Nytt forum för Modell-mobbing

Forum / Övrigt / Allmänt / Nytt forum för Modell-mobbing

Forum / Övrigt / Allmänt / Nytt forum för Modell-mobbing

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 30, 2010 at 23:32 #23273

      Som rubriken lyder-

      Efter sista tidens kraftigt tilltagande av spydigheter
      samt idiotförklaranden av Genuina Saab-modeller & framsteg
      med focus på framgångarna i slutet av 70-talet/modell 99 och senare, så finns defakto ett antal
      2-T & V4 personer som kunde axla en moderator-post för denna funktion…….

      Ett annat också ganska illa-varslande exempel är t.ex
      i senaste nr av Bakrutan där fördelningen av innehållet såsom:
      2-t & V4: 26 sidor
      mot “senare” klassiker: 3,5 sidor

      vilket betyder:
      13% 99/900/9000
      mot:
      87% 2-t & V4

      Det här har diskuterats i åratal men INGET förändras!
      Då ställer man sig per automatik frågan:
      Vad har de andra Saab-klubbarna utomlands för hemlighet, då de faktiskt har en jämnare och bättre fördelning?!

      Med anledning av min sorti från denna sida, ger jag dessa Direkta & färska citat från en äkta 2-t guru:

      [color:#3366FF]1)
      Jag hade gärna velat ha en utförligt rapport om hur bra 99turbo är på en vinter väg med sin Ketchup effekt å fantastiska kvalite? Saabs sämsta någonsin??? Påhopp kanske men någon måste ju ta den platsen

      2)
      Respekten “namn” är något man förtjänar genom bland annat kunskap om saker. Tror nog att du tyvärr har falierat denna gång.

      3)
      skrev inget om att Saab 99 var Saabs sämsta modell någonsin utan jag skrev att det var Saab 99Turbo som var det!
      En ej färdig utvecklad produkt som släpptes för tidigt![/b][/color]

      [color:#3366FF]Slut citat.[/color]

      Som svar till dessa kommentarer ansåg undertecknad detta både adekvat och rättfärdigt beträffande citat 3):

      “Ta upp det här med utvecklingsavd, Bengt Gadefeldt, Per Gillbrand samt de som jobbade med breddproven 1976-1977.
      De blir säkert glada över att bli idiotförklarade…”

      Strax efter blev tråden raderad…

      [size:14pt]sumarum:[/size]

      Grattis till en genuint förankrad 2-t & V4 klubb!
      Hur det fortlöper i framtiden är nu edert bekymmer!
      Ni blev ikväll den 30:e Dec 2010 några medlemmar färre…

        december 31, 2010 at 01:33 #166239

        Finns det olika utgåvor av Bakrutan, eller vad är detta?? Min tidning har bilder på/text om modernare modeller (läs “efter V4”) på hela 26 av sina sidor, inklusive både fram- och baksidan. Bland dessa 26 sidor märks särskilt flera sidor med servicebulletiner för 900 cab, fakta om kampanjskylten i SAAB 90, och en fyrsidig artikel om 900 turbo ’80 med B-motor!

          december 31, 2010 at 05:28 #166240

          Härligt med bredd och utveckling av veteranhobbyn!

          Allt utvecklas! Även veteranbilar!
          Det ät bredden inom Saabklubben som är intressant!
          Jag kör 2-takt men vill även se nyare bilar på träffar och i tidningen.
          Saab gör ju nya bilar som i framtiden blir veteraner de också!

            december 31, 2010 at 08:43 #166249

            Jonas,

            Det var jag som flyttade tråden till ett forum som bara moderatorer har tillgång till.
            Den åtgärden bifölls av flera moderatorer.

            Anledningen till flytten var ett och endast ett. Det höjda tonläget som trots moderators/webmasters tillsägelse i tråden skruvades upp. Prognosen var med andra ord inte särskilt gynnsam för sansad och ömsesidigt respektfull fortsättning.

