EEO326 – en förlorad 900 -79

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / EEO326 – en förlorad 900 -79

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / EEO326 – en förlorad 900 -79

  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2013 at 13:10 #7283

      Läste detta blogginlägg och blev nyfiken på bilens öde:
      http://biltrafik.blogspot.se/2013/03/den-strandade-valens-svanesang.html

      Men kan ju inte påstå att Folksam är tillmötesgående vad gäller inlösta bilar. Och är den inlöst så är den, går inte att köpa loss oavsett. Nu vet vi ju inte varför den blivit inlöst, men risken är ju att en fin tidig 900 skrotas i onödan.

        mars 12, 2013 at 14:34 #53253

        Jag tror att den har blivit stulen. Det var inte för inte att Anders Dahl stripade sin 900:a. Sticker den ut mer så vill pundarna inte stjäla den…….

        /Fredrik

          mars 12, 2013 at 18:07 #53257

          Jag har faktiskt fått ut en inlöst bil utav försäkringsbolag (900 T16 -86) Tror att bilen måste köpas utav någon med reg firma. Killen som köpte ut min till mig handlade många skadade bilar som han plåtade om och sålde vidare. Kanske har reglerna ändrats?
          Som privat person gick det inte att handla ut i alla fall.

          Lycka till i jakten
          Roland

            mars 12, 2013 at 18:13 #53258

            Det finns en halvt outtalad policy bland försäkringsbolagen att gamla trafikfarliga bilar ska plockas bort i takt med att de kommer in i deras ägo. Och visst, några dödsfällor får man ju väck men det blir ju knas när det är sånna här gränsfall mellan potentiella entusiastbilar och rena vrak.

              mars 12, 2013 at 18:39 #53259

              Hmm ok undrar om det spelar någon roll vad det är för firma man har? Kanske ska ringa igen som representant för mitt företag.

                mars 12, 2013 at 19:28 #53263

                Det är skillnad mellan bolagen. Folksam har tydligen en uttalad policy att inte kontant ersätta utan löser in och skrotar när skadan är 80% av marknadsvärdet….

                Intressant när våra MHRF försäkringar ligger i Folksam… Man blir lite fundersam…

                  mars 13, 2013 at 08:31 #51111

                  sen beror det väl på val av försäkring också……….
                  Har man en entusiastbil så kan man ju välja försäkring därefter eftersom de vanliga försäkringarna inte är utformade för att på något vis bevara fina originalbilar utan alla behandlas lika. Reparationskostnad versus värde………..

                  Som sagt, troligen stulen, lite plastpaneler, trasigt tändningslås, och nå mer skador är solklart överstigande värdet.

                    mars 13, 2013 at 09:30 #51112

                    Hos LF går/gick det bra att lösa ut bilen 2009.

                    Fick en fin fd Gotlandskörd 5D T16 -84 stulen av twå pundande low lifes 2009. Bilen användes till att köra igenom ett par ganska stabila butiksdörrar så den blev plåt- och framför allt lackskadad. Jag hade inte möjlighet att återställa bilen men en entusiast här i stockholmstrakten köpte loss den och tog sig an bilen.

                    Att handläggaren på Länsförsäkringar var envis som en åsna och helt omöjlig att diskutera med och ensam är skälet till att jag sedan dess inte har haft en enda bil hos dem är en annan femma…

                    /Niclas

                      mars 13, 2013 at 10:23 #51106

                      ja Niclas det är alltid olika erfarenheter.

                      Har själv LF och inte haft några skador hos dom bortsett från någon vindruta. Nu har bägge döttrarna krockat varsin 9000 av senare modell.

                      Fick skambud på den första och åkte då och visade upp bilen. Blev lite bilsnack och jag fick behålla bilen och fick en bra ersättning.
                      Bil nr 2, behövde jag inte besöka, de ringde upp och nämnde att denna skada borde inlösas, men eftersom jag håller på och skruvar så fick jag kontantreglering.

                      Också en bra ersättning. Visst har jag delarna liggandes som behövs, men så är det väl hos de flesta Saab entuiaster. 🙂

                      //MH

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.