Rybergs garage

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Rybergs garage

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Rybergs garage

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 186 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 29, 2010 at 15:10 #24952

      Vet inte ifall det var så många som läste projekt tråden på förra sidan men jag kopierar in den här ändå.

      Tyvärr så har inte knappt inte hänt något. Hade tänkt att lyfta i motorn i somras, men så blev det inte. Drabbades av bakslag med triggerhjulet osv.

      Efter jag hade haft min semester så blev det ett ännu större bakslag som gjort att jag tappat gnistan. Har under en tid snackat med en polare om ett garage som ska hyras ut nu i höst, men sen visade det sig att jag blev blåst på den platsen och en annan fick den för han hade känt till det längre men det var det ingen som visste osv osv. så nu står jag utan garage, har ju det här hemma men det är inte så pass stort att jag kan ha en bil där inne och hålla på med tyvärr :/

      Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade någon av mina projekttrådar, eftersom aeron är såld så är den tråden låst och svarten sjunger nog på sista versen nu men behåller den som vardagsbil/slit och slängbil så länge det går.

      Men eftersom jag inte håller på men någon bli så betyder det inte att jag inte gör något i garaget. Just nu arbetas det faktiskt ganska mycket och många projekt ligger i luften 🙂

      Och eftersom det är saabsaker det handlar om så varför inte starta en tråd, sen när jag har kommit så långt att jag köpt en ny saab så kommer den med här också 😉 Istället för att skapa en massa projekttrådar så ska jag nu bara ha en, denna 🙂

      Så här ser arbetsplatsen ut i garaget just nu.

      Lite saker som pysslas med.


      Toppen på bild kommer inte att användas till något speciellt, saknar ett kamaxelöverfall till den och det går väl inte ta ett från en annan topp för dom verkar vara bearbetade på plats ?


      Fyra stycken av de vassaste originalkammarna 🙂 Som är hetvattentvättade och därefter inoljade 🙂
      Under handduken är den toppen jag ska använda mig av till nästa projekt. Hoppas den kommer iväg på lite bearbetning snart, men mer om det när de kommer 🙂


      Allting från topparna är sorterat och upp märkt i zip påsar


      Några lyftare jag fick med till den toppen jag inte kommer använda, dessa låg blandade i en ica påse. Fyndat lite andra saker till höger i bild 🙂


      Lite saker som ska fixas och fräschas upp, underst ligger ett 2.1 insug som jag håller på och ska polera upp.


      Två generatorer som ska fräschas upp, bara jag få isär dom 😛


      Behöver verkligen skaffa mig något eget garage nu känner jag, börjar bli fullt överallt 😛


      Inomhus händer det också saker 🙂 Ett litet projekt till mig och Plankan som har bidragit med en nyckeldel 😉 Får hoppas att det blir lyckat 🙂

      Det va lite kort info om vad som händer nu. Mer info om några av projekten kommer någon gång framöver 🙂

      Om någon tycker att tråden inte passar här så säg till så ber jag någon moderator att ta bort den.

        oktober 29, 2010 at 15:10 #179024

        Trotsade förkylningen i var ute en sväng i garaget idag.

        Här är det topplocket jag kommer att använda mig av i mitt planerade projekt, det är riktigt fräsch faktiskt. Skulle dock behöva rengöra det lite bättre, någon som har nått bra tips på medel till detta? 🙂

        Testade blästring som rengöringsmetod på det topplocket som inte ska användas 😛 Det är nog inte det bästa att använda upptäckte jag 😛

        Rengjorde ett 2.0 insug genom blästring också, blev bättre 🙂

        Ett par bilder på 2.1 insuget som jag ska polera upp, har snart fått bort alla gutporer 🙂

        Ett tips till alla er som ska plocka ur ventilerna ur en 16V topp är att inte köpa ventilfjäderbågen ifrån biltema (till vänster) utan köpa denna ifrån swedol (till höger) eller liknande istället. Skillnaden är att de del som går ner till fjädern är alldeles för kort på den ifrån biltema.

        Och slutligen, hur lossar man på denna muttern på ett enkelt sätt? 🙂

          oktober 29, 2010 at 15:11 #179025

          Sitter just nu hemma och är sjuk så jag kan lika gärna skriva lite om det projektet som jag håller på med till mig och plankan 🙂

          En bild säger mer än 1000 ord så vi börja med den och sen kör vi lite text och info efter den 😉

          Version 1: Med en stor övre kula

          Version 2: Med en liten övre kula

          Eftersom jag har hyfsat bra kontakt med skolan jag gick på, så kan jag lika gärna utnyttja detta och komma med flera nya idéer. Denna idén har jag haft ett bra tag nu, men det var inte fören i förra veckan som jag fick den sista delen (Tack plankan) som jag kunde börja skissa på det hela.

