Lätt att byta koppling

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Lätt att byta koppling

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Lätt att byta koppling

  • Författare
    Inlägg
    • januari 24, 2014 at 14:28 #24020

      Hallo 🙂

      Bl.a. för att detta förträffliga forum att inte helt ska avstanna över vintern…

      Kopplingsbyte på en 9000 är väl inte lika enkelt som på en 900 OG ❓
      Jag lyckades faktisk med detta på en 900 -83:a. Fick dock gå till bilverkstaden, bocka djupt och skrapa med foten för att få låna ett verktyg som höll ihop delarna när man monterade

      Kunskap är aldrig fel………. 😎

        januari 24, 2014 at 15:27 #173076

        Nää, kopplingsbyte på 9000 är en ganska jobbig övning eftersom växellådan måste bort.
        Förmodligen tappar du även humöret när du inser att alla skruvar/muttrar har olika dimension på skallarna.
        Jobbigast är ändå om det är fastrostat…
        Räkna med 2 dagars jobb om det är första gången

          januari 28, 2014 at 09:42 #75965

          Tack för svar SaabAero!
          Innebär väl i praktiken ett motorlyft :wrench

          ………………. 😎

            januari 31, 2014 at 06:21 #73554

            Nä det är fördelen med 9000 du behöver inte lyfta motorn. Utan du tar ut växl på sidan. Du sänker ner subframen och tar ut den där.

            Är ett ganska så lätt gjort. lycka till.

              januari 31, 2014 at 12:24 #61402

              allting är ju relativt…….9000 är ju ändå de som brukar ta lång tid om man jämför med andra märken.

                februari 1, 2014 at 09:51 #61435

                Tar ung 2,5timme att byta om man är mekaniker :wrench och har utrustad verkstad med lyft mm.

                Hemma med domkraft och en skiftnyckel, ja då kan det nog ta tid.

                  februari 2, 2014 at 13:04 #74061

                  Tack för alla svar 🙂

                  Frågan var hypotetisk – har ingen 9000 – ÄN 😉

                  Men som senior bilmekare :wrench är jag inte så förtjust i att ligga under bilen och meka mer än nödvändigt. Jobbar hellre uppifrån

                  Antar att det går att lyfta upp hela drivpaketet efter lossade drivaxlar, grenrör osv? :duck

                    februari 13, 2014 at 16:54 #61763

                    mycket merjobb att lyfta motor.
                    Nä upp med skiten på pallbockar. Går använda domkraft som stöd när lådan ska ut.
                    Och med en hora och REJÄLA pallbockar så du får upp bilen högt så löser det sig nog :h

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.