Mått på vw tryckplatta
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Mått på vw tryckplatta
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Mått på vw tryckplatta
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-15 16:43 av Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
april 30, 2015 at 09:13 #277868
Hej!
Någon som har uppgifter om höjd eller tjocklek på en vw bubbla tryckplatta? 🙂
//Jesper
maj 11, 2015 at 06:26 #293927Har tyvärr inget svar på frågan, men är förbaskat nyfiken på varför den ställs! Är en Ford V4 på väg in i en VW-bubbla vore det ett kul projekt att höra talas om. Sonen (14 år) är bubbelfantast och frågade mig nyligen om en trimmad saabmotor kan passa i bubblan.
maj 11, 2015 at 11:18 #294170Tyvärr inte en v4 i bubbla utan jag har ett svänghjul om borrat för vw tryckplatta så jag kan få solfjäder koppling i v4an dock så fick jag inte plats med den förstärkta tryckplattan men jag har en annan på ingång som jag ska jämföra med. Det finns en bubbla med v4a motor på blocket http://www.blocket.se/sodermanland/Vw_bubbla_v4_motor_60395161.htm?ca=12&w=3
maj 11, 2015 at 21:05 #294632Kul med VW-annonsen, men roligare med solfjäderkoppling i gurkan! Varför envisades man med sprialfjädrar ända in i det sista? Man ska ju visserligen inte sitta med pedalen nedtryckt några längre tider, men när man ändå gör det är solfjäder bra mycket trevligare. Tråkigare dock när den spricker.
Jesper, är det just pedalkänslan du är ute efter?maj 12, 2015 at 07:19 #295076Det va i första hand lite högre lamelltryck och en koppling som tål lite hårdare körning jag var ute efter. Anledningen till att det blev en förstärkt va att det från början var tänkt till en 2.6liter v6a som jag tänkt stoppa i en annan v4a.
Nu finns/fanns det även std V4 tryckplattor med högre kraft på tryckplattan.
Sen när det gäller tryckplattor med spiralfjädrar har även WV sådana.
Varför man använder typ VW-buppla tryckplatta med med V4 beror på utforminingen av svänghjulet.
Allså att det inte är plant, dvs att planet för lamellen ligger under tryckplattans infästnings plan.Vad gäller typen av tryckplatta som sitter i saab V4 orginal gillar jag inte.
1. De lösa(fjäder upp hända) plattan som uttrampingslagerat sitter på.
2. Jag har dålig ärfarenhet av de 3 armarna som spricker med förstärkt std koppling.Solfjädertryckplattor tilltalar mig mycket mer rent konstruktionsmässigt.
Sen den tryckplatta som SSR använde kom från en Porsche.
Balt va? 😉Sen stoppa solfjädertryckplatta i ett saabas med V4-snyrra ger 1 jä…. kort dragläge.
Inga problem, men lite svårkört.Hej och håååååå vad jag älskar detta forum för att vidarbefodra kunskap. (tummen upp)
maj 14, 2015 at 10:28 #297975Nog är det väl också en del “vingelproblem” i originaltryckplattans tre armar? Är inte armarna helt perfekt jämna ställer sig tryckplattan eller om det är urtrampningslagret snett och då både hugger det och vill inte koppla ur riktigt. Helt nya kopplingar från Sachs har något måttknas har jag läst. Båda problemen har drabbat mig, fyyyy så jag krånglat och kliat mig i huvudet!
En solfjäderkoppling borde i sin grundkonstruktion vara mycket mindre känslig. Å andra sidan tar man sig knappt hem om solfjädern plötsligt spricker av utmattning…
Solfjädern borde ge lite mindre vikt också, särskilt i ytterkant där svänghjulsverkan är som störst.maj 15, 2015 at 11:03 #299298Är det samma hålbild på tryckplattorna? Inget ser ju omborrat ut på bilden….? Svänghjulet är lättat en hel del, eller hur? Det ser ut som att VW-plattan har en lägre profil än V4-plattan kring urtrampningslagret.
De tre hävarmarna dras förstås in en bra bit när man drar åt skruvarna.Den kompletta sachskoppling jag köpte för några år sedan har gett mig en hel del huvudvärk. För att helt kunna koppla ur var jag tvungen att lägga shimsbrickor på kanske 0,8mm mellan tryckplatta och svänghjul, dessutom blev det nödvändigt att justera fram urtrampningslagret och dess hävarm så mycket att den ibland skrubbar lätt mot något på tryckplattan. Utan shimsbrickorna hade jag samma skrubbande med pedalen nedtryckt, dessutom drog kopplingen så mycket att bilen kröp framåt på plan mark och backen nästan var omöjlig att få i. Jag har alltid varit noga med att inte slira på kopplingen i mina bilar och har aldrig själv kört slut på en lamell. Trots detta får jag min nuvarande koppling då och då för sig att börja slira, ofta i de fall jag gjort en lite rivigare start än vanligt. Efter det kan kopplingen kännas som slutkörd några tiotal starter eller någon halvtimme, varefter den funkar normalt igen. -HELSKUMT!
Kan säkert hänga ihop med mitt lägre lamelltryck till följd av shimsbrickorna, men det måste vara något mer knas. Tycker jag har ganska lång pedalrörelse innan det känns som att något händer nere vid slavcylindern, trots att spelet där nere är ganska litet. Kanske hydraulslangen mjuknat i armeringen så att den sväller när jag trampar? Är det något jag ogillar med V4:ans koppling så är det hydrauliken, tacka vet jag vajer! I min volvovalp (B20) sitter en liknande hydraulkoppling och den kan också krångla periodvis. Vad är det som är så fint med hydraulkoppling egentligen?
Ja varför använda hydarlik?
Mekaniska bromsar måste då också vara bättre. Eller?Och nej, det är inte samma hålbild. Syns tydligt på föregånde inläggs bild.
Hur löser man problemet med trögtrampad koppling?
krister k:
Vad är det för diameter på din tryckplatta? (lamell-planet) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.