"Pryl" för att slippa blyersättningsmedel?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / "Pryl" för att slippa blyersättningsmedel?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / "Pryl" för att slippa blyersättningsmedel?
- Detta ämne har 42 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-07 16:19 av Markus Bergman.
-
FörfattareInlägg
-
Rallysaaben,
hur kan du jämföra “Motaloy mirakelpiller” med Triboron, om du inte ens vet vad Triboron är för något? Var skulle Triboron har skrivet att Triboron “renovera motorn medan man kör”? Innan man kritisera Triboron, skulle man har informerad sig vad Triboron är för något . Jag rekommendera att starte med att läsa i Teknikens Värld nr. 11 1964 om Caltex Boron. Triboron är en vidare utveckling. Bland annat läste jag mycket om Triboron i olika foren.
Titta här, detta läst jag 2009
Företaget driver debatter ända upp på ministernivå (de riktar främst in sig på tyska marknaden) samt med de globala aktörerna inom diesel. 2-takts produkter är tyvärr bara en biprodukt då marknaden ersätts allt mer med enkla 4-taktsmotorer.
Idén till tekniken bakom Triboron började man forska på redan på 60-talet. Brom är det näst gårdaste ämnet och har hittils varit omöjligt att lösa i vätska. Det är det som är Troborons stora patent. De löste hur man löser upp bor i en vätska. De possitiva effekterna är kända sedan länge (bor binder en extra syremolekyl vilket förbättrar förbränningen. samtidigt “tätar” borföreningen cylindern genom att “smälta” in i alla mikroskopiska porer som metaller har).
Effekten av borlösningar märks desto längre man använder dem. Ibland måste man köra några timmar för att cylindrarna skall smörjas in i minsta vrå. Ofta får man snabbare effekt på äldre motorer.
De som har agenturen för Triboron har inte kommit igång på allvar ännu i Sverige. Men inom kort kommer både hemsida och produktinfo att göras utförligare. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det lagstadgas i hela EU att alla drivmedel skall innehålla borlösningar (inte nödvändigtvis Triboron, men de vinner ändå i slutändan då de har patentet på framställningsproceduren).
–Olle
Jobbar med R&D inom logistiska lösningar/ Hubbe
oktober 15, 2013 at 18:56 #60173@Hubbe wrote:
@Janne Hagnell wrote:
Den funkar alltså som blyersättning också?
Var hittar man den?100%
http://www.triboron.se/se/distributoerer.html
http://www.triboron.se/se/aaterfoersaeljare.html
/Hubbe
Finns alltså hos Mekonomen! 😀
Alltså, vetenskapliga tester i all ära, men jag värderar nöjda användare minst lika högt. Om det nu funkar bra för Hubbe så kan det vara intressant för min del att testa. Är själv van vid produkter som funkar utmärkt i lab och blir skit hos kund och vice versa.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”oktober 15, 2013 at 19:02 #60174@Valmet wrote:
Jag använder Tri-pak, ( http://www.tripak.se ) till både 2T och 4T, tex V4 an sedan länge , inga problem med ventilsätena.
Finns att köpa på Jula.Jaha, den fanns visst också hos Mekonomen! Vad kan den aktiva substansen vara i denna, tro?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”oktober 15, 2013 at 19:35 #60176quote]Jag föredrar att använda ett svenskt produkt som fungerar 100%
http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf/Hubbe[/quote]
Okej, jag vet på ett ungefär vad triboron är, men det var ovesäntligt, frågan var hur man vet att just detta medel helt säkert funkar? eller rättare sagt HUR BRA det funkar, funkar det lite lite grann, eller helrenoverar det motorn? Blir en gammal sliten v4 motor som ny? Eller vad händer?
/Anders
@Janne Hagnell wrote:
@Valmet wrote:
Jag använder Tri-pak, ( http://www.tripak.se ) till både 2T och 4T, tex V4 an sedan länge , inga problem med ventilsätena.
Finns att köpa på Jula.Jaha, den fanns visst också hos Mekonomen! Vad kan den aktiva substansen vara i denna, tro?
Janne Hagnell:
En Tripak representant sa “bor”
/Hubbe
@Bengt Åkesson wrote:
Hubbe!
Hur många motortillverkare använder Triboron kontinuerligt?
/B
Bengt Åkesson:
du förvänta för mycket av mig. Hur ska jag veta det? Lite “bor” finns i dag i många motorolja. Dessutom sysslar många oljeföretag med bor.
