Dörrlåsmekanism-problem (Fixat)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dörrlåsmekanism-problem (Fixat)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dörrlåsmekanism-problem (Fixat)

  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2016 at 12:02 #398699

      I vintras gick dörrlåset på förarsidan sönder. Det gick inte att öppna dörren från utsidan, men insidan funkade. Jag vande mig liksom att sträcka mig in från passagerarsidan för att öppna dörren. Men sen var jag ju tvungen att fixa det till besiktningen. Lite tur ska man ha och den lokala skroten hade en 900 med ett fungerande lås, som jag lyckades krångla loss och köpa för en billig penning. Där såg jag ju vad som hade hänt, att den där kroken som ansluter till det yttre handtaget hade gått av. Jag såg också att det borde gå att byta den där kroken på plats eftersom den är bultad på ett åtkomligt sätt inifrån dörren. Sagt och gjort och jag körde stolt omkring i en månad och njöt perverst mycket av lyxen att kunna öppna förardörren både från in och utsidan, som en normal människa.
      Plus känslan av att ha klarat besiktningen med blankt papper och nästan jämna par på bromsarna. (det skiljde en förarglig tiondel på bakbromsarna.)
      Men sen plötsligt, efter 4 veckor, vid sämsta möjliga tillfälle, (skulle skjutsa en bekant och imponera med min supercoola classiker) så gick inte dörren att öppna vare sig utifrån eller inifrån. Nu har jag kört så ett par veckor, och man vänjer sig lite med att klättra ut och in via passagerarsidan, och samtidigt se cool ut, haha. Jag var inte säker på att dörrpanelen skulle gå att ta loss utan att demontera förarstolen. Men häromdan provade jag och det gick ju alldeles utmärkt att ta loss panelen. Tack vare en behändig liten mobil som jag kunde sträck in i dörren och fota hur det såg ut, så insåg jag att det inte var som jag trodde. Jag trodde att den nya kroken hade gått av också, eller lossnat och kilat fast sig i mekanismen på nåt sätt.

      Här är bilder på över och underdel, och det verkar ju som om allt sitter på sin rätta plats. Men det är något som tar emot när man försöker öppna dörren. Det är alltså inte som när dörren är låst; att det inte är något motstånd alls.
      Så kan någon dörr-erfaren se vad som är fel?
      När jag skrivit det här inlägget och granskat bilderna så tror jag att man kan se felet. Men eftersom jag inte testat än, så postar jag frågan ändå.
      Finn ett fel, typ.. 🙂

      Dörrlåsprob_2bs

      • Detta ämne redigerades för 7 år, 9 månader sedan av michelle.
      • Detta ämne redigerades för 7 år, 6 månader sedan av michelle.
        juli 3, 2016 at 22:19 #399462

        Hej

        Förhoppningsvis har du redan löst gåtan, men om inte så gissar jag att det har gått av en liten bit metall från övre armen som kanske har kilat sig fast någonstans. Se bifogad bild jag tog på ett lås jag har liggandes. På mitt lås finns en liten pigg som verkar saknas på ditt.

        Attachments:
          juli 19, 2016 at 12:12 #399999

          Tack för tipset om den lilla piggen, men den har jag själv kapat bort för att kunna låsa bilen med knappen (innan man stänger dörren). Det har jag gjort på alla mina fyra 900. Av bekvämlighetsskäl; för att slippa fiffla med nyckeln när man lämnar bilen. Man riskerar att låsa in nycklarna förstås, så man måste vara uppmärksam.
          Jag har ännu inte löst problemet. Trodde att problemet låg i att jag hade justerat haken mot det yttre handtaget för tight så att det inte släpper, så jag justerade ut det, men det hjälpte inte.
          Häromdan när jag körde över ett gupp på motorvägen så klickade det till och dörren öppnades, inte helt och hållet, bara till första läget liksom.
          Men dumt nog så prövade jag att öppna dörren, vilket gick bra. Men sen stängde jag tyvärr dörren igen, innan jag hann stanna och undersöka. Man ville ju inte stanna med öppen förardörr på motorvägen precis. Men när jag väl stannade sen så gick ju inte dörren att öppna igen förstås.
          Ett tag tänkte jag att man skulle vara tvungen ta fram vinkelslipen och kapa sönder dörren för att få loss den och sen skaffa en ny dörr, men så illa ska det välan inte vara.
          Nu har jag en ny teori; att det är gångjärnen som är slitna och att man behöver justera ”slutblecket” , det som sitter i dörrposten liksom. Och att det har varit trögt länge och det är därför som den där justerbara haken till slut gick av.
          Förhoppningsvis räcker det att hissa upp bilen med domkraften placerade på ett strategiskt ställe mitt under sidobalken, för att låset ska släppa, och dörren gå att öppna. Och hjälper inte det så tänkte jag att man kan haka loss den långa vertikala fjädern, den som försvinner bakom rutskenan på bilden. Då borde ”låsningen” falla ner och dörren gå att öppna. I teorin.

            september 17, 2016 at 12:24 #403386

            Några månader senare:
            Mina teorier kom på skam. Inget av det där funkade. Till slut fick jag i alla fall upp dörren, genom ett lagom hårt släggslag från insidan. Då gick fortfarande mekanismen att vrida, fastän trögt. Jag försökte lossa på den genom att vrida klacken fram och tillbaka, men det lossnade inte, tvärtom låste det sig ännu hårdare och gick inte vrida alls. Så nu var jag i ett läge där dörren inte gick att stänga alls, vilket ju var värre än att den inte gick att öppna. Och det kändes ju inte bra att man genom att försöka reparera en sak gjorde det hela värre, haha.
            Nåväl, jag skruvad loss slutblecket från dörrposten och kunde sen stänga dörren och låsa fast den med ett spännband inifrån, fäst i stolen.
            Nu kunde jag ju i alla fall köra omkring.

            Efter ytterligare en månad kom jag mig ändå för att byta hela låsmekanismen. Jag hade köpt ett lås från en 4 dörrars 900. Dock visar det sig att infästningen för dragstången till det inre handtaget skiljde åt.
            Och då blev jag ju lite besviken. Ytterligare ett problem att lösa.
            Men när jag tog loss låset så blev det till slut uppenbart varför det hade låst sig. Jag hittade en bockad trådbit inkilad i mekanismen på ett sätt som var omöjligt att se med låset kvar inne i dörren. Så det var bara att lirka loss den där mystiska trådbiten och återmontera låset i dörren för att få det att funka..
            Dörrlås_ute
            Och nu fungerar det bättre än nånsin. Trådbiten har ju suttit där så länge jag haft bilen och antagligen många år före det. Då och då har den ändrat läge och dörren blev svåröppnad, men det gick alltid att öppna med yttre handtaget. Jag gissar att någon, någon gång under bilens historia har tappat bort där där kroken som går mellan låscylindern och låsmekanismen och tillverkat en egen krok. (som till slut ramlat loss och ersatts med en orginalkrok och man har liksom inte uppmärksammat att den hemtillverkade kroken fallit ner i låset.)
            Ja, så kan det gå. Vilket äventyr för det gamla saab-låset.
            Och vilken lyx det är att efter 9 månader äntligen kunde öppna och stänga dörren som en normal människa. En gammal 900-ägare är i och för sig inte bortskämd med dörrar som har kassaskåpsprecisionskänsla vid öppning och stängning precis, men ett normalt fungerande och injusterat, och insmort gammalt saab-lås kan också vara en källa till njutning.
            Tjohoo.

            Attachments:
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.