Motorolja – vad kör DU på?

Forum / Övrigt / Allmänt / Motorolja – vad kör DU på?

Forum / Övrigt / Allmänt / Motorolja – vad kör DU på?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 18, 2009 at 09:52 #20947

      Det här med motorolja är ett intressant ämne tycker jag. Det finns lika många sanningar som människor. Tycker det är kul att höra hur andra resonerar så man kanske lär sig nåt nytt. 🙂

      Så frågan är enkel, vad finns i ditt oljetråg just nu?

      Biltema 5W-50

      Motivering: Kör mycket långkörning där min oljetemp är hög därav lite tjockare varmviskositet, den här gången provar jag 50. Biltema för att jag är less på att betala mer helt enkelt.

        oktober 18, 2009 at 11:58 #146747

        Jag kör med Quaker State 10W-40 och tycker den fungerar riktigt bra. Bygger upp oljetryck redan när startmotorn går. Det gjorde inte Mobil-1 med samma viskositet.

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          oktober 18, 2009 at 12:04 #146748

          Biltema delsyntet 10w-40 får duga till de gamle (v4-72,kadett-63 och stiga park-78)
          dom lite nyare får Q8 Formula Excel 5W-40(900 2,0i-96 och 9000 2,3T/200-96).
          Jag köper den av en marknadsknalle från Kalmar i 20-litersdunk för 900:-

          /Owe

            oktober 18, 2009 at 18:18 #146769

            Ett säkert hett ämne!

            99 turbon Biltema 5-50w helsyntet
            9-3 Aero cab GM 5-40 w
            Porsche 944 turbo GM 5-40w
            SAAB sport, Biltema tt olja

            Opel dieslarna GM 5-40W

            Varför? Oplarna skall gå på GM 5-40W
            Porschen skall ha helsyntet, GM oljan är ialla fall för mig mkt prisvärd
            99 turbon får ett bättre oljetryck på 5-50W olja.

              oktober 18, 2009 at 18:29 #146771

              min aero mobil 1 helsyntet så klart mvh

                oktober 18, 2009 at 19:12 #146775

                Mina 12 bilar har spridda årsmodeller från 1972 till 1998 och alla får samma olja + min sambos Toyota -98. Q8 T500 15W-40 Mineralolja som jag köper i 20liters dunk i en butik i Tingsryd för 365kr. I visas tycke en traktor/lastbil olja men det struntar jag i för den funkar så jäkla bra! Jag har genom alla tider gjort täta byten max 800 – 900 mil.

                  oktober 18, 2009 at 19:41 #146777

                  9-5 Aeron Q8 Formula Excel 5W/40 Syntet
                  V4, 9000 Q8 Formula Advance 10W/40 Delsyntet
                  2T Quaker State …(nånting) Syntet

                  Oljor som jag provat och som jag litar på är Mobil Delvac MX, Mobil Delvac XHP

                    oktober 18, 2009 at 20:43 #146784

                    Jag kör med som ni här kallar för tracktor och lastbilsoljor på mina fordon.
                    Och om ni inte vet det innan, så är det mycket mer komlpicerade maskiner än våra
                    bilar i dag, dom fodrar oljor av absolut bästa kvalitet, annars blir blir dom inte
                    gamla.Dessa oljor finns att köpa på alla ställen där det finns
                    arbetsmaskiner till försäljning eller sevice, ofta betydligt billigare än på ställen
                    där det finns bensin eller reservdelar till bilar.Ta med med en tom dunk för på fyllnad.

                      oktober 18, 2009 at 21:29 #146786

                      En kompis som kör og900(en-87 900c och en-92 2,1)använder Agrol turbosuper 10-w30.
                      Det är en Dieselmotorolja som har en väldigt rengörande effekt.

                      2,1an gjorde han en rengöringskur på när den köptes.
                      Första oljebytet kördes endast en timme med(oljan var jättesmutsig)
                      Andra bytet ca 100 mil,sedan ca 1000 mils intervall. Motorn ser ut som ny innuti :applause:

                      Dieselmotoroljor har väldigt höga krav på rengörande effekt,funderar faktiskt på om jag själv ska börja använda det…..

                      /Owe

                        oktober 20, 2009 at 09:52 #146837

                        Castrol Magnatec 5W-40 från Mekonomen, i min 9000 2,3T och snart även i min 95L!

                          oktober 20, 2009 at 11:57 #146840

                          När jag ändå har dragit upp oljeämnet; har ett fenomen som jag undrar om nån kan komma med nån rimlig förklaring till. :jobbar:

                          När jag nybytt olja i V4an (som jag har oljetrycksmätare i), vilket senaste 5 åren varit lite olika 5W-40 och nu senast 5W-50, så är oljetrycket ungefär 3,5 bar oavsett kallstart runt 0 grader eller varm motor och sjunker bara några decimaler på tomgång med varm motor. När jag sen kört typ 500-600mil/sommar och dags för byte så är oljetrycket ca 4,5-5 bar kall motor (typ 5+ grader) för att sedan sjunka till 3,5 med normalvarm motor och efter nån timmes långkörning så sjunker oljetrycket mer än “vanligt” på tomgång. Allting tillbaka från början nu när jag bytt olja igen. 🙂

                          Vad händer med oljan när den slits egentligen? är som att den blir tjockare när den är kall men tunnare när den är varm….?, är det typ additiven som går upp i rök (viskositetsbreddarna) eller sotet eller bränsleutspädning eller…?

                          Mätaren är från Biltema så den kan ju vara mindre exakt kalibrerad än nån bättre pryl, bör ju dock fungera som referens som i det här fallet….

                            oktober 23, 2009 at 23:15 #147003
                            William wrote:
                            Vad händer med oljan när den slits egentligen? är som att den blir tjockare när den är kall men tunnare när den är varm….?, är det typ additiven som går upp i rök (viskositetsbreddarna) eller sotet eller bränsleutspädning eller…?

                            Har läst på lite och det är normalt att viskositetsbreddande additiven i en multigradeolja slits. De skjuvas sönder i lagren varpå oljan får lägre viskositet över tiden den används. Finns olika bra additivtyper verkar det som, kanske en faktor till olika oljors pris. Så är väl det som händer i min olja som jag ser som lägre oljetryck på mätaren.

                            Mina observationer är ju så ovetenskapliga de kan bli, men ska bli intressant att se hur länge jag kan använda Biltemaoljan innan jag börjar märka skillnader på oljetrycket på tomgång/varm motor över tid. 🙂

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.