Men som vi kunde läsa i bidraget av “Olle som Jobbar med R&D inom logistiska lösningar” har Triboron ändå i slutändan patentet på framställningsproceduren./Hubbe
@Rallysaaben wrote:
quote]Jag föredrar att använda ett svenskt produkt som fungerar 100%
http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf/Hubbe
Okej, jag vet på ett ungefär vad triboron är, men det var ovesäntligt, frågan var hur man vet att just detta medel helt säkert funkar? eller rättare sagt HUR BRA det funkar, funkar det lite lite grann, eller helrenoverar det motorn? Blir en gammal sliten v4 motor som ny? Eller vad händer?
/Anders[/quote]
Anders:
Triboron varken helrenoverar en motor eller en gammal sliten v4 motor blir som ny. Triboron motorförstärkare i oljan smörjer bättre och minska slitaget, rengör motorn invändig och skyddar mot korrosion. Du få en förbättrade smörjninge, en tystare motor med mer kraft och högre hastighet. I besinen fyller du 1:1000 Triboron drivmedelsförstärkare som blyersättning. Drivmedelsförstärkare rengör, smörjer och konservera mot korrosion alla bensinberörda komponenter och över vintern också din bensintank.
Jag rekommendera, att kolla kompressionen i cyl. innan och efter Triboron./Hubbe
@Janne Hagnell wrote:
@Hubbe wrote:
@Janne Hagnell wrote:
Den funkar alltså som blyersättning också?
Var hittar man den?100%
http://www.triboron.se/se/distributoerer.html
http://www.triboron.se/se/aaterfoersaeljare.html
/Hubbe
Finns alltså hos Mekonomen! 😀
Alltså, vetenskapliga tester i all ära, men jag värderar nöjda användare minst lika högt. Om det nu funkar bra för Hubbe så kan det vara intressant för min del att testa. Är själv van vid produkter som funkar utmärkt i lab och blir skit hos kund och vice versa.Janne Hagnell,
underbar, människor med livserfarenhet.
/Hubbe
@Rallysaaben wrote:
Okej, jag vet på ett ungefär vad triboron är, men det var ovesäntligt, frågan var hur man vet att just detta medel helt säkert funkar? eller rättare sagt HUR BRA det funkar, funkar det lite lite grann, eller helrenoverar det motorn? Blir en gammal sliten v4 motor som ny? Eller vad händer?
/Anders
Jag är oerhört skeptisk till snake oil av olika slag. Men efter att ha läst runt om olika användares erfarenheter av triboron skulle jag kunna tänka mig prova.
Googla lite så får du upp ett antal forum, bland annat snöskoteråkare, vattenskoter, där framförallt tvåtaktsåkare är nöjda. Talas om minskad rökutvecking med mera.
Läs och se vad du tycker./Niclas
En sån här diskussion blir ungefär som de som har åsikter om Lidl…………..de som är mest negativa och högljudda har oftast bildat sin uppfattning utan att ens varit där……..Visst har det funnits mycket humbug till bilar men vad jag förstår så handlar det inte om särskilt mycket pengar att prova så varför inte testa?
Har varit med och provat flera supermedel och underliga effekthöjare i bromsbänk (typ Slick 50).
Mätresultaten har alltid legat inom utrustningens felmarginal, alltså ej mätbar förbättring.För några år sedan blev jag dock rekommenderad att prova “Tripak” till min gamla åkgräsklippare.
När klipparen blev riktigt varm började den bluddra med tydliga tändmissar.
Direkt vid första körningen med lite Tripak i bränslet försvann alla tendenser till tändmissar.
Ett eget praktiskt prov som gav resultat direkt.Sabbe
maj 21, 2014 at 14:45 #175740Nu har jag beställt en flaska Triboron drivmedelsförstärkare att ha som blyersättning i Bimsan (V4). Ska bli intressant. :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”@Janne Hagnell wrote:
Nu har jag beställt en flaska Triboron drivmedelsförstärkare att ha som blyersättning i Bimsan (V4). Ska bli intressant. :race
Janne Hagnell:
Grattis, att du vågar köpa Triboron drivmedelsförstärkare. Det första du kommer att märka är att Bimsans avgaser inte längre lukter. Använd till första tankning 1:500 triboron drivmedelsförstärkare, sen 1:1000.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.