Oljud i framvagn 9k -98
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Oljud i framvagn 9k -98
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Oljud i framvagn 9k -98
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-31 18:08 av mojje.
-
FörfattareInlägg
-
november 23, 2009 at 21:43 #21152
Bonkande från vänster fram som följer hjulhastigheten vid körning rakt fram. Försvinner om man gasar eller bromsar. Hörs bara (men TYDLIGT) när man bara håller hastigheten. Har nån tips på vad det kan vara ? Stödlager ? Inre drivknut ?
Låter alltså inte som det karakteristiska yttredrivknutsknäppandet, inte heller (verkar) det vara hjullager…Ideer emottages tacksamt (jag är inte nåtvidare hemma på så moderna bilar :thanks:
/ Kenth
På min CDE hade jag ett lätt klonkande ljud och vibrationer i framvagnen vid konstantfart, försvann som du säger vid acceleration och inbromsning. Jag bytte de bakre bussningarna på de nedre länkarmarna och det blev mycket bättre. Lite känns fortfarande, men det kan vara att jag är petig och hjulen behöver balanseras kanske…
Kolla de bussningarna, samt att alla bromsdetaljer är fästade som de ska vara, iallafall något att börja med 😉
Länkarmsbussningarna är ett hett tips. Brukar göra underverk att byta dessa, dessutom så är bussningen som sitter i bakkanten av länkarmen väldigt lätt att byta. Kolla även dom s.k. lagerstöden så att dom inte är bortvittrade. Ett bra tips också är att göra en framvagnsinställning efter bytet.
/Krister
november 26, 2009 at 23:59 #148661SaabAero wrote:Kolla så inte hjulet sitter löstHmm… varför föreslog du detta ???? Egen erfarenhet ?? Det var nämligen just det som var problemet. Trots att hjulet drogs fast med momentnyckel till föreskrivet moment när bromsskiva byttes för ett par veckor sen (det var tyst ett tag, det började inte bonka förrän några dagar senare). Mecken (inte jag denna gång) är van, utbildad och har inte tummen mitt i handen så det är skumt hur detta kunde hända… Nå nu är det löst.
/ Kenth
P.S. Det är precis som på jobbet, det är de enkla fel-orsakerna som är svårast att hitta. Hjärnan vill ha stimulans och sätter igång att tänka så det knakar på möjliga fel och orsaker och förbiser då det enkla (typ att sladden inte satt i…eller nåt )
Saabcustom wrote:SaabAero wrote:Kolla så inte hjulet sitter löstHmm… varför föreslog du detta ???? Egen erfarenhet ??
Jo, jag har lärt mig detta den hårda vägen…
Efter att jag började använda momentnyckel och senare en momentstav till muttermaskinen har det blivit vanligt förekommande.
Det brukar vara vänster fram som lossnar.
En gång upptäckte jag felet när bultarna hade tryckt ut navkåpan så den höll på att lossna och hjulet satt med en bult 😮Eftersom det blivit samma fenomen ett antal ggr med olika moementnycklar och nu senast med momentstav har jag avfärdat både verktyg och mekaniker (jag) som orsak.
Till min CC Aero köpte jag nya hjulbultar och efter det har det inte inträffat igen på den bilen.
Jag tror helt enkelt att mina gamla hjulbultar blivit för hårt dragna tillräckligt många gånger så dom helt tappat sin elacticitet :confused:Däckverkstan vi anlitar på jobbet brukar alltid lägga med en lapp om att hjulen ska efterdras efter några mil så jag är inte ensam om problemet 🙂
Har själv flera gånger missat att efterdra hjulbultarna när bilen står på backen igen, mao drar jag hyfsat så hjulet sitter fast men börjar snurra i luften och ska sedan dra resten när jag sänkt ner bilen – och så glömmer jag förstås… :banghead:
En gång var en lärare på folkhögskolan där jag pluggade spekulant på en 245:a. Hon hade fått låna bilen till jobbet (typ 12 mil tor) och undrade om jag kunde kolla det bonkande ljudet i bakvagnen. Då satt majoriteten av hjulmuttrarna på yttersta gängan… :sick: Snacka om att hon hade haft änglavakt… :angel: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.