Fördelar problem V4’a -75, nedsmält nock på kontaktsats

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fördelar problem V4’a -75, nedsmält nock på kontaktsats

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fördelar problem V4’a -75, nedsmält nock på kontaktsats

  • Författare
    Inlägg
    • februari 20, 2012 at 18:27 #5660

      Hej, jag impulsköpte en nästan helt rostfri V4 -75 att köra till jobbet med men
      den bränner brytarspetsar på löpande band, fjärde paret monterat, det blir så hett i fördelaren så att nocken på brytarn smälter samtidigt som kontaktytorna blir lite brända, har bytt allt i tändsystems väg (spetsar, kondning, lock, kablar, tändstift, spole) men ändå så händer det, den går bra en så där tre dagar sen börjar den misstända lite, sen mer och mer för att i slutet på veckan starta på morgonen, gå 500 m stanna tvärt och sen är det kört. sista gången rusade jag ut, rev av locket och höll undan spetsen med tummen, det var så hett att jag brände märken av kontakt delen in i huden ! har ni någon som helst ide vad att göra ? Har köpt ytterligare en ny kondning till som jag sätter dit strax (om den första nya skulle vara trasig) men annars har jag slut på ideer, hade så gärna velat pendla lite med V4 då jag ej tidigare ägt nån sådan. Mätte laddning på batteriet vid 1500 varv/min 14.3 V verkar inte som regulatorn är trasig, om jag nu mätte på rätt sätt ! Tänkte att det kunde vara så att den laddade så mycket att det
      blev sauna i fördelaren.
      >
      > tacksam för svar. Roggan Sthlm

        februari 20, 2012 at 18:35 #39848

        Om kondingen är trasig så bränns väl brytaren tror jag, men det låter ju lite konstigt att de bränns fast du bytt den en gång, kan väl Iof ha varit ett måndagsex du fick, byt den en gång till och prova igen.

          februari 20, 2012 at 18:42 #39849

          Jajamen, byter imorrn, så får vi se. Kontaktytorna har blivit lite brända på de kontaktsatser som jag bytt så
          det kan ju vara så att det är ett måndagsex.

          mvh Roggan

            februari 20, 2012 at 21:08 #30308

            Kondensator är väl troligt. Har du rätt brytaravstånd? Rätt sorts tändspole? En tändspole som är avsedd för förkopplingsmotstånd med används utan bränner brytare direkt.

              februari 20, 2012 at 21:56 #39856

              …och du har väl fett på klacken?
              Kanske dags att överväga brytarlöst? Det finns ju några bra trådar i ämnet här på forumet.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                februari 23, 2012 at 22:24 #39990

                Kolla alla kablar och eventuella krypströmmar till och från spolen. Isoleringen kan vara sprucken och kabeln ligga mot något olämpligt.
                Kolla att kablarna är rätt kopplade.
                Förkoppligsmotståndet till en spole som behöver det är ett måste.

                Hotspark (brytarlöst) från Holland är prisvärt system. Jag har bytt, startat och ställt in men ännu inte kört något.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.