Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 12, 2015 at 11:09 #376661

      Till att börja med – Jag är inte Saab-frälst (inte ännu, åtminstone), så ni får ursäkta om jag ibland kommer med frågor/påståenden som är helt självklara för alla andra.
      Visst, jag har haft en bruks-95:a tidigare, så nog har jag koll på att tändningslåset sitter… annorlunda… till, att man har växellås och att man var en stor fan av turbos.

      Har dock en BMW 635CSi -89, röd, som sommarbil. När jag, för några dagar sedan, sprang på en 900 som hade två dörrar, var röd och av en bekant årsmodell så blev allting självklart.
      Jag ska starta en (väldigt nischad) bilsamling!
      Skämt åsido…

      Jag hittade en rätt rolig 900i sedan.
      Det roliga bestod väl närmast i att den hade haft en ägare och att den snittat 238 mil/år (d.v.s. totalt ca 6.200) sedan den sattes i trafik. Lågmilare har alltid faschinerat, även om de har en inbyggd riks – Kommer man själv våga köra?

      Bilen köptes med hjälp av en lågupplöst bild. Ingen provkörning eller så…
      Senaste besiktning i slutet av 2013 – som passerades utan några konstigheter.
      På bilden syntes att den var rejält solblekt (Cherry röd), och att den således förmodligen levt hela sitt liv utomhus. Såg dock ut att vara hyfsat förskonad från rost.

      När jag åkte för att hämta så framkom att bilden talade väldigt mycket sanning. Bilen är otroligt blek/matt – och har rätt mycket algbildning vid gummilister och liknande. Gummilister som för övrigt gör sitt bästa för att likna hårdplast.
      Rosten var begränsad till motorhuvens sidor (rejält – är detta typfel för denna modellen?) samt en liten blemma på vänster framskärm och lite grann i nederkant på dörrar.

      Rent mekaniskt var den dock kanon.
      Hoppade igång som ingenting och var påfylld med ren och fin olja. Körde en liten runda för att kolla och märkte inget knas över huvud taget – inte ens bromsarna satt fast!

      Inför besiktning så låter det dock som om avgassystemet har ett litet blåshål och eventuellt så är den ena strålkastarens reflektor lite väl dålig.
      Bortsett från det så verkar allt vara friskt!

      Detta blir alltså tråden där jag ställer allmänna frågor om ovan bil. Kommer att blanda högt och lågt, och i slutändan ska väl allting hjälpa mig att komma fram till att bilen är värd att spara.

      Till att börja med så kommer det att bli lite exteriör uppfräschning…
      Behöver därför lite tips om hur man (om man ens kan) bäst får en mjölkig röd lack tillbaka till något som liknar originalskick? Om detta misslyckas så är det nog tveksamt om jag väljer att behålla bilen – Kommer nog inte att komma till nivån där jag tycker mig kunna motivera en hellack på bilen.
      Är det rubbing, rubbing, rubbing följt av lite polering och vax som gäller? Har läst skräckhistorier om att “mjölken” kommer tillbaka efter några dagar/någon vecka – Det är inget man vill vara med om efter en heldag (eller mer) med polermaskinen.

      Vidare så försökte jag mig på att bli av med lite algbildning…
      På blinkersglasen gram har det kommit in en del “på insidan” av glasen. Lyckades inte dela på glas och lamphållare/reflektor – Är dessa limmade eller något?

      Attachments:
        juli 12, 2015 at 16:41 #376671

        Jag kan tyvärr inget knep när det väl “mjölkat”. Har polerat min Siennabruna tre gånger på två månader, och det är dags igen. 🙁 Har du ett bilkapell att dra över mot solen kanske poleringsintervallen kan dras ut?
        Rosten på huven är standard och beror på förstyvningsplåten innanför. Brukar lösa sig själv då nämnda plåt rostar bort… Har löst det med att bara svetsa fast plåten i dess ändar ner mot huvens invik, så det är mest öppet. Ja, å så svetsa hålet i huven, förstås.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          juli 12, 2015 at 22:28 #376680

          Hehe ibland undrar jag om det inte var så färgerna såg ut förr i tiden 😉 nä men kör rubbing och vax, jag har kört på en lågmilare (Golf från -88) jag gillar -88or, som också stått ute sedan ny. Den röda lacken var nästan vit, men efter en omgång med Maguire tror jag det hette och vaxning efter det blev den som ny!! Helt otroligt!

          99 -77 luftfjädring och förgasare
          900i 8v -88 finbil
          9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

            juli 12, 2015 at 22:39 #376681

            Ja, skillnaden efter rubbingen kanske inte är så intressant. Men jag blev ändå överaskad över hur sjukt stor skillnad det blev, och hur länge det satt kvar. Tog en bild på en flaska så undrar om jag använt den, hade för mig att det var den där vita flaskan och att den hette Maguire. Men nu blir jag väldigt osäker.