            Så vad göra? Invänta en upptrappning eller stämma i bäcken? Min magkänsla sa: Flytta tråden.
            Att den åtgärden var ett utslag av aversion mot yngre Saabmodeller vill jag kraftfullt och bestämt dementera. Om någon tvivlar över det är det bara att ta en titt på mitt egna bilinnehav som sträcker sig från Saab 92 till 9-3. Däribland sammanlagt 2st Classic 900:or, 2st 99T plus en unik limo99 samt 2st 9000. Den senaste Saaben, en 9000 Aero inköptes för knappt 14 dagar sedan.

            Om någon vill påstå att jag har dessa Saabar bara för att maskera ett ensidigt TT-intresse tar jag gärna den diskussionen offentligt. För övrigt äger jag ingen V4. Jag finner glädje i de flesta Saabmodeller oavsett om de har noll ventiler eller upptill 16 ventiler med övertrycksandning. Under min tid som ordförande var det en av mina viktigaste prioriteringar att försöka verka för en bred Saabklubb, och inte bara 92-96.

            Jag har sagt det i säkert 10 år och fortsätter att säga det:
            Det finns ett riktigt bra sätt att verka för de modeller man vurmar för. Det är att skriva om dem i positiva ordalag och mata Bakrutan och saabklubben.se med den informationen. Sedan är det minst lika viktigt att köra dessa pärlor till Saabträffarna. Andra entusiaster lär knappast övertygas om modellernas förträfflighet annars.

            Nu skall jag ta bladet från munnen och uppmana styrelsen att tydligt och officiellt markera vilken policy som gäller i denna fråga och inte endast låta moderatorer hantera den frågan.

              december 31, 2010 at 09:03 #166251

              Jag blir så less på gnäll, oavsett varifrån det kommer. Om det är en 2-taktar passionerad eller V4-fantast som klagar över att det pratas för mycket om 99, 900 osv, eller om det är en anhängare av de “nyare” (endast 43 år gamla !!) modellerna som känner sig undanskuffad. Alltså, kan vi inte alla enas om att det är SAAB vi gillar, och låta detta vara det som betyder något? Personligen tycker jag nog att klubben har utvecklats åt det hållet mer och mer de senaste två åren, med en betydligt större och, som jag tycker, trevligare bredd. Att det sen är så att det ibland blir mycket snack om 2-t och V4 är väl ganska naturligt, eftersom de funnits med längre, och många har sådana bilar som de vill snacka om?! De har varit veteraner längre och är mer etablerade… Men SAAB-hobbyn är relativt liten, så alla behövs, oavsett modellpassion. Hade jag utrymme (och ekonomi) så skulle jag gärna ha minst en av alla modeller som funnits, men eftersom jag har begränsningar så har jag fått fokusera på mina favoriter, men jag vill för den skull inte bli anklagad för att vara idiot…

              Med detta vill jag önska er alla(!) Gott Nytt År, och så ses vi under 2011!!

                december 31, 2010 at 09:27 #166252

                Oj Oj Oj Jonas. Att förra tråden ströks är lätt att förstå med dina upprepade felaktiga citeringar gång på gång!

                Saabs tekniker ville säkert utveckla modellen mer men som alla vet så varken fanns tiden eller pengarna till detta. Modellen var ej färdigutvecklad. Efter 81 vart det ju en mycket bättre bil med H-motorn som är mer anpassad för Turbo. Samt efter 1982 när APC kom.
                Jag har ej kastat skugga på saabs utvecklingsavdelning! Men väl på styrelsen om man nu skall skylla på någon som släpper ut en modell som inte är tillräckligt utprovad.
                Detta misstag har fler biltillverkare gjort.

                Så varifrån du har fått ifrån att jag har idiotförklarat någon det undrar jag?

                Det Jonas menar med dessa 3,5sidor är att det är de ända sidor som intreserar honom då han är lika enkelspårig som Gerda som bara gillar Saab V4.

