Fin eller ful ?
- Detta ämne har 40 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-01 18:47 av saabturbo.
-
FörfattareInlägg
-
Hej ni,
Det är nya tider nu vare sig man gillar det eller inte!
Smak är ingen ide att diskutera, det är var mans rätt att tycka “ful så, eller fin så”…..
Man kan inte leva på gamla meriter, (inte någon längre tid i alla fall)
så bara för att den inte ser “päronhalva” ut eller som min favorit(saab99t)behöver inte
konceptet vara “kört”!!Kärran ser hursom helst URLÄCKER UT!!!+++++ (mitt betyg)
Det gjorde också EV-1:an 1985, men med oförmågan i ledning gjorde man som flera gånger tidigare-
man stoppade en potentiell framgång och VÄGRADE dessutom att ha en kombi i programmet etc.etc.
GM gjorde liknande misstag, först en ny sedan (9-3 SS) och TRE ÅR SENARE en kombi??!!Blir intressant att se vem i ledande position som den här gången stoppar den här guldkalven ånyo??!!
Saabs arv:
Visst vore det “superheavy” med en retro-tillverkning av äldre modeller/viktiga milstolpar som saab
skapat, men det är en helt annan avdelning som framtiden får utvisa…
Att ta inspiration från sitt “arv” är helt i sin ordning men i dagens mördande konkurans
måste man fokusera framåt…hur skall saab överleva annars??Håller med om att Aero X är snygg och borde seriebyggas. Hur svårt kan det vara? Det verkar ju rätt så uppenbart att konceptbilen är byggd på en GM Y-Body (Corvett eller Cadillac XLR) stomme så annan plast kaross, inredning, instrument och annan motor med fyrhjulsdrift och så är man färdig!
Det var inte bättre förr i tiden, gämför bara service intervallerna med moderna bilar!
Designmässigt står jag på mig och säjer att de tidigaste 99orna generellt var snyggast även om 3 dörrars turbon med svart eller vinröd lack är otrolikt lockande, de har någon slags brutal framtoning.
/Hansfebruari 23, 2006 at 13:46 #92559NW… det var ju året när 99:an blev ursnygg vi snackade om… solklart 71, tänk att brädan och två ventilationsgaller kan göra så mycket… i o f s var 69-70:orna designmässiga läckerbitar de också.
februari 23, 2006 at 17:40 #92561Kanonkärra, äntligen vågar Saab sticka ut hakan och synas
Nu får vi bara hoppas att fyrhjulsdriften kommer för att stanna.
Det är såna här visioner som behövs från Saab och inte hålla på och “förnya” gamla modeller, BRAVOPer / Haninge
februari 23, 2006 at 20:55 #92562Visst är 71:an snyggast…..utvändigt! Men 69-70 har ju definitivt snyggare(kanske inte bättre) instrumentbräda!
Vad det gäller det nya “ufot” kan jag väl säga att: visst den ser ju ganska brutal ut, men…..Några SAAB-drag kan jag ju inte se, har den dessutom bakhjulsdrift också så är ju SAAB-känslan stendöd!Äntligen har Saab kommit till insikt att framhjulsdrift och sportighet inte är förenliga begrepp.
Va?! Klart dom är! Fast om man ska få ner så mycket kraft i backen är nog fyrhjulsdrift att föredra. Jag läste förresten nyligen om Indiens första sportbil San Storm. Den drivs (via framhjulen) av en 1149 kubikcentimeters renaultmotor som ger strax under 60 hästkrafter. Inte så mycket men vikten är bara 760 kg så man får rätt OK prestanda ändå. Kul att se att några vågar trotsa trenden med att bara ösa på med kraftigare motorer i allt tyngre bilar.
Naturligtvis vill jag provocera lite genom att skriva så. Det kan vara fördelaktigt att driva på framhjulen ibland, vilket bevisats många gånger.
Men personligen tycker jag att det är tråkigt när det bär av i tangentens riktning om man gasar för mycket. Då är det betydligt roligare när bakdelen slänger ut. Och vill man ha 400 hk i motorn är det inte ett alternativ att driva fram.
I vilket fall tycker jag att bilen är läcker, även om fronten är något vulgär. Ska bli kul att se reaktionerna på den.
MVH
CarlPå länken nedan kan ni kl 17:30 idag måndag, klicka på Saab.
http://gmtv.feedroom.com/x/tiles.jsp?&a … 508709462a
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.