Reparera signalhorn?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Reparera signalhorn?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Reparera signalhorn?

  • Författare
    Inlägg
    • september 21, 2013 at 15:37 #7810

      Hej,

      har under senaste månaderna sett till att mina båda tvåtaktare, 96 1961 resp 1963 års modeller, blivit körklara igen. Efter att ha stått still i 12 resp 22 år i varmgarage fungerar de nu i huvudsak fint men båda har problem med helt döda signalhorn. Har tagit isär signalhornen och det ser rent och snygg ut inuti – inget uppenbart som ser fel ut. Är det ett känt fenomen att signalhornen krånglar, och finns det några tips på hur man får igång dem?

      //Janne

        september 21, 2013 at 16:10 #59571

        Att reparera går väl alltid. Men frågan om det inte är värt att satsa på nya, i tidstypisk design.

        Har för mig att biltema har några “retro” signalhorn.
        http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Classic/El-och-belysning/Signalhorn-Bosch-typ-431953/

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          september 21, 2013 at 18:21 #59579

          Problem i brytaren är inte ovanligt. Har du kollat att ström kommer fram när du tutar 🙂

            september 21, 2013 at 19:41 #59583

            Tack för svar!

            Nya tidstypiska kan jag definitivt tänka mig i den ena bilen som är mer en bruksbil. Den andra bilen är i det närmaste i utställningsskick så i den vill jag undvika att sätta in något som inte är “original”.

            Ström kommer fram – det är kollat.

            //Janne

              september 22, 2013 at 15:59 #59596

              Som man tidigare inlägg skrev ta isär igen det ser oftast väldigt fint ut ta lite fint sandpapper och putsa brytarkontakten så skall du se att dom hoppar igång. Det har dom alltid gjort för mig.

              John

                september 22, 2013 at 16:47 #59598

                http://www.howacarworks.com/accessories/checking-and-adjusting-the-horn

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  september 23, 2013 at 11:59 #57861

                  Hej,

                  och tack för ytterligare kommentarer och länk. Blir till att ta en vända till med att rengöra så kanske det löser sig.

                  //Janne

                    september 23, 2013 at 13:40 #57862

                    värt att poängtera när det gäller alla slags kontakter som är pläterade är att har man en gång putsat dem med papper så är ytan förstörd och de oxiderar ganska fort och problemet återkommer. Gör alltså rent i första hand och polera möjligtvis med nåt fint.

                      oktober 1, 2013 at 20:17 #57703

                      Hej igen,

                      kan rapportera att nu har jag tuta i bilen igen. Det var mycket riktigt brytaren som behövde rengöras/poleras ordentligt. Visade sig vara praktiskt att använda en ohm-mätare och testa segment för segment av kretsen. Visade sig då tydligt var strömmen inte gick fram.

                      //Janne

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.