Diagnos kopplingskrångel 96 V4 -75?

Forum / Övrigt / Allmänt / Diagnos kopplingskrångel 96 V4 -75?

Forum / Övrigt / Allmänt / Diagnos kopplingskrångel 96 V4 -75?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 1, 2011 at 20:38 #23637

      Hej forumfolket! Efter 15 år på villovägar har jag äntligen en saab igen! Det blev en ful-köpt (halvt osedd) 96 V4 från 1975 till min fru. Bilen verkar hyfsat fräsch för ålder och pengar men det är några småsaker att fixa samt att kopplingen bråkar.
      Jag har inte hunnit kika närmare på detta ännu och tänkte kolla om någon känner igen fenomenet innan jag bråkar ur hela motorn.

      Pedalrörelsen är märkligt kort, det känns som att huvudcylindern inte återgår helt i viloläge utan att kolven stoppar i loppet och jag tycker pedalen borde ha ett större avstånd till karossen.
      Med pedalen helt nedtrampad driver motorn fortfarande så hårt att man inte kan lägga i en växel med motorn igång. Trampar man ur i friläge med motorn snurrande känns det som att urtrampningslagret är slut men detta känns bara då pedalen är i rörelse. Vore lagret slut borde det kurra/skorra hela tiden utom då pedalen är helt i viloläge.

      Min spontana tanke var fel i tryckplattan, t.ex. sprucken solfjäder men det finns inga tendenser till slirning på kopplingen vid körning som borde uppstå i sådant fall.

      Visst ja, jag tycker också att startmotorn skorrar onaturligt hårt i kuggkransen. Bilen har varit avställd under många år och tidigare ägare glömde nog vad som en gång var på gång. Jag hittade nämligen en lös motorbult under växellådan och på startmotorns ena bult sitter en sexkanthylsa med förlängare hårt fastkilad under vänstra motorupphängningen! Jag misstänker att motorn var på väg ur då för ca tio år sedan och det är ju en smula illavarslande…

      Nästa vecka ska det mekas och i värsta fall får motorn komma upp ur hålet, men jag vill inte lägga onödigt mycket jobb om det är en ren bagatell. Någon som har en aning om vad som är galet?

      Jag har inte hittat någon reparationsbok efter min förra saab-period så jag undrar om någon har en bild/sprängskiss på hur det ser ut inuti kopplingskåpan?

      /John

      P.S. Ringrostig är jag, men på tiden det begav sig mekade jag i stort sett allt som mekas kunde på min kära 73:a. Ett motorbyte och flera växellådsbyten blev det bl.a.

        mars 1, 2011 at 20:53 #169903

        Inte provat att luffta då?

          mars 1, 2011 at 21:09 #169908

          Ta ur huvudcylindern och kolla om fjädern inuti den är av, det är ett vanligt fel på v4.

            mars 1, 2011 at 22:33 #169915

            Fjäderknäck låter som en rimlig och hoppfull diagnos! Stort tack för det tipset! Jag har trampat luft många gånger under åren och det känns inte bekant alls i pedalen. Tror jag har en gammal huvudcylinder liggandes bland braåhabråten med lite tur. Ska kolla i helgen. Det skumma morrandet vid urtrampning kan trots allt vara ett dåligt lager eller en sliten anliggningsyta på solfjädern. Inget jag tänker byta i första taget i så fall.

            Frugan ska få lära sig det underbara med frihjulskörning! Pojkvaskern jag köpte bilen av hade ställt tomgången högt så han fattade tydligen inte hur fint växlingarna faktiskt kan gå bara motorn får gå ner i varv ordentligt. Förutom kopplingsknaset och den hårda gången i startkransen går motorn väldigt fint och fritt från missljud. Hoppas den lyckan håller i sig då detta ska vara familjens ena vardagsbil.

