Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 92 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 7, 2012 at 21:09 #5784

      O´yes! Här kommer tråden ni har väntat på – Bygget av en hårdkokt racingpreppad kompromisslös 93 -57! 😀

      Nu när jag haft ett finger med i spelet kring att fixa fram Pelle S nya asfräna projekt, så infinner sig plötsligt en oplannerad kapplöpning mellan dessa två herrar med sikte att först nå till den körbara bilen. Och nu när Pelle startat en projekttråd här http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=19&t=3653, så måste jag svara med en egen… The race is on!

      Nåväl, lika bra att börja om från början, då de flesta bilder från gamla forumet försvann med bildsajten Getings nedläggning:

      Jag hittade för en massa år sedan (typ mitten av 90-talet) en 93 -57 som stod i skogen i närheten av hembyn. Det här var del av inkörsporten till Saab TT-träsket för min del. Farbrorn som ägde bilen var på livets sista minuter, så jag fick kontakt med en släkting som tog mitt nummer och bad att få återkomma. Efter ett par månader ringde han och sa att jag nu fick komma och hämta bilen då man höll på med dödsboet.
      Bilen stod parkerad bredvid det slitna huset och hade nog stått där sedan minst början av 80-talet, för det växte en ungbjörk inne i bilen och en annan grov som en arm genom ett rosthål i ena bakre sidospegeln. Jag var ung på livet och sugen på att skruva och lära mig svetsa, så där outtröttlig i energin som man inte begriper nu efteråt.

      Vi lyfte upp vraket med en skogsmaskin och ställde den på släpet för transport hem till mor. Jag hade året innan byggt en verkstad vår gamla ladugård och gjutit nytt golv för att meka med VW-bussen, så den här fick stå på utsidan. En jobbarkompis från Ramsele och jag rev ur all skit och sedan fick den stå ett tag tills jag fått tag på en mekplats nere i Karlstad så jag kunde skruva mer regelbundet än bara helger.

      Den var ju så djäkla frän! :CE Mattgrön och skitig och med fin ytrost, delad framruta, liten bakruta, bakhängda dörrar och pilblinkers! Trots all rost var den ändå hård överallt utom i golv och bagage. Det stod tidigt klart att det här inte skulle bli någon fin originalbil, inredningen slut, allt var urdåligt och sprött och det skulle kräva mycket plåtbyten och lagningar som inte skulle bli snygga med min nyvunna svetskunskap.

      Det här var ju i digitalkamerans barndom, så jag hittar dessvärre inte de första analoga bilderna på bilen, men jag ska leta i en massa lådor och se om jag inte kan scanna dem sen.

      Spelreglerna för mitt bygge är följande:
      – Allt som ska svetsas på bilen ska stämma enligt App K i möjligaste mån.
      – Allt som skruvas fast på bilen är heeeelt enlig eget nöje, och med huvudet fullt av idéer kan det bli en hel del spännande lösningar… Häng med!
      – Bara fel grejer som råkar passa ihop (Roligaste växellådorna, roligaste motorerna, modern teknik, etc)
      – Justerbarhet och lättmekat är ledorden. Detta är en experimentplattform.
      – Självklart kommer detta att gå i linje med Hellstrokerkonceptet – Gammla Saabar med attityd! 😈

      (Not: För ett antal år sedan, ungefär mitt i det här projektet, spånade jag och Pelle S ihop en kul tanke om hur en gammal Hot-Rod-Saab skulle kunna se ut, hur den skulle kunna framföras och VILKA som förmodligen gjorde det. Ett koncept togs fram; “Hellstrokers – Gammla Saabar med attityd!” och presenterades på hemsidan, men ambitionerna fullföljdes aldrig. Jag ber om ursäkt för det. Det här var i en tid då jag kört 150% med massor av projekt (Vintersaabträffar, skriva trimkompendium, bygga motorer, etc) och plötsligt tappade sugen rejält på ALLT vad Saab hette. Efter att jag slutat i styrelsen drog jag mig undan allt externt Saabengagemang en lååång stund. Suget har återkommit, tack o lov…)

      Jag räknar med att nyttja bilen flitigt på konbana och Trackdays tills jag provat fram hur jag vill att den ska fungera. Efter det finns det en racingklass i en långloppsserie som den skulle kunna kvala in i, men det är en bit kvar.

