man öppnar ventilkåpan?

            Jag törs nog påstå att det är helt omöjligt utan att ta av topplocket.

              juli 17, 2010 at 23:31 #160399

              Oljiga stift brukar kunna hänföras till otäta kolvringar.Har svårt att se en koppling mellan ventiler och olja på stiften.Kolvringarnas ena uppgift är att föra tillbaks överflödig olja från cylindrarna ner till oljetråget igen.Men även dåliga ventilstyrningar kan göra att mängden olja runt stiften blir högre.Hur långt har motorn gått?

                juli 18, 2010 at 09:38 #160403

                9-10 000 mil ungefär (enl uppgift).

                Kan det alltså vara den s.k skrapringen som är utsliten? Men ger detta automatiskt dålig kompression?

                  juli 18, 2010 at 18:08 #160411

                  Du kan testa att ha i lite olja via tändstifthålen och ta kompprov, blir det bättre så är det troligtvis kolvringarna som läcker. Fyll inte hela cylinderutrymmet för du kan det blir stora motorskador.

                    juli 18, 2010 at 21:40 #160426

                    Bra tips från Elvis.Ett gamalt beprövat sätt att kolla ringarnas skick.

                      juli 23, 2010 at 22:59 #160629

                      Har testat att ha i lite olja och sen mäta igen. Kompressionen blev bara marginellt bättre, så jag antar att detta indikerar att det är ventilerna i alla fall?

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.