Krav på stöldskydd?!?

Forum / Övrigt / Allmänt / Krav på stöldskydd?!?

Forum / Övrigt / Allmänt / Krav på stöldskydd?!?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 15, 2012 at 23:11 #5837

      Läste i en bilannons att en snubbe blivit underkänd på SBP för att han kopplat in en startknapp istället för att starta med nyckeln (fast tändningen slogs på med nyckeln som vanligt). Motiveringen skulle varit “bristfälligt stöldskydd” och nytt sedan årsskiftet. Kan detta verkligen stämma?!? Då borde ju många bilar ALDRIG godkännas med tanke på kvaliteten på låsen från fabrik… Verkar helt vansinnigt!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        mars 16, 2012 at 06:16 #41006

        Fr.om 1 mars skall stöldskydd fungera. Rattlås är väl kanske det som kan mankera, det skall gå lätt att ta i och ur nyckel, samt att det får inte ta emot och gå trögt när man vrider på ratten. Förmodligen skall funktionen se ut som när bilen var ny. Även lysande ARS lampor ( airbag) är det slut med.

          mars 16, 2012 at 08:26 #41015

          Vi var innen och besiktiade en 99turbo häromdan och den har startknapp och en vippbrytare till tändningen bara.

            mars 16, 2012 at 09:07 #41017

            Så mao så var det troligen växellådslåset (900) som inte funkade, men i annonsen lät det som att det var startknappen som var problemet. Undrar vad SBP säger om man lägger en (av försäkringsbolagen godkänd) rattkrycka i passagerarsätet istället? Och varför i all världen ska SBP bry sig om hur lättstulen min bil är?!

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              mars 16, 2012 at 12:38 #41023

              Åh nej, om bilar numera underkänns ifall växelspakslåset inte funkar så får
              jag ju problem. 🙁 Min 900 blev stulen för några år sen och då förstördes
              tändlåset och dess mekaniska funktion att låsa växelspaken.
              Numera har jag ju rattkrycka och dolda strömbrytare till tändspolen, villket
              ju måste anses som bättre stöldskydd än det där växelspakslåset ,som tydligen kan brytas upp med en enkel spark.
              Det måste ju bli massor av gamla bilar med slitna/defekta ratt och växelspakslås som
              numera blir omöjliga att besiktiga, då det många många fall kommer att bli omöjligt att
              få tag i reservdelar.
              Om det vore en försäkringsfråga kunde man förstå det, men stöldskyddet
              har ju ingenting med trafiksäkerhet eller miljö att göra.
              Så jag hoppas verkligen att det finns nån sorts förnuft kvar, så att det blir möjligt
              med universallösningar för stöldskydd på äldre bilar, typ rattkrycka, eller
              startspärrar eller nåt.
              Jag ska besiktiga om en månad så jag får väl veta då om det verkligen
              är en ny regel som orubbligen leder till underkännande…
              I så fall kommer vi att få se många såna där annonser på blocket i fortsättningen där annars
              fullt fungerande bilar kommer att säljas billigt.

                mars 16, 2012 at 12:44 #41024

                Här är annonsen ifråga:
                http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_900__ska_ombesiktigas_39182013.htm?ca=10&w=3

                “Fullt fungerande bil som ej gick igenom besiktning p.g.a en
                glappande spindelled och att stöldskydd saknas. (Hade
                inbrott i den för några år sedan så man får vrida på
                tändningen med nyckel och köra startmotorn med knapp
                vilket ogillades av besiktningen då det är nya regler sedan årsskiftet. )”

                  mars 16, 2012 at 12:56 #41025

                  Precis! Skulle vara intressant att höra argumentationen bakom detta beslut. Det är helt okej att inte kunna se i mörker (inget krav på lykttorkare) men inte att ha en lättstartad bil?!
                  Trasig instrumentbelysning är ju okej att ersätta med en ficklampa, hoppas det kommer att kunna finnas en liknande flexibilitet här. Men då gäller det att syftet med regeln är att göra bilen svårare att stjäla – men tyvärr tror jag att detta är ännu ett led i kampanjen för att skrota ut gamla bilar, vilka det ju är politiskt korrekt att hata. :bh
                  PS: Härligt att banghead är tillbaka!! 😀

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    mars 16, 2012 at 13:25 #41027

                    Hittade transportstyrelsens pdf om de ändrade reglerna:
                    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/2011/TSFS%202011_101.pdf

                    Fast jag blir inte så mycket klokare då allt som står om stöldskydd som skulle vara tillämpligt är detta:
                    “Stöldskydd:
                    -saknas, ur funktion, funktion osäker”
                    och att detta ska resultera i en 2:a, dvs; “fordonet uppfyller inte föreskrivna krav och bristen är inte enkel ur miljö- eller trafik-säkerhetssynpunkt”
                    Det står ju ingenting om att det måste vara bilens original stöldskydd
                    som måste fungera. Det skulle ju gå att tolka som att även eftermarknads-stöldskydd skulle godkännas. Får väl hoppas på det.

                      mars 16, 2012 at 13:54 #41028

                      …då borde det ju inte kunna bli underkännande eftersom det inte har ett sk*t med vare sig miljö eller säkerhet att göra?! Dessutom heter det “FRÅN -synpunkt” 👿 Hitta på idiotregler kan de, men svenska kan de 😈 i mig inte!!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        mars 16, 2012 at 15:11 #41030

                        Det är nog så, ännu ett led i att få bort gamla bilar från gatorna. Våra politiker har bestämt sig – åka bil är dåligt och roten till allt det onda i samhället. Det finns ju tunnelbana som är så mkt bättre! Men denna lag är ju mkt märkligt formulerad, och är backlåset tex på 900 ett stöldskydd, eller ett skydd mot att bilen skall rulla iväg? Luddigt formulerade lagar, som skapar argumentation och ångest hos bilprovningen… Snart är det väl syntest som gäller hos BP också…?