                Jag tror att många med modeller efter V4 tycker att deras bilar passar bättre in i Turboklubben vilket är en klubbmodell som flertalet utländska klubbar saknar.
                Sedan är det väl så att om redaktörerna inte får in något material om nyare modeller så speglar det väl att de gurus som finns inom modellerna inte skickar in några artiklar. Då blir inte återväxten vad den borde. Så egentligen har du dig själv att skylla för dessa 3,5sidor. Skriv en story om dina bilimporter så kommer flera andra också att fatta pennan.

                Utomlands så är det ett faktum att populäraste modellen är Saab 900Turbo. Vilket är en förklaring. Jag tror att Intresset för för 99Turbo är på sin topp redan. 900T är folk redan som tokiga efter i Sverige så strömmen går nog dit här också. Enligt mina Europeiska kontakter så verkar det som det intresset är bestående & gäller främst 16V & helst från 1988-. Vad jag förstår mer så ska de helst vara svarta & i 3dörrars utförande samt behöver inte vara någon Aero.

                Rom byggdes inte på en dag!

                Jag hävdar fortfarande att 99Turbo hamnar i botten bland alla Saabsmodeller när det gäller kvaliten! Det finns fler bottenskott som 92,93,96,GT750,Sport, Monte Carlo med ideliga haverier särskilt före 1961-62 Blev bättre när de fick Stålkolvringar, 99Triumph 1,7 Blev bättre efter 1,85l, V4 med silvermotor Blev bättre med blå motor, 900Ng 1994 , mfl. Men det finns entusiaster till alla dessa modeller ändå. trots sina brister. Kanske det är en del utav charmen?

                /Fredrik

                /Fredrik

                  december 31, 2010 at 09:30 #166254

                  Det största problemet är inte hur många sidor som
                  behandlar vad/modell i bakrutan.

                  Utan den oförsonliga attityden som somliga har på
                  detta forum – som i sin tur inte bara visar oss
                  andra hur ni är som personer utan också leder till
                  att några av oss andra slutar att titta in på den
                  här sidan fortsättningsvis.

                  Problemet med innehållet i Bakrutan är att det förmodligen
                  är dåligt med inskickade bidrag samt fördelningen av
                  bilmodeller hos klubbmedlemmarna

                  Att jämföra med klubbar utomlands är inte sjyst med tanke
                  på hur fördelningen av bilmodeller ser ut där.

                  Det som gör mig mest förundrad är att man inte kan ta kritik
                  mot den bilmodell man själv håller högst.

                  Varför inte ibland försöka se förbi “provokationen” och låta
                  den personen få säga vad han tycker!

                  Sedan om det gäller att det är för mycket SAAB i en tidning
                  eller vilket drivsätt som är bäst så kan man väl för jösse
                  namn sluta slå tillbaka med storsläggan?

                  Sedan tycker jag inte om att trådar tas bort, utan låt dem
                  stå kvar men låsta – så vi andra inte behöver undra vad som
                  hände utan låt de inblandade stå för sina inlägg hur idiotiska
                  de än må vara – kanske de tänker sig för nästa gång!!!

                  Istället kan väl de inblandade få en karantänperiod.

                  Gunnar

                  ps: ung 10 sidor i min utgåva av Bakrutan gällande 900

                    december 31, 2010 at 10:15 #166260

                    Detta är en återkommande diskussion som nog aldrig kommer få sitt avslut.

                    Jag är imponerad hur man kan fylla en bakruta gång på gång med information som borde vara skriven 100 tals gånger, det kan inte finnas något nytt om 2t bilar.

                    De som är aktiva på forumet vad vurmar de för bilar? Spontat kan man namnge de på ena handens fingrar som har turbo känns det som.

                    Men tur vi har dig Martin och Lars Mårtensson som är öppna för andra Saabar, jag lovar man kan ha mycket trevligt tillsammans. Lars var resekamrat vid senaste resan till England och jag gör det gärna igen.