          Gjorde först lite skisser på vanligt papper med lite mått så som CC måttet emellan kulorna och hur långt max slag där är innan det tar i lite varstans i spakstället.

          När jag sedan krafsat ner dessa uppgifter så öppnade jag upp 3D modell programmet Inventor, och började rita upp lite lätt och kom fram till att med det CC måttet som är original och det max slaget som är så måste spaken få en vinkel på 26,1 grader.

          Testade då att förlänga CC måttet med 15mm och fick då fram att att vinkeln blev 19,78 grader
          Och om man slutligen höjde till 30mm så kommer man ner till 15,96 graders vinkel på spaken.

          Detta är egentligen enkel trigonomitri men jag fuskade och använde detta programmet lite 🙂

          Dessa graderna jag fått fram får dock tas med en nypa salt, för det är alltså vad som blir om man använder hela slaget i spakstället viket jag gissar på att man inte gör. Så dom graderna är säkert lite mindre egentligen.

          Efter jag fått fram all denna intressanta fakta började jag rita upp alla delar som ingår i det hela, och jag har även lagt till en egen liten touch på det hela, men mer om den när första prototypen är klar. Och sedan monterade jag ihop det hela i programmet där man kan om man gör rätt få det hela att fungera precis som det gör i verkligheten.

          Nu är det bara lite små justeringar kvar och välja vilken av de versioner jag gjort som ska användas. Båda har sina för och nackdelar. Sen blir det förhoppningsvis tillverkning av en prototyp som skall provas under en tid.

            oktober 29, 2010 at 15:12 #179026

            Fick ett paket igår 🙂

            I paketet låg det två andra paket 😛

            Innehållet 🙂 Lite packningar (får se vilken som blir bäst) ventiltätningar och en grenrörsmonterings sats 🙂

            Fick ett paket idag också 🙂

            Innehållet i detta paketet var 4st spridare -431 aka “rödisar” 🙂

              oktober 29, 2010 at 15:12 #179027

              Fick ytterligare ett par paket i veckan 🙂

              Ena innehöll en spridarbrygga, kanske blir användbart till nästa projekt? 😉

              I andra paketet låg en styrled (kostade inte 199kr) och….

              ett nytt tanklock 🙂

              Arbetsplatsen för tillfället, kämpar vidare med den ena generatorn som inte vill ge sig 😛

              Andra arbetsplatsen, gött att kunna jobba på två fronter 😛

              Såhär gjorde jag för att få isär generatorn, köpte en hylsa av rätt storlek och slipade ner på två sidor för att kunna använda en blocknyckel eller liknande. Fick köpa två olika storlekar för det var olika på de båda generatorerna :S 😛

              Dessa ska jag också försöka ge mig på att polera upp 🙂

              Denna som jag inte fått isär än ska bli rengjord och sedan lite färg på det 🙂

              Köpte mig även en sån här, ovärderlig när man ska märka upp saker. Och bättre än maskeringstejp 😛

              😀 ordning skall det vara 😉

                oktober 29, 2010 at 15:13 #179028

                Som föregående två personer gissat så är det en 4-växlad kokillåda 🙂

                Fick ett samtal på fredagmorgonen att en halvpall var på väg hem till mig, åkte hem från jobbet en snabbis vid lunch och där stod det mycket riktigt en halvpall på garageuppfarten. Efter många om och men lyckades jag baxa upp den för garageuppfarten och in i garaget, där den öppnades lite snabbt innan jag åkte tillbaka till jobbet. Detta bara för tidigare ägare hade tvättat den innan och varnade om kondens.

                Uppbaxad på en pall för demontering 🙂

                Fräsch? 😉 😛 Har nog kommit in lite vatten efter rengöring osv också.

                Diff och drivklockor urplockade.

                Primärhuset borta… Blev en hel del bankande men det lossnade tillslut 🙂

                Plockat ur lite drev och axlar.

                Delat på primärhuset. och en massa kugghjul mm

                Såhär långt tyckte jag att allt såg bra och hyfsat fräscht ut. När jag tog bort oljepluggen såg jag tyvärr något jag inte ville se…
                En stor metalflisa:( Jag som tyckte jag kollat över de kugghjul jag tagit ur lådan.

