Det nya 2-takts koncentratet Triboron

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Det nya 2-takts koncentratet Triboron

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Det nya 2-takts koncentratet Triboron

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 16, 2013 at 13:36 #7929

      Lyckades bli övertalad på saabmarknaden i Kråkvilan om att 2-takts koncentratet Triboron ska va så bra. Den skulle inte lukta eller skada motorn och den skulle dessutom öka effekten, jag har kört med detta medel i 15 mil nu med min -62a, jag tycker den beter sig som vanligt och går inte varm och den luktar inte som utlovat. Men jag börjar fundera på hur pass bra den smörjer kullagren i vevaxeln, jag har ju en renoverad GT vev i och den vill man ju inte ska haverera. Jag har sökt en det på nätet om folks erfarenheter, men då handlar det mest om mopeder och snöscootrar, en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra. Så nu är jag nyfiken på om det finns erfarenhet i ämnet på detta forum, törs ni köra på det i era Saab tvåtaktare?

        oktober 16, 2013 at 13:54 #60211

        Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

          oktober 16, 2013 at 13:58 #60212

          Jag gillar lukten. :ID
          Så jag kör med olja.

            oktober 16, 2013 at 14:11 #60213

            @Pelle S wrote:

            Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

            +1

            Mycket starka känslor kring denna produkt!

              oktober 16, 2013 at 15:37 #60216

              @Christian Haugsöen wrote:

              @Pelle S wrote:

              Nu tror jag du öppnar Pandoras ask…

              +1

              Mycket starka känslor kring denna produkt!

              Jepp, här ser vi kanske hur denna tråd kommer att bli?
              viewtopic.php?f=7&t=8715

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                oktober 16, 2013 at 16:47 #60218

                Hubbe kör med detta och tycker det funkar bra, ja håller mig nog till olja ändå.

                  oktober 16, 2013 at 18:59 #58232

                  Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
                  Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

                    oktober 16, 2013 at 19:22 #57906

                    Jag har varit mycket kritisk i början så jag provade Triboron i motorsåg först. Jag funderade att effekten ökade lite, den startade bättre och luktar betydligt mindre, allt som lovat. Så började jag att använder Triboron i min 62-an, jag körde hittils 150 mil utan strul, jag tycker inte att bilen går bättre men absolut inte värre än med olja. För mig är det en stor fördel om bilen luktar mindre, folket blivit känsligare för det men på en träff ska jag använda vanlig olja.

                      oktober 16, 2013 at 19:33 #60223

                      @Fredrik.A. wrote:

                      Lyckades bli övertalad på saabmarknaden i Kråkvilan om att 2-takts koncentratet Triboron ska va så bra. Den skulle inte lukta eller skada motorn och den skulle dessutom öka effekten, jag har kört med detta medel i 15 mil nu med min -62a, jag tycker den beter sig som vanligt och går inte varm och den luktar inte som utlovat. Men jag börjar fundera på hur pass bra den smörjer kullagren i vevaxeln, jag har ju en renoverad GT vev i och den vill man ju inte ska haverera. Jag har sökt en det på nätet om folks erfarenheter, men då handlar det mest om mopeder och snöscootrar, en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra. Så nu är jag nyfiken på om det finns erfarenhet i ämnet på detta forum, törs ni köra på det i era Saab tvåtaktare?

                      Fredrik.A.:

                      “en skrev att ett lager skurit, men det är ju inte säkert det har med medlet att göra”

                      Jag läste också denna tråd, men användaren skrev ju att en skev vevaxel var orsaken till lagerhaveri.

                      /Hubbe

                        oktober 16, 2013 at 19:50 #60225

                        @2takt_nicke wrote:

                        Röken och lukten är minst halva nöjet med att åka tt!
                        Glöm inte att bestycka upp i samband med triboron körningen .

