Kommande balansaxelhaveri???

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kommande balansaxelhaveri???

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kommande balansaxelhaveri???

  • Författare
    Inlägg
    • maj 28, 2014 at 18:57 #24030

      Jag har fått ett oljud som jag tror kommer ifrån motorn. Det är ett väldigt kort
      och oregelbundet malande ljud som jag hör ibland när motorn går på
      tomgång. Kan det vara ett balansaxelhaveri på gång som framkallar dessa oljud?
      Eller oroar jag mig i onödan? Motorn hade jag ner plockad i vintras, jag bytte mycket
      i den men dock inte balansaxellagren.

        maj 29, 2014 at 04:45 #176007

        Börja att kolla det enklaste,fläktlagret.Min erfarenhet är att fläktlagret är det vanligaste felet på V4.
        Släpp på generatorn så remmen blir “slapp” och känn på fläkten om den glappar.

          maj 29, 2014 at 15:20 #176033

          Lyft samtidigt i remskivan som sitter på balansaxeln.
          Kuggspel i sidled är inte farligt men går remskivan att lirka upp och ner är blir det snart ras.

          Sabbe

            maj 29, 2014 at 16:14 #176034

            Som sagt, börja med det enklaste! Av någon anledning vill vi ofta tro det värsta. En klassiker när man har rivit halva elsystemet är ju att någon försiktigt frågar “har du kollat säkringen..?”. Rev själv en Alfamotor och renoverade den pga dåligt oljetryck. Det hjälpte inte, för det var givaren till oljetrycksmätaren som var kass… :duck

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              maj 30, 2014 at 06:11 #176043

              Tack för tipsen, om det nu skulle vara det värsta det vill säga ett balansaxelhaveri,
              hur mycket måste man då riva ner motorn för komma åt att byta lagren?
              Och jag antar att det kräver att man lyfter ut motorn ur bilen?

                maj 30, 2014 at 07:07 #176044

                Ja motorn måste ur, MEN i övrigt är det inte mycket åverkan som behöver göras. Balansaxeln tas ut bakåt via ett lock bakom svänghjulet, så det måste loss. Bakre lagret byts därifrån också. Av samma anledning behöver bröstkåpan och oljetråget tas av på framsidan för åtkomst.

                Byter du innan det gått för långt kan du troligen återanvända axel och drev. Utöver nya lager behöver du nya packningar för bottendelen av motorn och nån form av dorn att knacka i nya lagren eller pressa i dem så varsamt som möjligt.

                Dock minns jag inte att jag hade några konstiga ljud när mina blev dåliga… däremot blinkade oljelampan ilsket på tomgång när motorn blivit varm, pga det stora läkaget runt de glappande lagren… (utöver det maffiga glappet när jag ruckade på axeln :ID )

                  maj 31, 2014 at 07:24 #176074

                  När du lossat fläcktremmen, kolla vattenpumpen! Jag trodde mig ha ett dåligt fläktlager, vilket brukar låta väldigt länge utan ras.60 mil hemmifrån en lördag rasade vattenpumpen i sonetten! Fläcktlagret och vattenpumpen sitter ju i samma alukåpa, kåpan verkar förstärka ev oljud. Tror du på balanslager tycker jag du ska låna en oljetrycksmätare och provköra med. Främre lagret går bra att känna glapp, bakre lagret är väldigt svårt att känna glapp. mats

                    maj 31, 2014 at 10:35 #52927

                    På min bil var det så mycket oljud och vibrationer att det är svårt att säga om något av dem skvallrade om kommande haveri. Den motor jag har i nu är tystare, och där var också axeln glappfri. Växellådan låter dock så det räcker och blir över…

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juni 9, 2014 at 10:54 #174634

                      Idag gick jag ut till v4:an i garaget efter ca 2 veckors stillestånd. Jag kände noga på remskivan för balansaxlen, jag kände bara ett väldigt litet axialt glapp som bör vara inom acceptansen.
                      Jag kände även på fläktlarget, och det satt som det skulle och det fanns inga missljud från den heller.
                      Jag körde bilen varm på tomgång, hörde inte alls det konstiga ljud som jag hört för några veckor sedan. Med mungiporna dragna upp till hårfästet så tog jag mig en tur med bilen i stan.
                      När jag kom tillbaka till garaget efter min lilla runda så skulle jag lägga i backen för att räta upp bilen.
                      På backväxeln så verkade det som om att kopplingen inte tog för det högg till i den växeln när man skulle lägga i den,
                      men dom andra växlarna verkar gå i fint. Jag bytte kopplingen för ett antal veckor sedan (koppling från tillverkaren Sachs), så nu blir jag lite fundersam på om det inte kan
                      har varit så att missljudet kom ifrån lådan eller kopplingen. Är det någon som har koll på hur man justerar kopplingen? För i verkstadshanboken blir jag inte riktigt klok på
                      hur dom menar att man ska mäta kopplingsspelet.

