Den optiska V4:an… -74

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Den optiska V4:an… -74

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Den optiska V4:an… -74

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 94 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 5, 2011 at 20:37 #170171

      Jahopp, nu står det still tills på onsdag, jag var där i torsdags men han var stressad och skulle slipa många glas och vi bestämde att vi ses och går vidare på onsdag i kommande vecka.

      Tills dess skulle han försöka hinna med att köpa ett batteri och soppa.

      To be continue…

      Johan

        mars 22, 2011 at 19:39 #170849

        Oj, vad det var väääldigt längesedan det hände något i denna tråden!

        Eftersom besökstiderna är mycket begränsade och inte ens säkra så har det tills idag varit omöjligt att besöka “grönis”… 😀

        På väg till konfirmationsträffen idag besökte jag däremot den och det första optiker Stefan sa var att han skall köpa ett batteri i helgen och att vi då skall
        starta upp den! :thumpup: :thumpup:

        Jag “beordrade” även att han skulle köpa ny bensin till den och det lovade han.
        Så önska mig lycka till och kom gärna med fler tips på vad jag kan hitta på! 🙂

        Nästa problem blir väl (om vi förutsätter att den behagar starta) att få bromsarna loss!
        Något “fiffo” har dragit P-bromsen ordentligt hårt och bromsarna sitter som berget…
        Tips mottages tacksamt! 🙂

        Eftersom vädret var mycket fint och termometern i mobilen visade +15,5´C så passade jag på att ta lite bilder.
        Här kommer de!

        Johan

          mars 22, 2011 at 19:43 #170851

          det verkar inte hända så mycket försök själv att sätt i ett batteri å bensin tar ju inte mer än 20 min??

            mars 22, 2011 at 22:11 #170858

            bromsarna, kan räcka med att du sticker in en arm undertill och drar handbromsarmarna på baksidan av trummorna bakåt…. då kan det släppa, om du har tur…

              mars 23, 2011 at 09:49 #170870

              Annars får man ta med stora verktygslådan med våldsverktyg, garagedomkraft och pallbockar och ge sig på bromsarna. Ett lämpligt arbete efter att bilen startats så den kan stå och bli genomvarm under tiden. Börjar bli skönt vårväder att ligga ute och skruva i nu. Ha bara något bra att ligga på på marken, papp, eller ett gammalt täcke….

              Walle, det är ägaren som ska köpa ett batteri och bensin och Johan får anpassa sig till de tider han får tillträde till att skruva på bilen, står ju i hans inlägg här ovanför…

                mars 23, 2011 at 16:14 #170879

                @Matte: Får nog bli det, de sitter som svetsade… 😀

                Jomenvissst, 16-17 grader idag här, så varmt att jag slapp ha vantar när jag gick till skolan imorse. Nice. 😉

                Har en stor, hård “plastmatta” som farsan snott på jobbet som jag skall ta med.
                Synd bara att det står Mercedes-Benz över hela bara… 😉
                Det är ju en Saab. 😀

                Precis!

                Johan

                  mars 23, 2011 at 21:51 #170902

                  Plastklubba på fälgarna är ju också en klassiker för fastsittande trumbromsar. :hammer:

                    mars 24, 2011 at 00:28 #170906

                    Man kan ju alltid prova… 😀

                    Johan

                      mars 24, 2011 at 12:08 #170933

                      eller så tar du bort kapslarna och drar till med en riktig slägga, brukar lossna då om man har tur! 🙂

                        mars 24, 2011 at 14:49 #170941
                        Fredrik.A. wrote:
                        eller så tar du bort kapslarna och drar till med en riktig slägga, brukar lossna då om man har tur! 🙂

                        Precis, det beror på hur rädd man är om lacken.

