Koppling

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 10, 2015 at 20:24 #379352

      Jag ser att det finns åtminstone två storlekar ( diametrar) på kopplingssatser, 205 och 215 mm. på KLracing.se säljs dessa. Båda påstås passa modeller 99, 90, 900 ’78-93. Hur vet jag vilken som passar min bil?

        september 10, 2015 at 20:36 #379354

        Vad har du för årsmodell och motor i din bil?

          september 10, 2015 at 21:00 #379355

          Årsmodell 83, 2.0GL, Motor: B20C

            september 11, 2015 at 06:34 #379403

            Du ska alltså byta både lamell och tryckplatta?
            Så om så i fallet passar troligen båda eftersom tryckplattan skruvas på svänghjulet och lamell är mellan tryckplattan och svänghjulet.

              september 11, 2015 at 16:36 #379438

              Ja, jag tror det är lika bra att byta allt.
              Tusen tack för hjälpen!

                september 14, 2015 at 22:21 #379554

                Jag har en följdfråga. Jag tänkte försöka byta koppling genom att följa instruktionen i Haynes-boken. Där står det bl.a. “Stryk låsvätska på slavcylinderns gängor, placera cylindern på primärväxelns kåpa, sätt i och dra åt skruvarna till angivet åtdragningsmoment.” Men det står inte vilket åtdragningsmoment det gäller. Vet ni vad det skall vara?

                  september 14, 2015 at 22:44 #379556

                  Det är så trångt där så du lär inte komma åt med momentnyckel.

                  Det är inte så kritiskt där så det är bara att dra på känn. Det är vanliga M6 skruvar.

                    september 15, 2015 at 01:34 #379558

                    Använd insexnyckel och din hand är åtdragningsmoment – dra lagom hårt och använd gänglåsningsvätska så duger det!

                    M6-insexskruvarna är riktiga tråkiga att skruva med, går inte att få plats med spärrskaft så man får använda insexnyckel och dra halvvarv varje gång om man inte har turen att skruven går lätt att skruva för hand…

                    K1

                    Så ser det ut när slavcylindern är borta.

                    K2

                    Innan du lossnar slavcylindern så bör du ha ring runt om i tryckplattan så solfjädern spänns inåt för att göra plats för slavcylindern.
                    Vissa slavcylindrar är 1-2 mm för långa! 🙁
                    Då måste man lossna tryckplattan+lamell för att få ur allihopa.

                    K3

                    Så här ser ringverktyget ut, funkar dock med vajer i rätt tjocklek ca 3-4 mm lite beroende på tryckplatta.

                    K4

                    Efter du fått in solfjädern med ringverktyget ska du lossna lamellaxeln och denna axel kan sitta så in h**** fast.
                    Använd M8-skruv med bricka och bänd ur axeln med en kofot, går axeln lätt ur så grattis!
                    Annars använd en längre M8-skruv med sexkantskalle, hylsa, bricka och skruva ur axeln.

                    K5

                    När du ändå håller på att byta koppling så kolla om slavcylinder ser bra ut, inte läcker etc. för det kan vara påpassligt att byta även den.

                      september 15, 2015 at 16:09 #379591

                      Stort tack för instruktionerna!!! Vilka bra bilder! Mycket bättre än i Haynes 🙂
                      Det blir spännande att ge sig på kopplingen, för sådant har jag aldrig gjort förut.

                        september 15, 2015 at 21:50 #379599

                        Varsågod 😉 jag har bytt slavcylinder nyligen på två bilar därför hade jag möjligheten att ta dessa bilder, ena är på motor som står löst på garagegolvet och andra min nuvarande bruks900.

                        Bara att skriva här om du fastnar någonstans!

                        Annars finns bra guide här: http://popeye.rty.nu/2003/koppling.htm

                          september 15, 2015 at 22:33 #379601

                          Hmm, har aldrig varit med om en slavcylinder som går att ta ut utan att ta ur tryckplattan med.

                            september 16, 2015 at 05:30 #379604

                            Hmm, har aldrig varit med om en slavcylinder som går att ta ut utan att ta ur tryckplattan med.

                            Otursnisse! 😉

                            http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/transmission/slavcylinder/512209.html gick det bra att lirka ner i med tryckplatta kvar, även slavcylinder i min 900S -93 motor.

                            Men inte slavcylinder i min 900i 2.1 -92…
                            Mätte då längden på Speedparts-cylindern och -92 cylindern, skilde drygt 1 mm till Speedparts fördel och avgörande för tryckplattans öde!

                            Kom på en sak till, Zoltan!
                            Urtrampningslager kan vara bra att byta när du ändå är där och river ner allt, kostar inte så mycket med ett nytt lager.
                            Finns två varianter beroende på vilken slavcylinder som du har i din 900, är det original sen -83 så ska du förmodligen ha denna:
                            http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/transmission/urtrampningslager/40728.html

                            Är slavcylindern bytt till nyare variant så förmodligen denna:
                            http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/transmission/urtrampningslager/401995_8721995.html

                            Har du möjlighet att låta 900:an stå stilla typ en vecka medans du mekar så kan du ta ur urtrampningslagret och undersöka vilken variant du ska ha om du inte ska byta slavcylindern vill säga.

                              september 16, 2015 at 10:27 #379622

                              Det gamla lagret finns inte att köpa hos Speedparts.

                              klubbshoppen har det dock
                              https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/urtrampningslager?category_id=15

                              har hat isär över 15 olika kopplingar på så det måste vara en jävla otur jag haft 🙂 eller tur du har haft.

                                september 16, 2015 at 15:47 #379638

                                Att en piratcylinder inte är exakt likadan som en original är ju inte så konstigt. Dom verkar inte hålla lika bra heller men det kan ju bero på o-ringarna och dom kostar inte så mycket på Saab så om man byter ut dom kanske det håller bättre.
                                Eller så köper man en original och kan tänka på annat istället.

                                Eftersom man ändå behöver komprimera tryckplattan skiljer det inte mycket i tid på arbetet oavsett.

                                  september 16, 2015 at 18:19 #379640

                                  Byt även packboxen bakom slaven som primäraxlen går igenom, den sprang läck på min sambos og900 vilket tömde hela lådan på olja så nu har vi svagt lager ljud i lådan då den gick för länge med för låg nivå. Packboxen kostar ca en hundring…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.