Gr2 från Saabs tävlingsavdelning?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-30 10:03 av mikael vallentuna.
-
FörfattareInlägg
-
april 16, 2016 at 23:02 #395772
Hej
Skickar över lite bilder på blandsmord 66:a-motor filad Gr2. Motorn fanns tidigare hos i en inom Saabfabriken känd persons ägor innan den i slutet på 80-talet hamnade hos kompisen. Har legat undangömd i källaren sedan dess. Med tanke på vem som haft motorn bör/kan/har den troligen kommit från tävlingsavdelningen. Chefsmekaniker Ekendahl tvivlar dock på det då det är nedlagt för mycket arbete på filningen.
Plockades isär idag och chefsmekaniker Ekendahl fick tårar i ögonen av filningen. Många många timmar nedlagt.
– renoverad motor aldrig körd efter renovering
– GT-vev
– C-kolvar standard
– Gr2 filad
– mkt fint filade portar utan att ta spår upp i cylinderloppet
– polerade vevhushalvor, av godo?
– lätt planad standardtopp med stor kupol, tyder på ganska låg kompression vilket ger bra hållbarhet för rallykörning, vågade inte ta av toppen då den var av tidig typ och man ofta fräste in kopparring som förstärkning till packningen
– original svänghjul tyder också på rallytrimning, vi monterade ett lättat för att spara veven
– maximal storlek på avgasporten hela vägen ut till grenröret, exakt samma avgasfilning som jag har på min Evert Karlsson-filade motor
– hemmagjort grenrör som dock har lagts på hyllan, syns på bilden
– 66:an förgasare med halsringar, får se om det ger mer effekt utan halsringarNu är den monterad och klar för montering i bil. Kommer att hamna i en Monte Carlo med 8:39 för provkörning. Bara hoppas att den går lika bra som den är filad. Kommer prova med Saabklubbens främre avgasystem som enligt uppgift ska vara specad Gr2. Garanterar dock att den är gjord för RAC-kona. Får skaffa mig en sån…..
/mikael
- Detta ämne redigerades för 7 år, 11 månader sedan av mikael vallentuna.
Attachments:
oktober 14, 2016 at 21:50 #419048Hej igen
I somras pratade jag med en insatt person ang. grp2-motorn. Denne hävdade att Saab filat vevhushalvorna men inte att det gjordes på alla motorer.
Det är för mig ganska självklart att Saab filat vevhushalvorna i experimentsyfte på sina fabriksmotorer. Effektvinsten kan inte vara så stor jämfört med nedlagt arbete för i så fall skulle var enda 2T-tävlingsmotor vara vevhusfilade. Så visst: denna motor skulle mkt väl vara fabrikstrimmad.Jag körde 20-25 mil med motorn och det var ingen upplevelse då den inte var rätt utrustad. Det satt std-förgasare med 28 mm halsringar och Saab-klubbens sportsystem. Motorn skulle haft ombyggda förgasare med 36 mm Chrysler-spjäll alt Lancia-förgasare och RAC-konan för att utnyttja potentialen.
Nu är motorn ersatt med en Monte Carlo-motor, så nu låter vi den få vila i i ytterligare 20 år innan vi sätter in den igen……
/mikael
Attachments:
november 30, 2016 at 10:03 #420549Hej med lite mer info om motorn
Har pratat med trim-gurun Evert Karlsson:
om man ville göra ALLT i trimväg på 60-talet filade och polerade man vevhushalvorna. Det var ett stort jobb och en grp2-filning med extra allt kostade då 10.000 kr. Syftet var att få ned turbulensen i vevhuset genom att slipa bort ojämnheter och gjutkanter. Detta bidrog till bättre tömning av vevhuset.Han har sett bilderna i denna tråd men han kan inte säga om han filat motorn utan att först få se filningen mer i detalj. Alla trimmare på 60-talet hade sina teorier hur trimning/filning skulle göras, men jag tror också att val av utrustningar och maskiner bidrog till olika synliga skillnader i arbetet. främst då upptagningen av överströmskanalerna.
/mikael
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.