Dom allra första 95;orna

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Dom allra första 95;orna

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Dom allra första 95;orna

  • Författare
    Inlägg
    • september 12, 2007 at 22:48 #16710

      Har letat i sökmotorn om diskutionen har dykit upp men jag kan inte hitta.

      Så jag går direkt till frågan. Dom allra första 95;orna 1959 års modell och 1960 har jag nyligen fått vetat att det var skarvade 93 för alla pressverktyg inte var klar. Var det bara taket som inte var klart, medans allt annat var fixat, eller var sidorna handknackat?? Betyder detta att alla bilar utan lufthyvlen är och var skavade bilar? Avsaknaden av knäna på sidorutorna kanter har dom också nått med allt att göra, eller var det en smak sak?……. ni ser så många frågor så lite tid. Ni som kan nått om det här berätta, berätta alla skrönor

      helt otroligt tycker jag att dom nästan “handgjorde” dom första bilarna. Det är så SAAB a là 50, 60 tal egentligen… det är rock and roll över det 😀 Saab var helt klart mycket ballare o modigare på den tiden när dom endast var en liten tillverkare av excentriska bilar

      Det är såna här grejer som påminner en varför man fastnade för en sån liten “konstig” bil

        september 13, 2007 at 17:34 #111723

        Jo nog har du fastnat alltid 😀 Den är inte så illa i plåten tycker jag, för att vara f.d. “skogsvrak alltså. Du såg ju själv taket, en knytnäve på rätt ställe och PANG…va det rakt och skärmen… Undvik :lecture: att vara i närheten av bilen med traktorer så går det nog bra.

        Enligt “Bok om Saab-Scania” så “blandade och gav man” av de delar som inte förbrukats vid tillverkningsårets slut. Tillverkningen beskrivs som “påfallande flexibel” och resultatet blev “Ett rationellt och ekonomiskt tänkande och slutprodukten blev en mycket användbar kombibil som kunde lasta hela 500 kg”. Lufthyveln kom med 61orna. Totalt tillverkade 95or 110527 st. Tydligen så byggdes 95an “enligt iden att alltid använda de bästa bitarna från andra vagnar”. Det står inget i boken om “handknackade” eller “skarvade”. Kanske i nån annan bok?

        Skulle vara intressant att kolla hur en 95a med 500 kg i, trumbromsar, och 38 hk beter sig :skull: Det måste du testa sen innan du vråltrimmar.

          september 14, 2007 at 10:02 #111744

          [/quote] Skulle vara intressant att kolla hur en 95a med 500 kg i, trumbromsar, och 38 hk beter sig :skull: Det måste du testa sen innan du vråltrimmar. [/quote]

          Det räcker med att hämta två sängar på IKEA med en liten släpvagn bakpå min -73:a för att tycka att det är väl mycket “bromsolja i bensinen” i uppförsbackarna… :hype: 😀

            september 16, 2007 at 13:29 #111805

            Ja eftersom det var jag som fråga o ingen tycks vilja svara, så då får jag svara på min egen fråga då jag fick veta det i veckan och kanske sprida det vidare

            upp till chassinummer 800 så handtillverkades bilarna, det innebär att alla pressverktyg inte var klar, så taket skarvades med en halv 93, sidorna var hand eller pressade av dom få vertygen som var klar o bilarna snickrades ihop för hand. Det innebär att passformen för ex dörrarna var unik för varge bil. Avsaknaden av “knäna” på sidorutorna var för att dessa bilar var handgjorda. Hyveln hade dock inget med saken att göra o dök upp senare

            Måste ha varit en ren förlust affär för sabb dessa första 800 bilarn, kan inte vara riktigt eknomiskt

            Fränt tycker jag

            Har för mig att en viss Morris bil är skarvade på bredden för dom insåg att bilen blev för smal efter dom hade fått hem pressverktygen.

              september 16, 2007 at 20:21 #111824

              Upptill Ch C:a 220 var de skarvade i taket. -800 var de typ handbyggda med stora rutor & Efter var de mer produktionsmässiga.

              /Fredrik

                september 17, 2007 at 00:08 #111829

                Ingen som har några bilder att posta upp på dessa förseriebilar?

                  september 17, 2007 at 08:13 #111832

                  Några bilder från min hemsida.

                  http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/saab95sidan.html

                    oktober 21, 2007 at 16:32 #113522

                    Hittade det här om tidiga 95or, från Teknik för alla nr 11 1959

                      oktober 21, 2007 at 19:33 #113534

                      Var och kollade till den älst levande 95an jodå den lever! Den fick en genomgång av bromsarna i sommar och enligt en säker källa så rullar den.

                      Mvh Roger

                        oktober 22, 2007 at 08:37 #113552

                        O du har inga bilder på den???

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.