                Kollade över dem igen och ser precis var denna “stora metallflisa” som egentligen är en hel kugg ska sitta. 🙁
                Tråkigt men sant… Så nu är jag på jakt efter en ny sådan “kuggaxel” så om någon har eller känner någon som har en fräsch sådan hör av er! 🙂

                Det som är kvar nu är att få ur den sista axeln, men frågan är bara hur man ska få ur denna? någon som har nått tips? 🙂

                Köpte också får någon vecka sedan ett spjällhus till en ng900 eftersom jag kommer att behöva ett sådant med en spjällägesgivare av potensiometer typ. Dock så läste jag mig fram till att det sitter en sådan original på spjällhus till lucas så ifall någon har ett sådant hemma så hör av er 🙂

                Senare i veckan kommer jag kanske avslöja mer om mitt nästa projekt om det är någon som vill veta 🙂

                  oktober 29, 2010 at 15:14 #179029

                  Har fått lite gjort i helgen också 🙂

                  I fredags lyckades jag tillslut få isär pinjong-axeln efter lite slipandes på stukningarna och lite lätt användande av mutterknack. Efter inspektion av dessa drev/kuggar så kan jag inte hitta något mer som är av i alla fall bara några som är lite små slitna ute i kanterna.

                  Har också börjat prova på detta med rengöring med diesel, och så här efter första gången så är jag väl inte direkt jätte imponerad fick stå och med stålborsten ett bra tag innan det började hända något.

                  Så här ser en isär plockad tomgångsmotor ut 😛 någon tidigare ägare hade redan bänt ut låsningen så jag fortsatte och ta isär den 😛

                  Börja bli lite saker nu 😛 ser ni något på någon bild som ni är sugna på att köpa förutom de saker ni ser att jag uppenbart kommer använda själv så säg till. Jag är absolut inte omöjlig 🙂

                  Kollat lite på saker som man kan göra själv till lådan, så det kommer nog lite sånt också 😉
                  Fick äntligen isär den andra generatorn också efter kört nästan konstant med mutterknacken i en kvart, den muttern satt verkligen hårt 😛 Får bli lite upp-piffning av den också 🙂

                  Allt för denna helg, nästa helg blir det en liten roadtrip mot den andra stora sjön i detta land och slutar säkert med att man får öppna stora plånboken 😉

                    oktober 29, 2010 at 15:14 #179030

                    Igår (Lördag) så gjordes det en tripp ner till Mellerud för att prata lite med “växellåds-jörgen”. Det var väldigt roligt och trevligt att prata med honom och se vad det är han håller på med, efter att han visat lite vad han pysslar med så kollade vi på min låda som jag hade med ner till honom.

                    Och efter en genomgång av delarna kunde det konstateras att lådan mer eller mindre är slut, nått drev till är på väg att ge sig och en av gafflarna vad en av de värsta han sett och synkarna sjunger också på sista versen.

                    Efter detta gick vi in i hans verkstad, riktigt häftigt med drev, diffar, drivklockor osv överallt 🙂 Väl där inne blev det en liten “lektion” om saab lådor och vad som görs vid förstärkning osv.

                    Efter detta så plockade vi ihop en en drevsats och lite saker som skulle behövas till min låda vid renovering/förstärkning, och för att hålla ner kostnaderna så var det en del av dessa saker som behövde renoveras lite och sedan ska allt monterats ihop, vilket jag känner nu efter att ha tänkt på saken lite att jag inte kommer klara av själv.

                    Så den kommer det nog antagligen inte bli, utan den sak som verkligen lockar är en låda som redan är ihop byggd som är osynkad med lamelldiff och lite annat smått och gott.

                    Men detta med växellåda får nog vänta tills efter sommaren när jag fått igång motorn och allt sådant.

                    På vägen hem så hämtade jag upp en 2.1 topp 🙂

                    Svängde också förbi saab museet, fast bara på parkeringen och skådade då denna 🙂

                    Kul att få se en i verkligheten 🙂

                    Idag blev det en tur upp till örebro för att hämta ytterligare en topp, denna gången en 2.3L korttopp. Har nämligen fått lite andra idéer 🙂

                    Väl hemkommen och lite mat i magen så var det bara att gå ut i garaget och börja skruva lite 🙂


                    Sen tog mina zip-påsar slut så jag slutade för dagen, ingen idé att skruva isär mer saker utan att sortera upp allt på ett bra sätt 😉

                    Växellådsdelarna förpassas ner i lådor i väntan på bättre tider.