                          mars 16, 2012 at 15:50 #41032

                          besiktade min 9-5a årsmodell 2001 i onsdags och fick då anmärkning på detta,
                          dock är mitt tändningslås slitet så man kan ta ur nyckeln under färd, dock om jag lägger i
                          backen och tar ur nyckeln så låser det ju spaken i det läget, vilket gör att jag tycker det var orättvist att
                          få en 2:a, vad tror ni? går det att lösa detta utan att byta tändninglås vilket medför ju nyckelbyte och omkodning
                          av larmenheten som sitter på nyckeln?

                            mars 16, 2012 at 16:31 #41033

                            Att nyckeln åker ur under färd kan jag möjligen förstå är en säkerhetsrisk, även om placeringen mellan stolarna gör detta ganska osannolikt. Man kan väl hoppas att de order på att köra hårt med denna nyhet ett tag, och att det sedan lugnar sig, som med så mycket annat. De brukar ju ha “kampanj” på olika saker de synar särskilt under en tid.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              mars 16, 2012 at 20:32 #41037

                              Det verkar ju som om det kanske är nåt nytt EU-direktiv som några ängsliga svenska tjänstemän missuppfattat och absolut känner sig tvingade att genomföra till punkt och pricka. In absurdum, :read Många svenska politiker är så löjligt besatta av att bli bäst i eu-klassen att varje påhitt från Bryssel prompt måste lydas.
                              Vi måste till exempel genast ansluta oss till euro-pakten, trots att vi inte behöver det, för dels är vi ju inte med euron och dels är väl våra svenska budgetregler ännu strängare än dem i europaktens osv.
                              Och det enda vi får för vårt deltagande i pakten är nådigt få sitta med vid bordet vid ett par euro-möten om året, som observatörer liksom.
                              Dom här brysselbyråkraterna har väl aldrig hört talas om bilar som inte har rattlås utan växelspakslås.
                              Om ett rattlås kan riskera att slå till under färd så är det ju så klart en säkerhetsrisk, men jag tror inte saabs växelspak riskerar att låsas i backläge under färd, hur mycket det än glappar, hur vilt man än växlar.
                              Jag skulle till och med påstå att ett perfekt fungerande rattlås är lika trafikfarligt som ett glappande, eftersom det går att slå av tändningen under färd och därmed aktivera rattlåset. Det hände min brorsa när han körde sin Alfa, tror jag det var, och ett kompis till honom skulle skämta och böjde sig fram och slog av tändningen, i landsvägsfart, och rattlåset slog ju till, :sry och det var ju sen bara ren tur att vägen råkade vara rak just där så att det gick att bromsa ner och koppla ur rattlåset igen..
                              Nä, om jag får ombesiktning på icke fungerande växelspakslås/stöldskydd, så ska jag minsann kräva att få se den exakta paragraf och motivering om trafiksäkerhet som dom hänvisar till.

                              Det kanske kan vara så att en tjänsteman har blandat ihop rattlås med stöldskydd, eftersom det i många bilar är samma sak. Annars kan man ju omöjligt få det till att stöldskydd som sådant ska vara ett trafiksäkerhets eller miljökrav, kan jag tycka, vill jag hävda. Det kan ju enbart vara frågan om en trafikfara om styrningen riskerar att låsas under färd, vilket självklart inte kan hända i en bil som helt saknar rattlås. Som i vår älskade OG 900 t.ex.
                              Det enda i samband med växelspaken som kan vara farligt, är ju om man lägger i backen under färd så att drivhjulen låser sig och orsakar sladd, men lägga i backen, det kan man ju göra även i bilar som har ett fungerande rattlås liksom. Öh..
                              :ID

                                mars 17, 2012 at 08:36 #41042

                                Ja, jag tror också att man i första hand hade startspärr i tankarna men om man (läs politiker och tjänstemän) samtidigt kan klämma åt gammelbilarna ser man det nog som ett plus. För vi kör ju inte dessa bilar för att vi gillar dem utan bara för att 👿 -las med systemet..? :bh

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  mars 17, 2012 at 10:38 #41049

                                  @Saaben wrote:

                                  besiktade min 9-5a årsmodell 2001 i onsdags och fick då anmärkning på detta,
                                  dock är mitt tändningslås slitet så man kan ta ur nyckeln under färd, dock om jag lägger i
                                  backen och tar ur nyckeln så låser det ju spaken i det läget, vilket gör att jag tycker det var orättvist att
                                  få en 2:a, vad tror ni? går det att lösa detta utan att byta tändninglås vilket medför ju nyckelbyte och omkodning
                                  av larmenheten som sitter på nyckeln?

                                  Kan du inte beställa en låscylinder på saab?
                                  En låscylinder kostar nog ca. 1100 till 1300, jag bytte på min 9000 i somras och jag tror att det är samma cylinder på 9-5.
                                  Det är ju vansinnigt irriterande att ha flera olika nycklar till bilen tycker jag 😉

                                  Mvh. Sven

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 79 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.