Köpråd

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 15, 2015 at 11:52 #299319

      Hej!

      Jag har alltid haft en dröm om att ha en 9000, jag har ingen koll alls på vad det finns för versioner, motorer, utrustningsnivåer mm. men denna verkar ha en stor motor och kan kanske vara en bra bil?

      http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9000_CSE_2_3t_60177437.htm?sa=1

      Vad tror ni?

      5435537894

      Ser ju snygg ut (formmässigt), verkar vara en del ytrost och säkert lite rost undertill också. Jag skall kika på den på söndag, något jag ska kolla extra på?

      Tack för hjälpen!

      99 -77 luftfjädring och förgasare
      900i 8v -88 finbil
      9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

      Attachments:
        maj 15, 2015 at 13:02 #299383

        Låter bra med någon som verkar bry sig om bilen. Besiktningsgrejerna är ju inte svåra, frågan är varför de inte åtgärdades direkt? Risken med parkeringsbromsen är att justeringen i oket gått sönder så oket måste bytas, men har du tur är det bara att justera.
        Sedan kan junya fel ha tillkommit av att den stått still.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          maj 15, 2015 at 13:17 #299412

          2,3-litersmotorn är den största till 9000 (undantaget V6:an). Det jag reagerar främst på med denna annons är att bilen är sänkt och har “fetare fälgar”. Hur hårt trimmad och körd är den?

            maj 15, 2015 at 13:21 #299415

            Jag skulle leta efter en mellan 96-98 och som inte har gått så långt och som inte byts några delar på..
            Har den inte bytt kamkedja eller koppling så är det nog pågång….
            Bensinpumpen byter man i förebyggande syfte efter 20000 mil.

            Timpa
            http://saab9000vector.blogspot.se/

              maj 15, 2015 at 14:47 #299518

              Sant, 9000 kan gå i evigheter, men då behöver kedja o koppling nå’nstans 25-30kmil. Bensinpump o tändkassett är standardfel, men ju både enkelt och billigare att åtgärda

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                maj 17, 2015 at 18:27 #345173

                Jag har varit och tittat på den nu! Var inte så farligt rostig alls faktiskt, lite ytrost och grejer vid listerna annars ok.

                Det jag funderar över är tickande från motorn, det gissar jag är ventilerna, men vad säger det om skicket. Hur svårt är det att åtgärda, hur kritiskt och bråttom är det?
                Första gången i livet jag kör en saab turbo, och det var en jävligt rolig upplevelse i alla fall! 😀

                Håller nu på att göra en beräkning på vad det skulle kosta att få ut den på vägen i ett skick som jag tycker är bra. Isf får jag sälja Golfen och använda 9000 som bruksbil hoppas jag.

                Jo, sen skrek det och hade sig. Han hävdade att det var slut på hydralvätska och att det var därför…

                Jag kan ju tyvärr inte säga annat än att jag är jävligt sugen, men säkert på gång att göra ytterligare ett av mina dumma bilköp…

                2015-05-17-12.51.33

                2015-05-17-12.51.33

                99 -77 luftfjädring och förgasare
                900i 8v -88 finbil
                9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                  maj 17, 2015 at 18:30 #345295

                  BTW längst till vänster på motorn ser det ut som en kamREM, har denna bil kamrem eller kamkedja? När jag kollat på speedparts o likn. hittar jag kamkedjor till -93, och detta är en 94a.

                  99 -77 luftfjädring och förgasare
                  900i 8v -88 finbil
                  9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                    Anonym
                    maj 17, 2015 at 18:49 #345826

                    BTW längst till vänster på motorn ser det ut som en kamREM, har denna bil kamrem eller kamkedja?

                    Den har kedja

                    Remmen du ser är en sk multibrem d v s att den driver generator/servo/vattenpump/ AC –
                    ja hela rubbet typ.

                    När jag kollat på speedparts o likn. hittar jag kamkedjor till -93, och detta är en 94a.

                    Det beror på att där har du skillnaden på Lång resp kort motor 😉

                    Tycker nog det ser ut som om du skulle ta det lilla lugna.
                    finns ändå hyggligt med olika 9000 i lika olika prislägen ännu.

                    (blott min åsikt)

                      maj 17, 2015 at 18:53 #345937

                      Ja, den bilen såg inte direkt välskött ut…

                        Anonym
                        maj 17, 2015 at 19:19 #346551

                        Titta här:

                        Här får du en A50/ “Classic” bessad samt skattad och med typ halva miltalet 😉

                        Vist, det är ingen 2.3t, utan en 2.0t –
                        men släng i ett steg 1 och du får en mycket rolig bil 😀

                        Dyrare tänker du säkert…..

                        Jovars, men med dom fel/brister som finns på den du har tittat på –
                        så blir det nog samma peng i slutändan.

                        Bara det att, här du får en Classic –
                        samt mycket finare bil istället för en “vanlig” CSe

                        http://www.blocket.se/sodermanland/SAAB_9000_CSE_2_0T_CLASS__Ny_skatt_o_Besik_60537286.htm?ca=23_11&w=3

                          maj 17, 2015 at 20:22 #348139

                          Tack för alla svar! Regin, var det du som sålde den? Kan inte hitta annonsen så den kanske är såld?

                          Är det någon som har en 9000 att sälja åt mig, eller har bra tips från Blocket?

                          Tack!

                          99 -77 luftfjädring och förgasare
                          900i 8v -88 finbil
                          9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                            Anonym
                            maj 17, 2015 at 20:25 #348220

                            Tack för alla svar! Regin, var det du som sålde den? Kan inte hitta annonsen så den kanske är såld?

                            Vad 17 nu –

                            Nej inte jag som sålde den –
                            var där jo nyss :/

                              maj 17, 2015 at 20:28 #348273

                              Ah… då var den poppis altså… Säg gärna till om du eller någon annan hittar något liknande! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för någon, men det skall vara turbo iaf.

                              99 -77 luftfjädring och förgasare
                              900i 8v -88 finbil
                              9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                                Anonym
                                maj 17, 2015 at 20:32 #348344

                                Ah… då var den poppis altså… Säg gärna till om du eller någon annan hittar något liknande!
                                Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för någon, men det skall vara turbo iaf.

                                Ja, en “Classic” är det absolut sista man kan få i 9K –
                                årsmodell 1998 – 17.500 mil och med ett pris på 11.500 var den inte helt fel 😉

                                Men vart ligger din smärtgräns för plånkan typ ??

                                  maj 17, 2015 at 20:36 #348491

                                  Altså, egentligen tänker jag mig någonstans 4-7tusen för en bil med ball motor som jag kan ha som bruksbil och sommarbil. Den behöver inte vara ”fin”, men kan jag få en fin bil till ett bra pris så tar jag hellre det såklart än någonting som är snäppet billigare men mycket ruffare.

                                  99 -77 luftfjädring och förgasare
                                  900i 8v -88 finbil
                                  9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.