                    Jag imponeras de som har begåvats med att kunna svänga och vrida på orden och få till roliga texter, själv är man analfabet i jämförelse. Och då få till en text till typ bakrutan är bara att glömma, och det ramaskrik det blev över att det var en bild på en 25 år gammal Saab på medlemskortet så får det nog vara.
                    Sedan en ordförande som jag har hört rykten om att han inte kan något om Saabar efter -74. Hur skall en sådan person kunna bidraga något i ett arbete med förnyelse och ta hand om nyare gamla Saabar.

                    Saabklubben har medlemmar som är fast i 2t träsket eller V4 rally och har svårt till att inse att klubben är en Saabklubb. Att få bort den stämpeln och jargongen är inte lätt.
                    Så vart skall vi hänga och tjata som gillar turbo?

                    STCS är inte rätt forum, visst anordnar de roliga saker med banträffar och så men inte har jag intresse att köra runt med min Talladega alt Aero på någon bana. De skall köras på kurviga landsvägar gärna med alléer med solluckan öppen så man kan känna alla dofter som naturen kan bidraga med.

                    9000 är ju bara en bruksbil är attityden här på klubben och vad är då 9-3 Viggen? För mig en underbar Saab konstruktion. Ett riktigt dåligt chassi har man och vad gör man då? Jo i med största motorn man har och på med ett snyggt spoilerpaket och härliga stolar, sedan har man en bil som är som en kåt snok på vägen.
                    Hur härlig vagn som helst och nu har jag dragit på mig en cupé också som skall räddas från styling döden.

                    Hade jag begåvats med möjligheten att vända och vrida på orden och att författa intressanta berättelser så hade jag redan levererat texter om mina unika 9000 bilar, lite og900 cabbar och nu senaste tillskottet 9-3 Viggen cab och cupé, är det någon som vill hjälpa mig så är jag inte avig.

                    Men till tillbaka till Jonas start, ja det kanske vore något för oss som har dessa underbara vagnar som var grunden till att Saab fortfarande idag finns.
                    Vi finns som gläds åt att FORD räddade Saab på 60-talet och att Triumph kunde bistå med motorer så de överlevde och kunde få fram dessa underbara TURBO vagnar.

                    //Magnus

                      december 31, 2010 at 11:29 #166266

                      Magnus

                      Du verkar inte ha något problem med att svänga till några texter tycker jag.

                      Vad gäller orföranden så är det väl bara att få någon att ställa upp som vill axla denna tunga mantel. Det har inte varit lätt! eller hur Roswall??
                      Att då dessutom finna någon som vurmar för alla modeller släppta under 60år är nog ännu svårare.

                      Särskilt som Saab började som en bil för folket & sedan blev en bil för “premium människor”
                      Eller vad man skall kalla det.

                      Jag gillade det där utrycket “Som en kåt snok” Precis så upplevde jag en Viggen när jag provade den…… Den drog bra duktigt i ratten när man fäller ned pedalen.

                      Kanske är det när man ser igenom bristerna som intresset föds.

                      /Fredrik

                        december 31, 2010 at 13:32 #166274
                        Fredrik wrote:
                        Magnus

                        Du verkar inte ha något problem med att svänga till några texter tycker jag.

                        Vad gäller orföranden så är det väl bara att få någon att ställa upp som vill axla denna tunga mantel. Det har inte varit lätt! eller hur Roswall??
                        Att då dessutom finna någon som vurmar för alla modeller släppta under 60år är nog ännu svårare.

                        Kanske är det när man ser igenom bristerna som intresset föds
                        /Fredrik

                        Tack för det Fredrik.

                        Får försöka slutföra min berättelse över hemtagning av en cab från Italen, eller att man äntilgen hade möjlighet att införskaffa sin drömbil CC Aeron.