                    Tyvärr så upptäckte jag att 3 pinnbultar var av i gängorna på avgas sidan på 2.3 toppen 🙁 Att man aldrig kan ha tur med något 😕

                    Oj vad mycket text det blev, hoppas någon orkar läsa igenom iaf 😛

                    Känner mig lite sliten nu efter ca 80mil bakom ratten denna helg 😛

                      oktober 29, 2010 at 15:15 #179031

                      I veckan så kom det lite packet 🙂

                      I det ena fanns dessa 🙂

                      justerbara kamdev

                      Och i det andra detta.

                      innovate LC-1 bredbandslambda

                      Denna lång helg har det tyvärr inte blivit många knop gjorda, och detta beror helt enkelt på att jag ledsnade redan i torsdagskväll. Höll på att plocka isär och inspektera korttoppen som ska iväg på portning. Tyvärr så tyckte jag att det var alldeles för mycket glapp i nästan alla styrningarna (Bara en eller två som var riktigt bra) och ska jag lägga ner pengar på att få toppen portad så ska den helst vara i toppskick.

                      Sen var det även lagrena till kamaxlarna som var riktigt dåliga, fulla med stora repor och nästan som att det ha försvunnit en beläggning på vissa ställen så det är fullt med grader.

                      Så nu är jag på jakt efter en till, har ni eller känner till någon som har en korttopp i bra skick hör av er! 🙂

                      Trots detta har jag faktiskt jobbat lite med projektet. Genom att studera el-scheman över LH och EZK systemen. Mer om varför detta görs kommer säkert i veckan när jag förhoppningsvis får ett paket 🙂

                      Ha de fint

                      //Jesper

                        oktober 29, 2010 at 15:15 #179032

                        Idag var jag nere och hämtade ett efterlängtat paket på posten 🙂

                        Innehållande ett Megasquirt 2 V.3 med extrakoden, färdig lödd kabel, en extra kontakt, och en cd med kopplings schema.

                        Boxen

                        Ska alltså köra med detta systemet med både tändning och sprut istället för original LH och EZK

                        Får se om jag gör en helt ny kabelhärva eller och jag försöker skarva mig in på originalet, det lutar väl åt det första alternativet.

                          oktober 29, 2010 at 15:15 #179033

                          Nu har det hänt en del sen sist jag uppdaterade.

                          Förra helgen hängde jag på en släp kärra och styrde bilen mot vimmerby för att hämta mig en motor.

                          Den ska enligt säljaren ha gått 1500mil sedan renovering som gjordes 2002 och ställdes av 2004.

                          Lastade av motor på jobbet och lät den stå där över natten 🙂

                          Efter mycket svett och lite blod så fick jag hem motorn.
                          Lånade trucken på jobbet för att lyfta upp motorn på stativet och allt gick jätte bra, förutom kopplingen där slaven fick sätta livet till och jag satte kofoten i pannan 😛 förstod inte att det bara var att lyfta slav och koppling mm rakt upp 😛 hehe

                          När motorn väl kommit upp på stativet så kom ju problemet att få hem den, det hela slutade med att vi drog den efter bilen och jag sprang efter 😆 Det är nog inte många som har ett biltema motorstativ som har rullat ca 1,5Km hehe

                          Denna helg blev det hårdkörning i garaget, här är det mitt uppe i demonteringen, köpte mig en smidig pall på biltema också. hur bra som helst 😀

                          Motorn av tvättad och påbörjat slipning av blocket.

                          När jag fick bort remskivan så gjorde jag en tråkig upptäckt. Triggerskivan var inte alls av den typ jag trott att det skulle va, hade läst runt lite på nätet där det stod på några ställen att det skulle vara ett 60-1 och han som fixade MSet trodde att det var 60-2… får ta och forska vidare i detta lite mer… någon som vet?

                          Sen fick sig lådan en omgång också 🙂 plockade isär den när jag ändå va igång… blir mycket lättare att flytta runt alla sakerna nu 😛

                          Lite mer delar i en 5vxl låda än en 4vxl 😛

                          Känner att det är dags att skaffa eget garage nu, tyvärr så är dom sällsynta här omkring.

                          Sen får jag nog planera om lite också, kommer putsa till motorn och lite delar och sedan ihop med den igen med en 2.1 topp och insug med T16 kammar till en början. Och sedan i med detta i en bil, för att sedan få MSet att fungera och lära mig det. Sen ska det bli portning och lite värre kammar 🙂 Hoppas på att få motorn att lira i bil i sommar för att sedan i höst/vinter fixa med portning.

                          Mycket beror också på om jag kan få tag på ett garage eller inte, ganska mycket hänger på det nu.

                          Det var allt för denna gång.

                          //Jesper

                            oktober 29, 2010 at 15:19 #179034

                            Nu va det ett tag sedan man skrivit här, och det har faktiskt hänt en del sedan dess 🙂

                            Blocket har blivit slipat och målat 🙂 ser orange ut men är rött, det är blixten som spökar.

