Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 30, 2015 at 20:09 #378821

      Åssåvadedethärme… Taket. Hur i hela j-vla h-lvete är det tänkt att man ska få ut detta på en 900i sedan? Har givetvis läst guiden här, men den är för en 99:a, och även om det känns som om allting är snarlikt så får jag inte rätt på det! Har plockat förarstolen, som det står i guiden, men trots detta så är jag i alla fall 20cm fel.

      Ta pass stolen samt vxl-spaken med – då <em class=”d4pbbc-italic”>trillar det nästan ut ur bilen av sig själv ?

      Nöjde mig med att ta ut även stol nummer två, växelspaken ställde inte till med särskilt mycket besvär.
      Taket fick dock någon liten “känga” på väg ut – första gången, då passagerarstolen var på plats. Misstänker att man behöver förstärka detta med glasfiber eller liknande för att få det att se riktigt bra ut.
      Har dock ställt frågan till en tidigare återförsäljare om det går att få tag i ett helt nytt tak.
      Eftersom jag inte direkt tror att det kommer att gå att få tag i så började jag gnugga skumgummirester från nuvarande tak. Smått meditativt, det där! 😉
      Hade dock ingen lämplig borste hemma, utan drog latexhandskar på händerna och gnuggade med fingrarna. Funkade fint, men jag är ett par blåsor rikare!

        augusti 30, 2015 at 20:27 #378824

        När jag ändå “var igång” så passade jag på att plocka hatthyllan också. Den ser inte alltför rolig ut, och kommer att sticka ut ännu mer när taket nu blir fräscht.
        Att den knappt är solblekt alls syns tydligt i överkant! 😉

        Passade på att städa bilen när den var förhållandevis “ren” på säten och annat.
        Taket släppte en hel del skum och tygrester på väg ut.

        Körde även en rejäl raid i bagageutrymmet. När jag köpte bilen fick jag nämligen med mig tidigare ägarinnas dammvippa.
        Inget ont i det. Om man bortser från att alla strån valde att separera sig från själva “pinnen” så fort man rörde den. Hade det varit en tecknad film så tänker jag mig ett *POFF* tillsammans med små nätta dammvippsborst precis överallt!
        Bagagerumsgolvet har för övrigt klarat sig hyfsat. En del rost strax ovanför mittbalken, men bortsett från det så är det snudd på nyskick.
        Nyskick är det för övrigt också på reservhjul och domkraft. Uppenbarligen så har 6.200 mil inte resulterat i någon punktering!

        Lite skav har det dock blivit på instegsskyddet på förarsidan (den svarta längsgående “listen” som man sparka i om man är oförsiktig.
        Tror att det blir finlir med liten pensel för att få det att kännas reparerat på “gubbvis”.
        En del av skruvskallarna var lite småtråkiga, så allt vad rost heter borstades bort för att sedan duschas i svart färg. Fjantigt? Säkert!

        För att det inte bara ska bli Saab, Saab, Saab så slänger jag med bilen jag faktiskt kör med nu på somrarna.
        900:an är faktiskt helt okej rent körmässigt, men särskilt rolig kan ingen beskylla den för att vara. Och dessutom har ju lågmilare en inneboende nackdel – Det tar emot att lägga alltför många egna mil på mätaren!

          september 29, 2015 at 20:57 #380228

          Kul att läsa! Jag kör också en tvådörrars 900i, men min är vit och tyvärr i betydligt sämre skick. Vilken motor har du? Jag har en 8V med katalysator och lambdastyrning.

            september 30, 2015 at 13:18 #380246

            Rostig huv är inte något standardfel, men det drabbar vissa exemplar.
            Det verkar vara betydligt vanligare ju senare 900…
            Jag har ägt över 40st 900 och haft rost i huven på en handfull av dessa.

              oktober 10, 2015 at 19:38 #380586

              Rostig huv är inte något standardfel, men det drabbar vissa exemplar. Det verkar vara betydligt vanligare ju senare 900… Jag har ägt över 40st 900 och haft rost i huven på en handfull av dessa.

              Märkligt. Känns som om konstruktionen i sig borde göra att det antingen kommer eller inte.
              Nåväl – min har det i alla fall!

                oktober 10, 2015 at 19:46 #380587

                Taket är äntligen färdigt…
                “Easy peasy” hade väl varit att överdriva, men tog man det lugnt och metodiskt så gick det bra att få det snyggt.
                Lite synd att tyget man köpte från reservdelsshoppen var lite väl snålt tilltaget på bredden. Max en centimeter över på vardera sida i bakkant (där takskivan är lite bredare). Har fått det att fastna som det skulle, men det känns som om det kommer kunna “krypa” efter ett tag.
                …den som lever får se!

                Något som däremot inte är klart är de ?!”¤`??!##” C-stolparna. Fattar verkligen inte hur man ska kunna klä dessa med de vinklar som bjuds.
                Tyget är inte i närheten så flexibelt som hade behövts.
                Förslag? Någon som sitter inne på ett par snygga “C-stolpsklädslar” till en sedan?

                Hatthyllan bör vara hur lugn som helst i jämförelse, och jag tror jag lyckats hitta ett tyg som liknar originalet.
                Bör väl dimpa ner i brevlådan i början av nästa vecka så att man får chans att se den live.

              Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.