Mammas gamla 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mammas gamla 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mammas gamla 900

  • Författare
    Inlägg
    • november 23, 2011 at 13:54 #5017

      Min gamla mamma har en 900 från -88.
      Den har bara gått 8000 mil och är pedant-skött. Inte en rostfläck.
      Den är precis servad och besiktigad. Bromsarna nyjusterade på verkstad pga för lite körning.
      Nu har det visats sig att kylaren läcker och bilmek har sagt att topplocksventilen har nåt fel.

      Jag tycker mamma ska byta bil till nåt lite mindre.
      Vad kan man tänkas ta för en sån?

        november 23, 2011 at 16:11 #35310

        Du har ett PM. Titta i dina meddelanden!

          november 23, 2011 at 16:19 #35311

          Det är alltid svårt att bedöma priser på gamla 900or speciellt om du inte anger vilken modell det gäller och ev. utrustning. Om hon trivs med bilen och den är välskött finns det ingen anledning för henne att byta bil. En bil man är van med är alltid mer lättkörd än en ny bil och en Gammal Saab är faktiskt smalare än många nya småbilar. Du säger att hon kör lite då är inte heller bensinkostnaden något att fundera på då det tar rätt många mil att spara in mellanskillnaden mot en nyare lite snålare bil. Så mitt råd är att hon/du genom Saab klubben tar hjälp om det mot förmodan skulle behöva assistans med att pyssla om bilen. Så skrämm henne inte med att hon har en stor gammal bil utan uppmuntra henne med att hon har en billig välvårdad pärla.

            november 24, 2011 at 00:07 #32754

            @ingemargavle wrote:

            Det är alltid svårt att bedöma priser på gamla 900or speciellt om du inte anger vilken modell det gäller och ev. utrustning. Om hon trivs med bilen och den är välskött finns det ingen anledning för henne att byta bil. En bil man är van med är alltid mer lättkörd än en ny bil och en Gammal Saab är faktiskt smalare än många nya småbilar. Du säger att hon kör lite då är inte heller bensinkostnaden något att fundera på då det tar rätt många mil att spara in mellanskillnaden mot en nyare lite snålare bil. Så mitt råd är att hon/du genom Saab klubben tar hjälp om det mot förmodan skulle behöva assistans med att pyssla om bilen. Så skrämm henne inte med att hon har en stor gammal bil utan uppmuntra henne med att hon har en billig välvårdad pärla.

            :IWS

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.