      Fortsättning följer… 😯

        mars 8, 2012 at 06:18 #40602

        Detta ska bli ett stort nöje att följa 😀

        Kör hårt och lycka till!

          mars 8, 2012 at 07:25 #40607

          Härligt att se att även du är igång. Man kanske ska hänga på racet :AP :AP

          Janne2takt

            mars 8, 2012 at 18:03 #34737

            coolt, ser fram emot mer!

              mars 8, 2012 at 18:31 #34738

              Oki! Dags för Kapitel 2: Urstädning

              Tack gode gud för digitalkameran! Nu i efterhand är det ovärderligt med alla bilder som jag tagit på demonterade detaljer och uppmärkning av kablar, slangar, wire, etc.


              Som vanligt är de här gammla Saabarna tryckimpregnerade från motorrummet och bakåt. Hinkvis med klet skopades ur med en leksaksplastspade.

              Demonteringen avslöjade inget mer om den ursprungliga uppfattningen om skickat. Rost i stora mängder och bonnlagningar både till höger och vänster.


              Enda riktigt (positiva) oväntade upptäckten var när jag jobbade med bakre hjulhusen och fick bort all gammal underedsmassa tyckte jag att fjädertornen i karossen såg annorlunda ut än vad jag väntat mig. Hade ju inget att jämföra med, men sen blev det uppenbart att någon hjälpt gubben att svetsa ett par nya av 3-5mm stålplåt och böjt till dem för att passa utanpå(!) de gamla rostiga fjädertornen som satt kvar under. Stabila grejer i höga farter (eller dåliga grusvägar).


              Dags att ge upp….? :WH

              Fortsättning följer…

                mars 16, 2012 at 22:21 #41038

                Kapitel 3: Hur man får jorden att stå still runt bilen när man kapar bort plåt.

                Om ni inte gissat det redan, så var bilen var rätt så murken i skarven mot golv och trösklar. Jag gjorde ett riktverktyg enligt SAABs bild i verkstadshandboken och skruvade fast det på en riktbänk. Sen ställde jag bilen ovanpå och skruvade fast den och kryssmätte med en fordonslinjal mot fasta (och förmodade punkter mellan rosten) i karossen. Mycket bra verktyg!

                Efter det stagade jag upp bilen med fyrkantsprofiler allt eftersom jag kapade och arbetade mig runt.
                Golvet och trösklarna lämnade ju utrymme för fantasi. Det var vid den här tidpunkten jag fick det viktiga rådet av mina rostkunniga vänner: Tänk stort! D v s byt inte smålappar överallt nu när jag turligt nog hade tillgång till en Madame Celetté riktbänk. ( :read Turen bestod nog snarare i att ingen annan kunde husera åbäket, den är otroligt klumpig och vansinnigt ivägen när man inte behöver den).

                Den blå bilen som lutar sig mot väggen i bakgrunden var en lätt krockad mycket fin V4 som gått till skroten efter att försäkringsbilaget löst in den av en tant och en farbror som hittat diket en söndag. Jag lyckades rädda den till ekonomiplåt, men de hade för sig att de skulle kapa av den på mitten(!) och förstöra golvet. Tillslut kom vi överens om att kapa den på mitten i horisontalled istället.

                Eftersom jag behövde nya trösklar gick jag till en lastbilspåbyggarfirma och fick två uppsättningar låååånga trösklar tillverkade i deras monsterplåtsax och monsterplåtbock. Kostade en smörgåstårta, men det var det värt.

                Jag byggde ett litet praktiskt enmansverktyg när jag höll på att justera in trösklar och andra långa plåtar. En saxdomkraft med fjärrstyrning kunde lyfta och justera på andra sidan när man själv inte hade tillräckligt långa armar eller ben. :wrench

                Tack vare att bilen nu var uppspänd i riktbänken kunde jag skära bort hela sidan och byta hela tröskeln och en rejäl bit golvplåt + hjulhus på vardera sidan innan jag gjorde ytterligare rostlagningsövningar. Ojojojoj, så mycket lättare än att peta med småbitar. :weld

                Sen var det bara att jobba på och fästa upp allt lagom mycket inför den kommande slutsvetsningen. :h Den blå färgen är s.k svetsprimer att lägga mellan skarvar som ska svetsas dit färg inte når senare. Finns att köpa på Volvo, men det var nästan helt hopplöst att få tag på även där, för ingen förstår vad det är man frågar efter.