            OT förvisso, men vad kan man räkna med att en vältuggad men felfri V4 med ny(!) förgasare dricker? Mina första 16 mil i knappt 100km/h på motorväg verkade kosta ca 0,8 i fredags. Förra saaben pinade jag i 120 på motorvägen och var allmänt elak mot den. Den drack över 0,9. Har fått för mig att bilarna trots bra aerodynamik dricker förhållandevis mycket p.g.a. motor och växellåda.

              mars 2, 2011 at 08:13 #169919
              JohnA wrote:
              OT förvisso, men vad kan man räkna med att en vältuggad men felfri V4 med ny(!) förgasare dricker? Mina första 16 mil i knappt 100km/h på motorväg verkade kosta ca 0,8 i fredags. Förra saaben pinade jag i 120 på motorvägen och var allmänt elak mot den. Den drack över 0,9. Har fått för mig att bilarna trots bra aerodynamik dricker förhållandevis mycket p.g.a. motor och växellåda.

              Enligt mig beror förbrukningen mycket på körstilen och på inställningen av motorn. Dessutom spelar skicket på motorn också stor roll.

              Min ’73 v4a förbrukar 0,7 eller strax under på landsvägskörning. I stan brukar förbrukningen ligga på 0,75-0,8.

              När jag första året körde med min ’74 v4 förbrukade den 1,5! Detta berodde nog mest på en felinställd förgasare och en ungdomstung gasfot..
              Efter renovering av förgasaren och lättning av foten sjönk förbrukningen till 0,8.

                mars 5, 2011 at 16:15 #170148

                Nu har jag gjort ett försök att fixa den konstiga kopplingen. Huvudcylindern åkte ur och den kändes onekligen lite märklig. En gammal dito jag hade liggande åkte i istället. Det ländes till en början lovande med en annan känsla i pedalen men efter luftning kvarstod det skumma fenomenet.

                Jag fann så justerskruven på växellådan för kopplingshävarmen. Det var en hel del glapp att justera men inte ens med skruven i botten kopplar lamellen ur mer än till hälften och pedalrörelsen stoppar nu en bit innan golvet, d.v.s. det är kopplingshävarmen eller
                tryckplattan som begränsar rörelsen.

                Kan det helt enkelt vara så att lamellen är slut men att konstruktionen gör att slitaget
                märks som ett mekaniskt stopp innan slirning uppstår? -Att något i tryckplattan slår emot urtrampningslagret innan lamellen blir avlastad från tryckplattan.
                Det där kurrande ljudet som hörs när motorn är igång och pedalen rörs upp och ner känns misstänkt och klangen låter i mina öron som solfjäderns “armar” i en tryckplatta.
                Vad som faktiskt händer där inne har jag inte lyckats förstå ens då jag tittar genom den lilla inspektionsluckan.

                Lägger man till detta det faktum att startmotorn skorrar hårt i svänghjulet och de uppenbara spåren av vad som kan vara en avstannad motordemontering känns det än mer troligt att motorn måste ur. Fula hack av en huggmejsel mellan motor och växellåda vittnar om att det i så fall inte blir den första demonteringen…

                Är delar som lamell, tryckplatta och urtrampningslager något som fortfarande finns hos bildelskedjor som Meca och Mekonomen eller får jag hålla tummarna att någon i klubben sitter på ett reservdelslager?

                —-
                OT:
                Till råga på allt verkar det som att vattenpumpen sade upp sig just den dagen jag köpte bilen. Vattenläckaget har ökat rejält och idag efter att ha varmkört skvätte det om remskivan. Lagret verkar klappa duktigt det också. -Byter man hela pumpen eller går den att renovera? Var får man tag på delarna?

                  mars 6, 2011 at 21:21 #170234

                  Visst kan man renovera pumpen, men det finns ju nya att köpa också, och det blir nog svårare också att hitta en renoveringssats.

                  http://www.veteranshop.se

                  även här finns en del grejer.
                  http://www.mekonomen.se

                  Eller lägg ut en köpesannons här på forumet.

                    mars 7, 2011 at 10:06 #170242

                    Tack för tipset om veteranshop.se, det verkar vara en mycket bra resurs för mig som svurit att aldrig mer köpa en familjebil som inte är veteran.