            Hur som helst, rubba vaxa, och sen ut och kör lite gran. En 900i 2dr är en av de snyggaste bilarna i mitt tycke, och det är inte många som bevarar 900i …

            2015-05-09-14.08.09

            2015-05-14-11.48.24

            2015-05-09-14.08.09

            2015-05-14-11.48.24

            99 -77 luftfjädring och förgasare
            900i 8v -88 finbil
            9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

              juli 13, 2015 at 10:28 #376692

              Skratta inte, jag sprayade “CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

                juli 13, 2015 at 10:51 #376694

                Jävlar vad det var tråkigt… Men det går faktiskt lite bättre än vad jag hoppats på!
                Fortfarande rädd att mjölkigheten ska komma tillbaka så fort den får smaka sol dock. Men visst, den lär ju inte rulla så mycket – och “vilar” gör den inomhus.

                Om vi fortsätter på mjölktemat då… Stötfångare… Vad göra?
                Jag tror ju i ärlighetens namn att min är körd, men jag kan ju åtminstone försöka göra det bästa av situationen!
                Har hört talas mirakelkurer med matolja och annat – men är det någon som har en länk till en tutorial där man verkligen ser att det fungerar?

                En mer allmän fråga – Hur mycket nya reservdelar kan man egentligen få tag på till denna bil?
                Är väl lite bortskämd när det gäller BMW:n. Där går det att få tag på nästan allt!
                Mer specifikt så undrar jag om ljuddämpningen under motorhuven. Den trillar isär bara jag tittar lite för länge på den.

                Attachments:
                  juli 13, 2015 at 11:20 #376696

                  Skratta inte, jag sprayade ”CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

                  Jag skrattar inte, alla tips är välkomna! Polerar du först eller sprayar du på det mjölkiga?

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    juli 13, 2015 at 11:40 #376698

                    Ja, skillnaden efter rubbingen kanske inte är så intressant. Men jag blev ändå överaskad över hur sjukt stor skillnad det blev, och hur länge det satt kvar. Tog en bild på en flaska så undrar om jag använt den, hade för mig att det var den där vita flaskan och att den hette Maguire. Men nu blir jag väldigt osäker.
                    Hur som helst, rubba vaxa, och sen ut och kör lite gran. En 900i 2dr är en av de snyggaste bilarna i mitt tycke, och det är inte många som bevarar 900i …

                    Vågar inte garantera det – Men den vita flaskan tror jag är Auto Glym.
                    Meguiars brukar ha rätt… Amerikanskt flashiga… förpackningar…

                      juli 13, 2015 at 14:30 #376703

                      Ja! Så var det! Auto Glym! Var sjukt effektivt, det bästa jag testat.

                      För stötfångarna har jag en flaska från Biltema (skratta inte 😉 som heter typ bumper shine, det är som svart skokräm. Håller ett halvår eller så, men då står mina bilar utomhus.
                      Vad jag har fattat så har det slutat säljas på biltema och mekoneomen

                      lycka till!

                      ps. ser ju redan nu sjukt mycket bättre ut! Som en ny bil. Vad använder du?

                      99 -77 luftfjädring och förgasare
                      900i 8v -88 finbil
                      9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                        juli 13, 2015 at 14:47 #376705

                        Autoglym är väl en hel produktserie? Vad hette den du använde?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juli 13, 2015 at 16:06 #376711

                          Jahaja, jag skall se om jag hittar flaskan!

                          99 -77 luftfjädring och förgasare
                          900i 8v -88 finbil
                          9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                            juli 13, 2015 at 18:09 #376713

                            Beklagar att jag är ett pain in the ass!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              juli 13, 2015 at 20:11 #376715

                              Först och främst, ledsen Anders att vi kapat din tråd!!!

                              Sedan, kolla deras hemsida. Mycket balla grejer där, det måste varit ”Paint Renovator” jag körde som steg efter tvätt och före vaxning. Men ”Intesive Tar Remover” ser intressant ut också.

                              Nu vill vi ha fler bilder från dig 😉

                              99 -77 luftfjädring och förgasare
                              900i 8v -88 finbil
                              9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                                juli 14, 2015 at 08:36 #376738

                                Skratta inte, jag sprayade ”CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

                                Jag skrattar inte, alla tips är välkomna! Polerar du först eller sprayar du på det mjölkiga?

                                Janne Hagnell:

                                I höstas sprayat jag “Tire Shine” på lacken. Sedan den tid står bilen orört i garaget. Lacken är ännu inte mjölkiga.

                                  juli 19, 2015 at 21:13 #376986

                                  På stötfångarna så blir dom riktigt fina, om än något flammiga, om man blåser dom med varmluftspistol. Visst, folk säger att man åldrar plasten, och det må vara hänt, men en gång med varmluft och sen köra med olja eller jordnötssmör eller andra medel, gör nog varken till eller från som så. Blir stor skillnad iaf.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.