                        Det med intresse för alla modeller är nog mycket svårt, inte för att jag vill kanditera till posten men jag har ett mycket brett bilintresse om fordon överlag om de är i roligt skick alt har rolig historia.
                        En härligt fin 2t är kul att se, en banracing preppad 2t med bara stötfångarhornen kvar och breda fälgar är fränt.

                        Men V4 har jag svårt för, har inte varit min favorit, kan nog bero på att man är uppvuxen under 70-talet och mina upplevelser då.

                        Men att få i örat när jag ringer en MHRF besiktningsman inom klubben och får höra Talladega vad är det?? Det bidrar till att klubben har viss problem med de yngre fordonen som kan bli aktuella. Själv om jag var i dennes kläder skulle jag göra allt för att hålla mig informerad över vad som jag kan komma i kontakt med.

                        En svår fråga som inte kommer kunna lösas fort, mycket handlar om personers intresse och öppenhet. Som t.ex. när jag senast reggade en GB cabbe, besiktningsmannen var MC-intreserad men tyckte det var så kul att jag kom dit med en cab och galen entusiast så han tyckte det var mycket roligt att regga min, finns ju de som bara ser det som ett jobb och fascineras inte ett dugg över fina fordon.

                        //MH

                          december 31, 2010 at 14:13 #166278

                          Och när vi ändå har denna tråd i gång så kan man fundera hur andra märken gör när de har modeller som kommer från olika tidsperioder. Hade själv en diskussion med en som är intresserad av annat märke och där kunde han inte se det problem som återspeglas hos oss inom Saab.
                          Jag tänker på det tyska märket VW där på deras träff bugrun kan samsas folk med intresse allt från Typ 1 till dagens Scirocco.

                          Har själv inte varit på en sådan tillställning och sett hur åldersfördelningen är på personerna ifall det kan ha någon inverkan.

                          Vår gemensamma träff Saab festivalen blir bilarna uppdelad i de olika klasser men området gör att det inte blir någon naturlig brygga mellan modellerna.
                          Man gick runt där i somras men ställer mig frågan fanns det någon Sonett där?

                          Även om jag är öppen för andra modeller så missade jag dessa, och hur skall då 92-96 folket komma till 99/900/9000 och få ett intresse för dessa och vise versa. Som sagt Rom byggdes inte på en dag, och lämna museum området vill man inte göra, frågan är bara hur kan man skapa en brygga mellan alla modeller och få till en gemenskap som går långt utanför sin egna modell.

                          //MH

                            december 31, 2010 at 14:21 #166279
                            GunnarS wrote:
                            Utan den oförsonliga attityden som somliga har på
                            detta forum – som i sin tur inte bara visar oss
                            andra hur ni är som personer utan också leder till
                            att några av oss andra slutar att titta in på den
                            här sidan fortsättningsvis.

                            Synd att det blir på det viset, och tycker själv att forumet är bra dött samt blivit värre med tiden.
                            Om jag är en av de du beskriver så kan du hjälpa till att trycka på webmaster/moderatorer att radera mina bilar som jag lagt upp och radera mitt konto, men eftersom de inte vill göra det efter mitt önskemål så dyker man upp titt som tätt.

                            //MH

                              december 31, 2010 at 15:22 #166281

                              Hej på er alla!

                              Jag vill bara bekräfta att allt inskickat material i dagsläget publiceras i Bakrutan vilket rätt klart visar vilka av våra medlemmar som tar sig för att skriva om sina bilmodeller.(Ett stort TACK i kanten till ER som skriver om äldre SAAB modeller!) Lite av detta har undertecknad försökt att åtgärda med egna artiklar men för att komma vidare så krävs ett större materialunderlag från ER medlemmar som har lite nyare Saabar!
                              Detta betyder också att vi på red inte kommer att ägna oss åt någon form av censurering av inskickat material på grund av att det kanske omskrivits i något gammalt nummer-vi får ju nämligen kontinuerligt nya medlemmar och dessutom kan sakuppgifter också ändras över tid tack vare nya erfarenheter.