                        Re: Vita tändstift
                        av Hubbe » mån okt 14, 2013 9:43 pm

                        2takt_nicke:

                        Aldrig hört talas om, att vid körning med Triboron någon rekomendera upp-bestyckning.
                        Vem är Dom?
                        När man halvera inblandingen till det halva, så är jå mer bensin i bensinblandingen. Detta är kanske en slags upp-bestyckning?

                        /Hubbe

                        2takt_nicke:

                        Jag väntar på ditt svar.

                        /Hubbe

                          oktober 16, 2013 at 20:29 #60229

                          Jag köpte en flaska Triboron 2-takt injektion, för separatsmorda motorer på Saabfestivalen. Har kört med den i utombordaren sedan i somras. Jag var mest intresserad av mindre rök och det löftet uppfyller den ju.

                          Jag uppfattar inte att triboron marknadsförs som nåt slags mirakelmedel i stil med dom där motorpillren det skrevs om i en annan tråd. Har hört att vissa upplever att den går bättre efter ett tag men borde inte det bero på att det sotar mindre med triboron? Efter ett tag borde ju en del gammal sot ha bränts bort iom att man inte tillför så mycket ny sot?

                            oktober 17, 2013 at 15:14 #60238

                            Är det ingen som kan köra en repa på strippen, sen åka och bromsa bilen, sen hälla i detta medel,” köra in” motorn 50 mil, sen åka och bromsa igen, sen en repa till på strippen, och sen meddela resultatet här?

                            dvs meddela alla avgasvärden, motoreffekt, vridmoment, stripptiderna, osv då borde det vara någorlunda bevisat hur bra detta medel funkar.

                            /Anders

                              oktober 17, 2013 at 18:19 #56766

                              Att bromsa vid två så olika tillfällen blir svårt att få vettiga data ur om det inte är enorm skillnad på testresultaten. Skulle tro att skillnaden är inom felmarginalerna hur man än gör även om bilen är “helt lika” i sin set-up. Enda chansen är isåfall (tror jag) att köra en motor i bänk och testa skillnaden vid ett och samma tillfälle med först det ena bränslet och sedan det andra. På en förbränningsmotor finns så mycket parametrar som spelar in att det är nästan som att spela på lotto varje gång det fullbordas en förbränningscykel. Annat är det med diesel som är i princip klonat cykel efter cykel.

                              Vad jag vet genom min tidigare tjänsteutövning har detta test gjorts för ett antal år sedan på andra typer av motorer med liknande oljeprodukter (alltså ej Triboron) av ett känt svenskt maskinvaruföretag, men testresultaten var hemliga och jag är bunden att inte föra information vidare om sammanhang, etc. Dock fick jag intrycket att det var positivt resultat samt att dessa produkter innehöll bor som verksam komponent.

                              Triboron är ett smörjmedel som i vissa applikationer ersätter olja på ett effektivt sätt, nåt mer mirakel än så är det inte.
                              Ser fram emot att få hårdtesta detta under nästa säsong. Iskörning tar hårt på materielen…

                                oktober 17, 2013 at 18:49 #58613

                                Som jag skrivit förut så är jag inte skeptisk mot att bor fungerar, det är ju helt enkelt en friktionssänkare, det är väl bara bra för motorn ANTAR jag!?
                                Men jag är skeptisk mot HUR STOR skillnad det verkligen gör, alltså är det värt pengarna?

                                /Anders

                                  oktober 17, 2013 at 20:16 #60253

                                  @Rallysaaben wrote:

                                  Men jag är skeptisk mot HUR STOR skillnad det verkligen gör, alltså är det värt pengarna?

                                  Precis, det är ju det man vill veta UTÖVER att inget pajar i motorn.
                                  Om man nu bara ser till tvåtakt och antar att det fungerar att blanda i så låga doser som det anges för en modern motor på en gammal Saabmotor, så blir det ju ganska låg kostnad per liter bränsle jämfört med en schysst TT-olja. Det kostar ju lätt några tusenlappar om det INTE går, och eftersom alla motorer är individer ska man nog akta sig för att blanda efter nån annans rekommendationer rakt av utan att ha gjort en egen bedömning först.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.