                    525:- för en vattenpump låter inte helt avskräckande men det är 10% av bilens inköpspris och med så mycket okänt på den nya familjemedlemen satsar jag lågt och försiktigt genom att följa tipset att annonsera här på forumets köp- och säljavdelning.

                    Vattenpumpen känns dock som en bagatell jämfört med kopplingen. Kombinationen av otillräckligt rörelselseutrymme för hävarmen och den skorrande gången på startmotorn får mig att tänka på konstigheter som “utvandrad” vevaxel, löst svänghjul och annat dumt, men med motorns i övrigt fina gång känns det just bara dumt. Något skumt har hur som helst inträffat med tryckplatta, hävarm eller urtrampningslager, för slavcylinderns rörelse är det i alla fall inget fel på.

                    När detta är åtgärdat återstår bara struntsaker som spolarpump, torkarblad, signalhorn och uppsmörjning av handbromsen. -Hoppas jag! Visst blir det alltid krångel med gamla slitna bilar men jämfört med “plastbilar” från 80-talet och elektronikburkar från 90-talet är saaben onekligen en fröjd!

                      mars 7, 2011 at 10:43 #170243

                      Den är ändå 36år gammal, det är inte så konstigt att det uppstår fel, och man kan fixa till de största felen relativt billigt ändå, jag menar, vad kostar en service på en ny bil? och vad får du för de pengarna?

                      Jag skulle ta ur motorn och byta koppling+urtrampningslager och sen justera in alltihop, då är det inget tjafs sen.

                      Ett tips är att skaffa en verkstadshandbok, det underlättar betydligt.

                        mars 7, 2011 at 13:35 #170248

                        Verkstadshandbok vore absolut något att ha. Är det Haynes som gäller eller hittar man “riktiga” gamla scannade på nätet?

                        Har jag inte förträngt något plågsamt efter fyra fem motorlyft och tre växellådsbyten för närmare 20 år sedan var det förhållandevis smidigt att göra storjobb på saaben. Jag minns att frambalken störde det annars så enkla men att det ändå är bra mycket smidigare än på de flesta bilar med tvärställd motor. Har för mig att man lyfter motor+låda en liten bit, pallar upp lådan med en träkloss och därefter drar ut motorn uppåt/framåt.

                        OM det mot min förmodan är något enkelt med kopplingen skulle det kännas surt att upptäcka detta först då motorn är urplockad. Men med de fenomen jag upplever och de skumma ljuden från startkransen och rasslet från tryckplattan i “mellanläget” är det kanske lika bra att sluta hänga vid datorn och istället börja skruva..?

                        1490:- för en komplett kopplingssats från Meca och 494:- för en vattenpump är som Rallysaaben nog menar mindre än vad verkstan tar bara för att plugga in det data-magiska analysinstrumentet i en modern plastbil… Jag kan ju direkt kvitta kostnaden mot ett års fordonsskatt och en inbesparad besiktning. 🙂

                          mars 7, 2011 at 14:37 #170249

                          Riktig SAAB v-bok köper du från klubben, Norrlandssektionen, CD för 60 kr tror jag.
                          Se Reservdelar och klubbprylar

                            mars 7, 2011 at 14:48 #170250

                            Köp verkstadshandboken på CD genom klubben. 60:- plus porto tror jag. Då kan du skriva ut de sidor du vill smutsa ner!

                            Jag råkade ut för det kopplingsfenomenet du bekriver, eller i vart fall mycket likt det, då var det kopplingshävarmen till urtrampmningslagret som var krokig och därmed inte gav tillräckligt utslag.

                            //Harald

                              mars 7, 2011 at 14:49 #170251

                              Sen kan det vara skönt att veta att grejerna är som dom ska, det är inte kul att bli ståendes 10mil hemifrån med haveri, då har du bärgningkostnad på flera tusen också, man vill ju kunna köra med bilen utan att vara livrädd för haveri hela tiden, och då kostar det ju lite att få allt i ordning, men jag menar, köper du ny koppling så kanske den håller 10-15år, beroende på körsätt.