                              Jag och Christer redigerar allt publicerat material så ni behöver självklart inte vara oroliga för att skicka in material även om ni inte känner att ni är superduktiga på att formulera er i skrift.

                              Jag hoppas att vi under kommande år kan se framåt och hjälpas åt att få till bra samarbete såväl inom klubben oavsett bilmodell som för att få till en läsvärd och innehållsrik Bakruta med artiklar om alla våra modeller.

                              Gott Nytt SAABÅr önskar redaktionen för Bakrutan

                                december 31, 2010 at 15:28 #166282

                                Synd att det blir på det viset, och tycker själv att forumet är bra dött samt blivit värre med tiden

                                Det kanske finns fler skäl till det – men ett skäl kanske
                                kan vara med vilken ton man använder/svarar med!

                                Om jag är en av de du beskriver så kan du hjälpa till att trycka på webmaster/moderatorer

                                Anser du dig höra till de sk “oförsonliga” på forumet?

                                Vad jag ville säga är att man måste kunna tåla kritik och
                                olika ståndpunkter utan att direkt trycka på knappen som
                                det står “vedergällning” på?

                                Om jag tycker att turbobilar är värdelösa så är det min åsikt
                                och den har jag rätt till liksom att 92:or är ingen större
                                körupplevelse och ser för jävliga ut!

                                Om man vill gå i svaromål på sådana påståenden, så kan man
                                väl göra det i vettiga termer eller?

                                Ovanstående var bara exempel ifall någon trodde något annat.

                                Cabmange – jag vet att du ibland försöker få lite aktivitet
                                genom att provocera, men jag undrar om det är rätt sätt att
                                få fart på det igen.

                                Dock uppskattar jag dina inlägg om importer m.m. varför inte
                                försöka lägga till några ord och du har mer än en artikel.

                                Gunnar

                                  december 31, 2010 at 15:54 #166286

                                  Bra att det äntligen blir lite liv i disskutionerna på detta forum. Jag tycker precis som cabmange att det är lite för dött emellanåt. 🙂

                                  Att få alla i Saabklubben att älska alla SAAB-modeller är väl ganska uteslutet? Det är ju ändå ett väldigt stort spann både tekniskt och tidsmässigt mellan 92-9000. Som exempel så finns det ju inom Volvo-hobbyn i princip en klubb för varje modell/modellfamilj. Klart att inte dessa problem upplevs på samma sätt inom Amazon-klubben. (Dom kanske grälar om B18 vs. B20 eller nåt.) 😉

                                  Jag har aldrig varit på bugrun men jag har lite svårt att tro att bubblaåkarna står och hänger med folket som åker stylad passat R36 hela tiden? 😉 Visst är det kul med gemenskap över modellgränserna men man måste ju också låta folk odla sitt eget instresse i första hand. Detta borde vuxna människor klara av att kombinera utan att det blir gnäll. Ta vara på ditt eget intresse och låt andra hålla på med sitt helt enkelt.

                                  Själv är jag mest förtjust i tvåtaktarna och gamla 900. V4:or, Sonetter och 99:or har ju också sin charm. När det gäller 9000 tycker jag det är en fantastisk bil men jag har aldrig haft något sug efter att äga en. Det innebär ju inte att jag inte tycker modellen platsar i Saabklubben eller på Saabfestivalen.

                                  När det gäller detta forum så finns det personer som borde tänka igenom vilken “samtalston” de använder i disskutioner. Även om man inte menar att vara otrevlig eller provocerande så kan det lätt uppfattas så. Dessutom så tycker jag också att det är dumt att ta bort trådar som är på väg att spåra ur. Moderatorerna borde istället låsa tråden och kommentera vilka som spårade ur. Tycker även att personer som “spårar ur” upprepade gånger borde få en “karantänperiod” t.ex. att man inte kan posta i forumet under 14 dagar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Ämnet ”Nytt forum för Modell-mobbing” är stängt för nya svar.