Köpråd
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köpråd
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Köpråd
- Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-09 22:41 av oskarforsberg.
-
FörfattareInlägg
-
maj 15, 2015 at 11:52 #299319
Hej!
Jag har alltid haft en dröm om att ha en 9000, jag har ingen koll alls på vad det finns för versioner, motorer, utrustningsnivåer mm. men denna verkar ha en stor motor och kan kanske vara en bra bil?
http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9000_CSE_2_3t_60177437.htm?sa=1
Vad tror ni?
Ser ju snygg ut (formmässigt), verkar vara en del ytrost och säkert lite rost undertill också. Jag skall kika på den på söndag, något jag ska kolla extra på?
Tack för hjälpen!
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAttachments:
maj 15, 2015 at 13:02 #299383Låter bra med någon som verkar bry sig om bilen. Besiktningsgrejerna är ju inte svåra, frågan är varför de inte åtgärdades direkt? Risken med parkeringsbromsen är att justeringen i oket gått sönder så oket måste bytas, men har du tur är det bara att justera.
Sedan kan junya fel ha tillkommit av att den stått still.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 15, 2015 at 13:17 #2994122,3-litersmotorn är den största till 9000 (undantaget V6:an). Det jag reagerar främst på med denna annons är att bilen är sänkt och har “fetare fälgar”. Hur hårt trimmad och körd är den?
Jag skulle leta efter en mellan 96-98 och som inte har gått så långt och som inte byts några delar på..
Har den inte bytt kamkedja eller koppling så är det nog pågång….
Bensinpumpen byter man i förebyggande syfte efter 20000 mil.Timpa
http://saab9000vector.blogspot.se/maj 15, 2015 at 14:47 #299518Sant, 9000 kan gå i evigheter, men då behöver kedja o koppling nå’nstans 25-30kmil. Bensinpump o tändkassett är standardfel, men ju både enkelt och billigare att åtgärda
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 17, 2015 at 18:27 #345173Jag har varit och tittat på den nu! Var inte så farligt rostig alls faktiskt, lite ytrost och grejer vid listerna annars ok.
Det jag funderar över är tickande från motorn, det gissar jag är ventilerna, men vad säger det om skicket. Hur svårt är det att åtgärda, hur kritiskt och bråttom är det?
Första gången i livet jag kör en saab turbo, och det var en jävligt rolig upplevelse i alla fall! 😀Håller nu på att göra en beräkning på vad det skulle kosta att få ut den på vägen i ett skick som jag tycker är bra. Isf får jag sälja Golfen och använda 9000 som bruksbil hoppas jag.
Jo, sen skrek det och hade sig. Han hävdade att det var slut på hydralvätska och att det var därför…
Jag kan ju tyvärr inte säga annat än att jag är jävligt sugen, men säkert på gång att göra ytterligare ett av mina dumma bilköp…
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAttachments:
maj 17, 2015 at 18:30 #345295BTW längst till vänster på motorn ser det ut som en kamREM, har denna bil kamrem eller kamkedja? När jag kollat på speedparts o likn. hittar jag kamkedjor till -93, och detta är en 94a.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAnonymmaj 17, 2015 at 18:49 #345826BTW längst till vänster på motorn ser det ut som en kamREM, har denna bil kamrem eller kamkedja?
Den har kedja
Remmen du ser är en sk multibrem d v s att den driver generator/servo/vattenpump/ AC –
ja hela rubbet typ.När jag kollat på speedparts o likn. hittar jag kamkedjor till -93, och detta är en 94a.
Det beror på att där har du skillnaden på Lång resp kort motor 😉
Tycker nog det ser ut som om du skulle ta det lilla lugna.
finns ändå hyggligt med olika 9000 i lika olika prislägen ännu.(blott min åsikt)
Anonymmaj 17, 2015 at 19:19 #346551Titta här:
Här får du en A50/ “Classic” bessad samt skattad och med typ halva miltalet 😉
Vist, det är ingen 2.3t, utan en 2.0t –
men släng i ett steg 1 och du får en mycket rolig bil 😀Dyrare tänker du säkert…..
Jovars, men med dom fel/brister som finns på den du har tittat på –
så blir det nog samma peng i slutändan.Bara det att, här du får en Classic –
samt mycket finare bil istället för en “vanlig” CSemaj 17, 2015 at 20:22 #348139Tack för alla svar! Regin, var det du som sålde den? Kan inte hitta annonsen så den kanske är såld?
Är det någon som har en 9000 att sälja åt mig, eller har bra tips från Blocket?
Tack!
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAnonymmaj 17, 2015 at 20:25 #348220Tack för alla svar! Regin, var det du som sålde den? Kan inte hitta annonsen så den kanske är såld?
Vad 17 nu –
Nej inte jag som sålde den –
var där jo nyss :/maj 17, 2015 at 20:28 #348273Ah… då var den poppis altså… Säg gärna till om du eller någon annan hittar något liknande! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för någon, men det skall vara turbo iaf.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAnonymmaj 17, 2015 at 20:32 #348344Ah… då var den poppis altså… Säg gärna till om du eller någon annan hittar något liknande!
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för någon, men det skall vara turbo iaf.Ja, en “Classic” är det absolut sista man kan få i 9K –
årsmodell 1998 – 17.500 mil och med ett pris på 11.500 var den inte helt fel 😉Men vart ligger din smärtgräns för plånkan typ ??
maj 17, 2015 at 20:36 #348491Altså, egentligen tänker jag mig någonstans 4-7tusen för en bil med ball motor som jag kan ha som bruksbil och sommarbil. Den behöver inte vara ”fin”, men kan jag få en fin bil till ett bra pris så tar jag hellre det såklart än någonting som är snäppet billigare men mycket ruffare.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbil -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.