"Durr" i bilen!?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / "Durr" i bilen!?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / "Durr" i bilen!?

  • Författare
    Inlägg
    • november 25, 2011 at 19:05 #5279

      Har ett skumt “durrande” i 99:an, börjar fundera på om det kan vara motorkuddar som är aningen slöa!?
      Det kommer i högre farter och känns både i stolen och golvet men så fort man trampar koppling och bara frirullar så är det borta!

      Nån som har en idé om vad det kan vara!?

        november 25, 2011 at 22:01 #35401

        Hej

        Tror mer det är dina innre drivknut som är kass.
        det går at bytta rundt dom fran höger tills vänster och visaversa…

          november 26, 2011 at 09:43 #35410

          Vad händer om du släpper gasen enbart. Om det är obalans i drivaxlarna så ska det bli mindre vibrationer än om du håller gas.
          Du kan även testa att gasa fullt och svänga samtidigt, det bruka märkas tydligt vilken sida som vibrationerna kommer ifrån.
          ex. vibrationerna ökar när du svänger vänster med fullgas så är det hjul som har innerspåret(vänster drivaxel) som det är problem med.

          Vanligtvis så är det som aero84 skriver är ett vanligt fel, det jag skriver handlar mer om att hitta vilken drivaxel som har obalans.

            november 27, 2011 at 14:44 #35467

            Man tackar!! :CH
            Ska göra en testning av drivknutarna så får man se om det är byte av dom som gäller!!

              december 4, 2011 at 22:57 #35798

              Verkar inte som att det är innre drivknutarna, har testat att svänga som en tok och gasat på men inget speciellt känns då!
              Det är “jämna vibrationer” hela tiden när man kommer upp i hastighet och varvtal, känns mer som att t.ex avgassystemet ligger på mot karossen, men det gör det inte!!
              Frågan är vad som sker när en motorkudde har “säckat” lite, om det kan vara det som gör att bilen små-vibrerar!?

              Någon som har nån idé???

                december 9, 2011 at 22:09 #36045

                hummm…
                Lite flummiga tips här då… Jag har varit med om en bil med b-motor där ena motorfästet var lite löst vilket gjorde att det durrade en hel del sedan har jag haft bil där växellådan legat för nära “framvagnsbalken”(balken var lite stukad), jag har även varit med om att det legat grovt grus emellan växellådan och “framvagnsbalken”. Sist men inte minst kan det vara avgasröret i sig självt som är “trögt” och för väsen…har haft en sån också… 😳

                  december 12, 2011 at 08:51 #36156

                  Flummiga tips kan vara lösningen till mycket, blir nog att hissa upp bilen och göra en skarp okulär-besiktning!! 😀
                  På tal om flummiga tips, hade en gammal Renault 10 en gång i världen som bara hostade till och tvär-dog på uppfarten till kåken, testade allt som man visste om, men, nej… Den var stendöd! Som tur var kom grannen till undsättning med sina “flummiga” idéer!
                  Han rotade i baken på bilen en stund (svansmotor) och stack sedan upp huvudet och hojtade att jag skulle testa, och se på f:n, bileländet rasslar igång på en gång! 😀
                  Visade sig att jag hade eftermonterad varvräknare som det blivit kortis i = stendöd!

                  Ibland ska man inte förringa flummiga idéer, dom kan vara gör-bra!!

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.