olustiga oljud?!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / olustiga oljud?!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / olustiga oljud?!

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2009 at 16:25 #20958

      hur skiljer man på Spikningar och Vevlager/ramlager oväsen

      om den spikar? varför… tändningen står rätt (kollat och justerat nu idag efter verkstadshandbok och dyligt med stroboskåplampa)får ett knackande ljud vid belastning på väg, d.v.s. när man åker och trampar gasen i botten eller under tyngre belastning,

      co halten ligger på en 2.0 ca på tomgång

        oktober 20, 2009 at 18:14 #146858

        Vevlager oljud hörs oftast när motorn sjunker i varv efter att man varvat upp den,iallafall när det inte är så långt gånget.

        Spikningar,ta en näve muttrar och skaka mellan dina händer,som om du skulle slå en tärning,
        lite dovare kanske, du får föreställa dig att du har dels avståndet mellan motor och dig i förarsätet och en torpedvägg,isolering,mattor imellan, sedan får du höja ljudvolymen
        på muttrarna tills du lagom hör det medans motorn stånkar och mår illa.
        Svårt att beskriva ljud ibland.
        Du kanske har fått i dåligt bränsle?

          oktober 22, 2009 at 15:26 #146940

          mja… kommit såpass långt att det är spikningar det handlar om, så långt så klart, och har en teori, för ett par månader sedan började bilen gå hemskt dåligt och dö för mig… resultatet var en dålig bränslepump, trodde jag, men för säkerhets skull så monterade jag ett standard 8 m.m. filter med god genomströmmning från mann på matarslangen innan pumpen.

          i detta filer finns nu partiklar, skräp och annat dyligt från tanken. innan detta trodde jag att pumpen verkligen va död, men tror bara att kapasiteten sjunkit något med ålderns rätt,

          min nuvarande teori är följande att skit har kommit och skadat pumpen lite grann, och sen forttsatt rakt fram till den förgasaren som sitter närmast torpeden och där fastnat i huvudmunstycket, skiten har nästan lossnat men sitter säkert kvar, och bilen går igen men…

          om vi säger att det sitter skräp kvar nere i flottören i stigarröret till nålen, då får man ju en för mager blandning på minst 2 cylindrar och i slutyändan på alla fyra. kan detta leda till dessa spikningar?

            oktober 22, 2009 at 15:58 #146943

            tändregulatorn i fördelaren kanske?, eller vakumslangen/ventilen till denna?

              oktober 26, 2009 at 19:55 #147134

              för lite bränsle verkar det som i kombination av dåligt bränsle… 95 oktanen på Jet verkar innehålla mer sprit än OK/Statoil/Preem mfl…

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.