                Gradvis bättre och bättre, men hur gick det sen?? Följ den spännande fortsättningen!

                /D

                  mars 17, 2012 at 07:29 #41041

                  :wrench :weld2 :AP

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                    mars 17, 2012 at 09:37 #41046

                    Heja Dick. :race :race :race :weld2 :weld2

                      mars 17, 2012 at 13:23 #41051

                      :weld2 :wrench :h :AP :AP

                        mars 18, 2012 at 20:19 #41113

                        Kul och inspirerande att se hur det går frammåt.

                          mars 19, 2012 at 07:50 #41133

                          Fick ett PM med en fråga om Volvos svetsprimer. Här finns lite mer info om den för de som är nyfikna:

                          http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24723

                          ..och från Classic Motor finns det här utdraget:

                          “..Rostskydda
                          När man pluggsvetsar ihop två plåtar på det här sättet eller när man använder en punktsvetstång är det viktigt att först rostskydda de båda plåtytorna som kommer att ligga mot varandra med någon form av svetsprimer. Till skillnad från vanlig grundfärg är svetsprimern elektriskt ledande så att det går, åtminstone i teorin, att svetsa i den och den tål dessutom högre temperaturer och bränns inte bort på samma sett som en vanlig primer vid svetsandet. Volvo har en penselbar svetsprimer på burk som det går att svetsa i även om jag tycker att det är enklast och blir bäst om man undviker att måla med den precis där svetsen kommer att hamna. Just där bränns ändå färgen bort vid svetsandet så det lär inte påverka det slutliga rostskyddet. Det finns också svetsbar zinkprimer på sprayburk som fyller samma funktion och som är lika besvärlig att svetsa i.

                          Tänk på hälsan!
                          Oavsett vilken typ av svetsprimer man väljer så är det viktigt att tänka på att ha bra ventilation vid svetsandet eftersom gaserna från bränd färg inte är särskilt hälsosamma…”

                          http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20070503/svetsa-trosklarna/?page=1

                          Artnr ska vara 1161816 för 250ml burk och 1161342 för 500ml burk verkar det som.

                            mars 19, 2012 at 16:05 #41152

                            Jag vet inget bättre än att jobba med celetten. Man kan inte få det fel med celett. Skulle man få det fel så ska man nog syssla med något annat :h

                              mars 19, 2012 at 18:06 #41161

                              ‘Den sista färden’ (Deliverance? 😕 😯 )


                              Då var det dags att ta farväl av en trogen och kär kamrat.
                              Vi har haft såååå mycket kul tillsammans, men jag har bestämt mig för att lämna förvaltningen vidare av min 96 -64 till förmån för att avsluta de projekt jag har framför mig.


                              Saabfestivaler, iskörning, konbanekörningar, Gatebilträffar i Norge, åtskilliga tidningsreportage samt expeditioner av alla de slag land och rike runt (Buhu, snyft! :sad ). Det här har varit en uppmärksammad och uppskattad bil med attityd.



                              Hmm, det ska finnas en bra konbanebild där jag är uppe på två hjul, men jag hittar den inte. Pelle eller Lollo kanske har den??

                              Varför detta nu? Jo, motor, låda och frambroms ska över i 93:an och 96:an ska återställas till “originalskick” fast med V4-främre hjulupphängning. :wrench
                              Kommer därför att sätta ut bilen på annons senare i vår. Tänkte primärt sälja den besiktigad och “körklar” utan motor och låda, eftersom köparen alltid ska ha nåt annat än det man skickar med.

                              Fortsättning följer…

                              OBS! Alla bilder och dess rättigheter (utom Gatebil och KDR) tillhör Eric Bee, Värmlands Folkblad. Tack Eric!
                              /D

                                mars 20, 2012 at 07:08 #41186

                                Alltid svårt att lämna en kär gammal vän :sad saknar själv min gammla 64:a

                                Janne2takt

                                  mars 20, 2012 at 09:06 #41193

                                  Kan det vara de härninga bilderna? (Jag har för mig att jag sett bättre men kan inte hitta dem)







                                  Alla bilderna är lånade av http://www.karlstadracing.nu men eftersom de inte hade någon ordning i sitt bildgalleri orkade jag inte länka därifrån…

                                  Pelle

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 92 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.