                            Ventilkåpan har blivit blästrad och lackad

                            Generatordelar som blivit lackade

                            Börjat kolla lite på hur jag ska göra med kabelhärvan, en jävla massa kablar är det 😛

                            Har också börjat porta topplocket lite på egen hand, det jag har gjort hittills är bara att förstora upp kanalerna till storleken på packningarna så kallad portmatchning (ska även göras på insug och avgas sedan)

                            Bild på original avgas med packning på, finns ganska mycket ta på 😛

                            Och här har jag varit och tagit lite 🙂

                            Three down one to go 🙂 får sedan gå över allihopa igen innan jag blir nöjd , packningen har ju en tendens att vilja flytta på sig ibland 😛

                            Målet var att få färdigt topplocket (Portat, rengjort och ihop satt) denna helg men dom planerna har redan raserats. Tänkte att jag skulle byta ventiltätningar så det köptes för ett tag sedan. Tog en tång och försökte ryka upp en sån där liten j*vel men det gick ju inte utan den gick sönder, men den lossade inte utan sitter lika hårt som förut:/ Någon som har nått tips på hur man ska göra? hittade en speciell ventiltätningstång på MECA, är det en sådan man behöver ?

                            Lite saker i dieselbad för rengöring, ska köpa mer diesel imorgon så det täcker lite mer 🙂 sen blir det blästring och lackering 🙂

                            Fått hem lite dela till mitt växelspaks projekt 🙂 tyvärr så har jag redan upptäckt ett mått fel från min sida, så går det när man inte gör sakerna själv och kan justera under arbetets gång :/
                            Men det är ju som sagt bara prototyper, då får det vara så 😛 ska prova på detta sätt annars har jag ett annat som jag tänkt på och fick bekräftat efter att en annan person gjort på samma sätt 😛
                            Kommer förhoppningsvis kunna göra skålarna i veckan 🙂

                            Och till sist ett par böcker som kan vara bra att ha till hands någon gång 🙂

                              oktober 29, 2010 at 15:19 #179035

                              Idag kom det ett paket som förhoppningsvis är det sista så jag kan skruva ihop motorn, sen är det bara lite special saker kvar 🙂

                              Förhoppningsvis det sista med packningar och pinaler:)

                              Oljefilter och topplocksbultar.

                              Sen har jag ett problem också som jag skulle behöva er hjälp med.

                              Hur ska jag göra för att få bort de gamla ventiltätningarna ? och dit med de nya ? någon som har gjort detta tidigare och har lite tips ?

                              Det är i princip detta som jag måste fixa innan jag kan montera ihop hela toppen :/

                              Farsan var inne på MECA idag eftersom dom sålde en speciell tång till det hela men den var slut i butik och även på huvudlagret 🙁

                                oktober 29, 2010 at 15:20 #179036

                                Har inte hänt speciellt mycket på ett tag nu. Förr förra helgen var jag iväg till Evolution Garage i gbg för att hjälpa en polare med lite saker.

                                Riktigt gött garage dom har där 😛

                                Förra helgen blev det bara att ta det lungt, tvättade av lite motordelar i diesel som ska blästras snart förhoppningsvis 🙂

                                Men idag kom det i alla fall nått roligt 🙂 Ett extraktorgrenrör 🙂

                                Har nu också kommit lite längre med växelspakskrafset, ja och en arbetskamrat kvar efter jobbet idag och körde ut lite. Blev bättre än vi trott, dock så är det lite små justeringar och lite förbättringar kvar att göra . Men det tar sig sa pyromanen 😀

                                  oktober 29, 2010 at 15:21 #179037

                                  I helgen har det inte hänt så värst mycket, har skrapat bort all färg som inte ska vara där den var.

                                  Satte även på toppen utan packning eller bultar med en ventil i så jag kunde kolla på ett ungefär hur mycket det är kvar när toppen är i övre dödläge och jag fick fram ca 4-5mm. Kan detta stämma ? går ju plana en hel del då innan man behöver börja med ventilurtag i kolvarna 🙂

                                  När toppen ändå va på så passade jag på att lägga dit ventilkåpan, hängde även dit grenröret och insuget 🙂 Kan bara säga att jag gillar hur det ser ut 🙂

                                  I veckan hoppas jag på att få toppen planad och kanske tvättad. Måste även hitta någon som kan blästra lite saker så som bröstkåpa osv så jag kan lacka allt innan montering 🙂

                                  Ska även försöka bli klar med åtminstone en växelspakskrafs så jag kan testa lite själv 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 186 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.