                              Jag kan bara säga att börjar det låta mysko från tryckplattan så skulle nog jag plocka i sär iallafall, hellre än att invänta ett ev haveri.

                              Det går ännu smidigare att ta ur motorn med lådan på, det går också myyyyycket lättare att sätta i motorn tillbaka med lådan på, det enda kruxet är att du måste lossa undre kulbultarna och ev övre också för att kunna dra ur drivaxlarna, så det blir lite mer skruva+ att bilen blir ståendes där du tar i sär den. Och tar du ur motorn så kan du både tvätta den och byta vattenpump lätt.

                                mars 10, 2011 at 16:59 #170408

                                Nu är motorn ur och diagnosen är så pass säker att jag beställt ny kopplingssats att hämta imorgon. Hävarmen på lådan var felfri, urtrampningslagret likaså. Den trekantiga brickan i mitten av tryckplattan lutade misstänkt och det visade sig när jag demonterade tryckplattan att en av de tre hävarmarna hugger fast ca 5mm och stannar på “returen”. Man kan bända ut den dåliga armen lika långt som de felfria och då släpper den med ett knäppande ljud.
                                Lamellen har knappt en millimeter kvar på vardera sidan ner till nitskallarna och det finns gott om metallpartiklar överallt. Den trekantiga brickan har millimeterdjupt slitage där de tre hävarmarna går emot. Även om lamellen inte slirar ett dugg bedömer jag detta som en slutkörd koppling bortom det dumsnålas vett och sans.

                                Jag fasar en smula för återmonteringen av motorn, det är inte mycket marginal mellan tråget och frambalken samtidigt som “rallystöttan” mellan hjulhusen är nära i bakkant. Men jag vet att det SKA gå… Det vill till att jag är noga när jag monterar i den nya kopplingen eftersom jag inte har något centreringsdon. -Någon som har något fiffigt tips här?

                                Vattenpumpen var tveklöst slut den också. Inga lagerljud men rostbrun beläggning från navet bakom remskivan. Säljaren ljög nog ganska duktigt när han sade att han inte märkt något läckage. Å andra sidan skvätte det rejält när jag körde in i garaget igår och så var det definitivt inte när jag köpte bilen.

                                Vill minnas att jag en gång för länge sedan lyft ur motor tillsammans med låda men att jag tyckte det var värre med drivknutar och P-ändor än böket att få ur och i motorn ensam. Ska definitivt passa på att göra rent och inspektera motorrummet nu när klockan är urtagen.

                                Att startmotorn hade skorrande gång var inte ett dugg konstigt, den var nämligen lös!
                                På ovansidan var skruven lossdragen och på dess skalle satt en sexkanthylsa med förlängare fastkilade under motorfästet. Skruven på undersidan hade inte många varv kvar innan den var helt lös… Snitsigt va?

                                I motorrummet låg dessutom den ena nedre skruven till motor-växellåda och flera av de övriga satt löst. Ena motorfästets tre skruvar satt också lösa. Någon tidigare ägare tycks ha glömt att bilen inte var färdigmekad! Jag hoppas nu att motorn är ok inuti. Mina 17 mil rullade på hur fint som helst men det kladdiga blå silikonet kring oljetråg, kamdrevskåpa och vattenpump tillsammans med djupa märken av huggmejsel i skarven mellan motorblock och växellåda luktar klåpare. Nåja, vad kan man räkna med att få för bil för 5200:- ? Som sagt, den här går i alla fall att meka med till skillnad från modernare plast- och elektronikbilar!

                                  mars 10, 2011 at 18:06 #170412

                                  Passa på at byt vattenpump nu när motorn är ur. Inget kul att göra på plats även om det går med mycket tålamod och rätt arsenal av verktyg och välledade fingrar….

                                  Hade nog också passat på att byta packningar till transmissionskåpa och oljetråg när motorn ändå är ute. Kletet av silicon tyder på att de är allt annat är bra….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.