                          mars 24, 2011 at 17:42 #170947

                          Går ju att ha en klots emellan också!! 😉

                            mars 24, 2011 at 18:48 #170959

                            Nä, det är ju fusk!! :doooooohh:

                              maj 1, 2011 at 12:50 #172557

                              Som nybliven Facebookmedlem har jag mer eller mindre glömt
                              att skriva här, att jag fått ny telefon med hyfsad kamera och
                              fungerande Facebookklient bidrar också…

                              (Johan Dahl heter jag på Fb och min profilbild missar ingen här) 😉

                              Sedan sist har väl hänt, hmm… massor…

                              Batteriet plockades fram och jag konkade det personligen den kilometern hem
                              för laddning eftersom han inte hade laddat det som utlovat. Förvånad?

                              Följande dag kördes batteriet tillbaka på säcka-kärra och sattes på plats,
                              tändningen på, allt lyser, blinkar och rör sig, vrider till start och allt dör
                              och blir tyst. Min far säger att motorn sitter fast vilket jag inte betvivlar,
                              däremot tycker jag att det åtmindstone borde höras att den försöker men det
                              är tyst som i urgraven. 🙁

                              Gårdagen ägnades åt att konsatatera att bakbromsarna inte alls satt fast
                              ett dugg, det var plötsligt bara att släppa parkeringsbromsen och putta
                              ut´a h*lvete så rullade den så snällt en meter bakåt. 😀

                              Jag passade även på att smörja upp alla gångjärn till huven, dörrar, lås o.s.v
                              med resultatet att inte alla bilens rörliga delar låter som gamla knarriga
                              ladugårdsdörrar.
                              Eftersom jag glömt “listan” (nej, inte inköpslista utan sån man tar på gummilister)
                              hemma så provade jag på en yta om ca 15×10 på bakluckan att rubba och
                              hårdvaxa med de Sonax-produkter som jag funnit i bilen.
                              “Bäst i test 2005” stod det på flaskorna så jag hoppades inte mycket
                              men med facit i hand kan man även med 5 år gamla Sonaxprylar få en
                              gammal skrutt att glänsa som en hmm… polerad flint! 😀

                              Begreppen om vem som “äger” bilen har blivit något klarare och optikern
                              skall prata med sin bror igen. Brodern har bott i England i tre år
                              nu och vill gärna stanna kvar. Att importera en vänsterstyrd V4
                              till England verkar både dyrt och kompliserat så en hel del talar för att
                              brodern, som för övrigt jobbar natt med att laga diskmaskiner
                              på hotell inte är så jätteintresserad.
                              Optikern sa att brodern erbjudit 30.000kr för bilen men sa en halv minut senare
                              3.000kr och jag gissar på det fyr-siffriga beloppet.

                              Nu är det svåraste att (eventuellt beroende på brodern) övertala pappa
                              att jag behöver en veronagrön V4 med en kanske kass motor.
                              Pappa överöser mig dagligen med att V4:an är tråkig att köra, seg, svårmekad
                              och diverse annat som man helst inte vill höra och som jag innerst inne
                              absolut(!) inte tror på.
                              Min far vill kort sagt inte att bilen skall ingå i samlingen… 🙁

                              Johan

                              P.S En sak som jag tänkte på igår när jag förklarade hur det fungerar
                              att starta bilen för min lillebror var att nyckeln inte fjädrar
                              tillbaka från läge “S” till läge “K”. Hjälp om diverse sökes… 😉

                                maj 1, 2011 at 16:45 #172571

                                Låter som dålig jordning av batteriet/motorn. Kolla att jordanslutningarna är ok.

                                  maj 1, 2011 at 17:41 #172573

                                  Håller med anders, kolla jordningen. Kolla även kablarna nere på startmotorns solenoid, om bilen stått länge kan det mycket väl vara ärg och skit där som gör att det inte blir kontakt.

                                  Att motorn sitter fast (pga att den stått still) tror jag mindre på, utan det är nåt fel med jordningen/startmotorn. Testa dra runt motorn för hand annars, så vet du säkert.

                                  Mvh

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 94 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.