Motorer

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 16, 2013 at 17:31 #61813

      Jag var spekulant på en motor, men fick det kryptiska svaret “Motorkod V4P6”, när jag frågade om det var en 15 eller 17. Någon som vet vad det betyder?

        december 16, 2013 at 21:06 #61821

        Hittade detta vid en sökning:
        http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=65268
        Den motorn borde ju vara en 1500, frågan är om P6 säger något alls om cylindervolymen?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          december 16, 2013 at 22:17 #61826

          Är det där ett snöskoterforum, som de snackar V4:a på? Alla gammelSaabdiskussioner är ju trevliga…

            december 16, 2013 at 23:32 #61828

            @SölveSlamsug wrote:

            Är det där ett snöskoterforum, som de snackar V4:a på? Alla gammelSaabdiskussioner är ju trevliga…

            Eller hur?! :CE

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              december 17, 2013 at 09:17 #61836

              @Janne Hagnell wrote:

              Hittade detta vid en sökning:
              http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=65268
              Den motorn borde ju vara en 1500, frågan är om P6 säger något alls om cylindervolymen?

              Kan det ha något med Fords “generation” P6 att göra? Den har olika V4 motorer. 1183 cc, 1305 cc, 1498 cc, 1699 cc
              http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_P6

                december 17, 2013 at 11:22 #61841

                Troligt att det kan vara så.

                  december 17, 2013 at 11:53 #61843

                  Alltså måste man troligen ha mer info för att kunna avgöra cylindervolymen.

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    december 17, 2013 at 18:13 #60273

                    Jag hittade en 17 meters Taunus till salu, kollade med bilregistret, jo men visst. En 1700 17m, kollar med ägaren omgående.
                    “-Jo det är en 1700 bil, men den motorn är borta för länge sedan, vi stoppade i en 1500 från en Saab…” :bh

                      december 17, 2013 at 20:18 #61856

                      @SölveSlamsug wrote:

                      Det fanns ju en lustig Transit som liknade VW Typ2 på många sätt, den sk. Taunus Transit. Den bilen är ju tysk, är det så allt hänger ihop? Jag blir en smula förvirrad, för jag trodde att den byggde på P3:ans teknik, de hade väl raka fyror?

                      Jag hittade detta: http://motordelsshopen.se/?cat_id=3171

                      Jag citerar från fölande webshop:

                      “”Rallybilen är klassad med en 1840 cc motor i stället för original 1500cc.
                      Det åstadkommer man genom att ta vevaxeln från Ford 17M motorn och kolvar och ventiler från Ford Granada 2.8 V6.
                      Vi anser att det bara går att borra till den dimensionen eftersom cylindrarna blir för tunna annars.
                      Detta avser 93.00 mm cylinderdiameter och att det tillsammans med en 1700cc vevaxel ger 1815 cc.””

                      Tack! Detta styrker ju det jag påstår att jag hört från folkracefolket.

                      Angående koll av slaglängd i V4:an så ska det gå att mäta genom tändstiftshålet med något långt och smalt t.ex. en cykeleker som man markerar på i kolvens båda ändlägen förutsatt att motorn går att vrida runt. Man ska naturligtvis inte tappa ned något i hålet 😮
                      1500 cc, slaglängd 58.86 mm
                      1700 cc, slaglängd 66.80 mm
                      Det är ju så pass stor skillnad att det borde vara hyfsat lätt att bedöma men har aldrig testat själv.

                        december 18, 2013 at 21:15 #61902

                        “Jag satt och läste V-motor från Ford i Saab V4:a?” på klubbens moderhemsida. Jag reagerade på att informationen där är felaktig, det späder på myten att alla 17m har 1700 maskin. Jag trodde ju också tills alldeles nyligen att det låg till så, men Bengt Åkesson visste bättre.

                        Jag citerar Bengts tidigare inlägg:
                        “”Versioner:
                        Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
                        17M 1500 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1498 cm³ 60 hk Enkel förgasare
                        17M 1700 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1699 cm³ 70 hk Enkel förgasare

                        Det finns alltså Taunus 17M med både 1500 och 1700 motor.””

                        Borde det inte vara på sin plats att rätta till detta missförstånd i informationsdelen?

                        Nedan länkar jag till den omnämnda informationssidan:

                        https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/reparation-modifiering-saab-9596/v-motor-fran-ford-i-saab-v4a/

                          december 19, 2013 at 07:45 #61919

                          Om information på vår hemsida är felaktig så får vi givetvis se till att rätta den. Det är givet.

                          Vad är källan till Bengts tidigare kommentar?

                            december 19, 2013 at 12:02 #61928

                            Jag vet inte, det får stå för Bengt, men jag vet i min jakt på en 1700 motor att Bengt har rätt.

                            http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus

                            Wikipedia är väl kanske inte världens mest tillförlitliga källa, men där bekräftas uppgifterna om 1500 & 1700 versioner av Taunus 17m.

                              december 19, 2013 at 13:31 #61930

                              Wikipedia är en bra källa om något, ja. Har lagt till info om detta på vår hemsida: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/reparation-modifiering-saab-9596/v-motor-fran-ford-i-saab-v4a/

                                december 19, 2013 at 13:46 #61932

                                Här hittar du mer om V4an: http://www.motomobil.com/

                                /B


                                Bengt Åkesson
                                bengt@akesson-motorsport.se
                                Facebook

                                  december 19, 2013 at 14:57 #61934

                                  @Sulo wrote:

                                  Wikipedia är en bra källa om något, ja. Har lagt till info om detta på vår hemsida: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/reparation-modifiering-saab-9596/v-motor-fran-ford-i-saab-v4a/

                                  I ärlighetens namn är jag lite skeptisk till just Wikipedia, hela systemet bygger på att folk själva kan lägga upp i princip vad som helst. Har tidigare erfarenhet av att det kryllar av felaktigheter på Wikipedia.

                                  Men i det här fallet vet vi att informationen är korrekt. Tack Sulo, det var snabba ryck med uppdatering av sidan. Jag använder själv klubbens hemsida som en källa till kunskap, då vill man att det ska vara rätt.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.