Oljetråg 9-5

Forum / Övrigt / Allmänt / Oljetråg 9-5

Forum / Övrigt / Allmänt / Oljetråg 9-5

  • Författare
    Inlägg
    • februari 13, 2006 at 12:44 #13823

      Har tidigare här på forumet försökt få svar på hur mycket jobb det är att ta ner oljetråget på en 9-5:a. Är det ingen som gjort denna manöver

      Till alla original ivrare somm spydde galla över att man sätter Biltema filter på en SAAB, så kan jag meddela att orginal filtret skriker lika mycket

      Förresten, om nu SAAB är en sådan utomordentlig premiumbil, varför mörkade man och försökte sopa motorproblemen under en stor tjock matta

      Turbonicke

        februari 13, 2006 at 14:21 #92397

        Hej! Japp det stämmer att orginalfilterna också tjuter. Vi är inne på vårt andra tjutande.
        Trodde först att det skulle vara det kännda motorfelet men vi hade tur som kom undan med ett filter.

        MVH MAgnus

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          februari 16, 2006 at 20:47 #92398

          Kom igen Är det ingen som skruvat på en 9-5.
          Någon måste väl ha tagit i något nyare än en 900 classic

            februari 17, 2006 at 08:56 #92399

            hmm.. det borde väll ändå likna 9000 tråg, motorerna är ganska lika iaf, enda som kan vara knepigt är väll ifall det är mycket trängre att komma åt i 9-5.enl. saabs/och haynes 9000 bok så ska det gå att plocka bort tråget med motorn i bilen utan större krångel, svårighetsgrad är 2 av 5 (passar nybörjaren med erfarenhet) manövern har 39 arbetsmoment och börjar med att:

            1: dra åt handbromsen, hissa upp framdelen, lossa batteriet
            2: tappa av motooljan ……. m.m.

            det ska nog inte vara så krångleigt tror jag, mestadels kommer du även att arbeta från hjulhuset på höger sida. lyfta motorn på sne så att tråget går fritt

            kan det vara så stor skillnade på modellerna, vet en närstående som gjorde detta i sitt garage på en 9000 -97 och han använde sig av just den ovan nämnda handboken, resultatet blev lysande och bra, så stor skillnad kan det ändå inte vara på 9-5 0ch 9000 2,3 (B234i) motorn?

              februari 17, 2006 at 13:22 #92400

              Friskt skruvat, hälften försvunnet , som en förstör det självare sa.

              Skämt och sido, Var under bilen för ett tag sedan och kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att det var trångt mot framvagnsbryggan.
              Annars är Du välkommen upp till sta´n från storsta´n och peka och berätta. Skruvandet ska nog gå bra , Har byggt om en 99 GL injection -76 till turbo, så jag vågar påstå att erfarenhet finns…

                mars 20, 2006 at 18:37 #92401

                Inte direkt svar på din fråga, men… Har du provat de nya, svarta originalfiltren? De ska tydligen vara “skrikfria” och rena oljan bättre, men jag har inte provat själv.

                //Niklas

                  mars 21, 2006 at 10:32 #92402

                  Forumet här är sjukt bra vad gäller gamla saabar, men det finns ett annat forum som äger allt på nya saabar – saab turbo club sweden på http://www.stcs.nu och så klicka lite till forum. Kan nästan satsa min vänstra lilltå på att det redan finns en beskrivning eller kanske 217 stycken, och finns det inte det så kan jag säga att det kommer att vara 967 personer som svarar på din fråga tämligen fort =)

                    mars 27, 2006 at 16:06 #92403

                    Halloj
                    Jo, det är ett tockedäringa svart GM filter. GM förresten står det för “GubbMoped”

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.