                      :wrench

                        juni 9, 2014 at 11:27 #176354

                        det viktigaste är att du HAR spel…………är det för stort så kanske den inte kopplar ur helt innan pedalen går i golvet och då brukar det märkas i form av skorr och svårt att få i växlar.

                          juni 9, 2014 at 13:33 #174644

                          Har man lite bråttom att byta mellan fram och back är det inte ovanligt att grejerna inte “hinner med” och då blir det trögt och skorrar. Ibland när det 👿 -las gör jag så att jag börjar lägga i backen, tills jag känner att kugghjulen nuddar varandra, sedan håller jag ett lätt tryck på spaken och plopp, så åker plötsligt backen i.

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            juni 9, 2014 at 17:19 #176361

                            På baksidan av vxlådan sitter det en skruv som man kan skruva in eller ut sitter i jämnhöjd med slavcylindern men i andra kanten där justerar du spelet för kopplingen
                            Med vänlig hälsning
                            DanS

                              juni 10, 2014 at 15:30 #176409

                              Den gälade inspektionsluckan av aluminium är bra att öppna när man justerar kopplingen. Man ser inte allt men åtminstone så pass att det hjälper. Lossa kontramuttern på justerskruven med fyrkantig skalle, skruva in lite i taget, vicka på kopplingshävarmen intill slavcylindern med handkraft, känn att där finns spel och se det eller känn det även genom inspektionsluckan.

                              Jag har fortfarande inte blivit klok på varför min koppling jävlats. Köpte ny Sachs med tryckplatta och allt för några år sedan. Det sägs att dessa lameller är aningen för tjocka, vilket resulterar i att solfjäderns “armar” hamnar för djupt in i svänghjulet i viloläge. Detta gör i sin tur att urtrampningslagret eller dess hävarm kan gå så djupt att den slår emot den roterande tryckplattan innan kopplingen släpper helt. Det kan tack vare synkroniseringen fungera ganska ok på framåtväxlarna medan backen blir helt omöjlig att få i utan att det skorrar.

                              Har man sedan en sliten huvudcylinder eller sviktande slang mellan cylindrarna kanske slavcylinderns rörelse blir för kort utan att det är något fel i själva kopplingen. Så är det förmodligen på min bil för hur mycket jag än luftar känns pedalen svampig och rörelsen något kort, men det faktum att hävarmen skorrade mot svänghjulet utan att det helt kopplade ur kan omöjligt ha berott på detta. Min slutsats är att snacket om för tjocka lameller är sant och problemet försvann helt sedan jag pillade in små shims av tillklippt 0.7mm bilplåt mellan tryckplatta och svänghjul. Med en plockmagnet, ficklampa, stadig hand och en del tur gick det till sist genom svänghjulskåpans lilla inspektionslucka. I forumavdelningen för Sonett finns mer om detta.

                                juni 10, 2014 at 15:39 #176411

                                Vad gäller oljud från lager borde man bli lite klokare på saken om man kör motorn med fläktremmen avtagen. Förutom vattenpump och fläktlager kan även en generator göra flera olika oljud beroende på feltyp. När balansaxeldrevet (vet ej hur det gick med lagren) rasade i min förra motor lade jag först märke till hur otroligt tyst det blev. Eftersom laddningslampan också lyste trodde jag först att det bara var fläktremmen som gått av. När jag sedan konstaterade att motorn vibrerade mer än vanligt insåg jag hur illa det var.

                                Haveriet inträffade dagen efter ett galet infall av rallysjuka. -Jag som sällan kör fortare än 80 fick för mig att testa hur fort bilen kunde gå på motorvägen, och det gjorde den… Vid nästa kallstart tjuvstoppade motorn efter några sekunders normalt fungerande och kanske att jag hörde ett svagt “gronk” när dreven rök. Varför det skedde på detta vis vet jag först när jag river motorn och det dröjer förhoppningsvis eftersom den nuvarande har fungerat utmärkt i säkert 1½ år.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.