Dör efter gaspådrag

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dör efter gaspådrag

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dör efter gaspådrag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 13, 2013 at 09:25 #7042

      Har efter lite fix och rengöring fått igång min v4-79 som stått i lada sedan 1999. Efter lite slangbyten och rengöring av förgasaren hoppade den igång, och går fint på tomgång. men om jag gasar och sedan släpper gasen så dör den. försökte även att köra ut den ur garaget men så fort den skulle börja driva framåt dog den. bensinpumpen verkar fungera som den ska det är bra tryck i den. däremot är packningen i förgasaren trasig, letar efter en ny. Är slut i lagret på saabklubben någon som vet när den kommer in igen? Någon som har andra idéer på vad som är fel? det är automatchocke på den är det den man skall börja kolla ?
      Tacksam för alla tips

        januari 13, 2013 at 17:43 #49624

        Bara en snabb tanke, kan det vara så att bromsarna har rostat fast och den därför inte orkar rör på sig utan “stallar”?

        Johan

        Skickat från min Galaxy Note 2 4G via Tapatalk 2

          januari 13, 2013 at 19:51 #49632

          Nej bromsarna har inte rostat fast jag har rullat in den i garaget. samma sak händer om jag varvar den utan växel tror snarare att den trots allt får för lite bensin eller att den drar tjuvluft. jag får leta vidare efter packning till förgasaren därefter kanske det är värt att testa att byta till en ny bensinpump trots allt.

            januari 19, 2013 at 16:41 #51347

            Jag tycker det låter som att acc. pumpen inte fungerar. Den ska ju tillföra extra bensin vid gaspådrag för att blandningen inte ska bli för mager pg.a. den ökade gashastigheten i förgasaren. Är det denna “packning” som är dålig, alltså acc. pumpsmembranet? Om det är membranet som är kass så har Erik Randa nya.

              januari 19, 2013 at 17:12 #51350

              Har du kollat om automatchokens spjäll är nästan stängd?

                januari 22, 2013 at 18:16 #51498

                Tack för tipsen.
                har bilen i ett ouppvärmt garage så just nu ligger mekandet nere eftersom det är 15 minusgrader ute.
                det kan vara membranet i acc-pumpen som är trasigt
                har inte kollat automatchokens spjäll ännu. jag tänkte att när det blir lite varmare får jag börja skruva isär förgasaren.
                Vad skall jag passa mig för då jag är nybörjare på detta.
                Har skaffat mig verkstadshandboken från norrlandsklubben.

                  januari 22, 2013 at 19:03 #51500

                  Det kan finnas små stålkulor med motvikter i mässing som sitter i förgasaren, akta så att du inte tappar bort dessa då du tar isär förgasaren.

                    maj 26, 2013 at 08:26 #55988

                    Hej
                    har kollat acc-pumpens membran det är helt
                    automatchocken spjäll verkar fungera som de ska.
                    v4 går jättefint på tomgång men när jag börjar gasa så dör den. känslan är att den inte får bensin som den ska. Men jag har kollat och det är bra tryck efter bensinpumpen.
                    några tips?
                    skall jag börja plocka ner förgasaren eller bör jag kontrollera andra saker före eftersom han går så bra på tomgång.
                    Borde jag byta bensinpump trots allt för att säkerställa att det inte är den ?

                      maj 26, 2013 at 08:35 #55989

                      Hade samma problem på min Sonett. Det var skit i kanalen från acc.pumpen 😀

                        maj 28, 2013 at 13:14 #56095

                        En trilskandes V4 -79’a låter som att den är försedd med en solexförgasare och den har väl inga stålkulor som Fomocoförgasaren? Har jäklats med en sån och gör det väl än. Före vinteruppehållet fick jag den till att gå helt OK men nu när jag börjat frihjula med den igen behagar motorn att dö vid de mest olämpliga platser, typ korsningar, inbromsningar innan rondeller, osv. Förgasaren har hyss för sig som att den inte får nog med bränsle vid dessa tillfällen. Blivit svårstartad och jag får gnida på startmotorn innan motorn går igång. Jag har bytt allting som går. Packningar, bensinpump, osv.
                        Misstänker någon form av ånglås i förgasaren pga värmen från motorn. Funderar på att prova med en tjockare packning närmast insugsröret. Kan orsaken sökas i det alltmer sönderkrackade bränslet?

                          maj 28, 2013 at 17:27 #56102

                          Hej
                          Mycket riktigt så sitter det en dubbelports förgasare från solex i den.
                          har ännu inte hunnit ge mig på förgasaren ännu.
                          men skall försöka börja med detta projekt nästa vecka.
                          Det som är irriterande är att den går jättefint på tomgång och dör inte om jag bara låter den stå och gå.

                            maj 28, 2013 at 18:00 #56104

                            @tåga1975 wrote:

                            … Det som är irriterande är att den går jättefint på tomgång och dör inte om jag bara låter den stå och gå.

                            Precis så var det för mig också när jag började försöka få ordning på Solexförgasaren. Den verkar vara väldigt känslig av sig men jag lyckades dock få den att gå utmärkt under hela hösten, men efter vinteruppehållet börjas det igen. 🙁
                            Det gäller att ha ett friskt batteri. Att montera in en Weber är lockande men helst vill jag försöka ha V4’an i originalskick.

                              maj 29, 2013 at 07:35 #56130

                              En märkbar förbättring blev det efter jag på sommaren bytte till brytarlös tändning Hotspark. Efter det gick motorn felfritt under hela hösten. Men nu trilskas Solexförgasaren igen. Kanske är det något annat. Tändningen verkar i vart fall fungera alldeles utmärkt. Alltid något.

                                maj 29, 2013 at 08:14 #56131

                                Hur ser förgasaren ut? Är den rejält grisig kan ju vissa saker hänga sig eller blir väldigt sega i returer.
                                Hur ser vacumslangarna ut? Jag bytte nyligen på min, och mina vakumslangar var stenhårda och smulades sönder när jag försökte ta bort dem.
                                Är den rätt inställd?
                                Står tändningen rätt?

                                Dubbelportaren är ju känd för att strula en hel del. Vanligtvis brukar ju renlighet vara A&O när det kommer till förgasare, så är det även för dubbelportaren. Ta gärna ett kort på förgasaren och lägg upp bilden här. Givetvis efter att du tagit bort luftfilterfatet.

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  juni 5, 2013 at 20:40 #56340

                                  Ovanstående inlägg ger bra ledtrådar för att försöka få ordning på en Solex dubbelportare. Av erfarenhet understryker jag det är viktigt med vacuumslangar av minst BMW-kvalitét, att packningarna är täta och kanske t.o.m. något tjockare i botten. Just nu håller jag på och bockar till en tunn aluminiumplåt att ha som värmesköld under flottörhuset, samt flyttar på PVS-ventilen så den får mer luft kring sig (efter ha rengjorts).

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.