SAAB 900 EMS 1983
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 EMS 1983
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 EMS 1983
- Detta ämne har 74 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-12 19:53 av L-M Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
november 28, 2009 at 18:53 #21180
Nu har det blivit en bil till i samlingen… Det gick inte att låta bli att köpa den. En oansenlig annons på blocket.
Ingen bild bara texten:
” SAAB 900 EMS -83 , avställd , Pris 800kr och ett telefonnummer” .Jag ställde in mig på att det inte skulle vara någon pärla..mer snudd på skroten nästa…
Jag blev lite överraskad då jag såg bilen att den inte var ett vrak men inte en fulländad pärla heller men det var ju en EMS och 800 spänn (inbjöd inte till prutläge) så kunde jag inte låta bli att köpa den.Det låg även en extra uppsättning Ronalfälgar i bagaget och även störtskön telefon satt kvar i den.
Vad blir det nu… Inte vinter bil men bruksbil övriga året.
Tvätt o putts,Rosten ska väck och en genomgång av den och lite tillbehör ska monteras.
Mannen jag köpte den av köpte bilen december 1984 och bokfört all service och reparationer hela tiden.Jag börjar här med bilder på den i orört skick efter jag hämtat den.
november 28, 2009 at 22:28 #148785De var verkligen ett bra fynd, ser ju rätt fräsch ut, får grattulera! Jag visste inte att 900 fanns som EMS, vilka år fanns den? Ganska sällsynt kanske.
november 28, 2009 at 23:02 #148786Det jag vet fanns 900 EMS från starten 1979 och sista året dom fanns var 1984. Sällsynt är dom i mina hemtrakter men över lag vet jag inte.Jag måste lära mig någon gång hur man tar reda på uppgifter om kvarvarande fordon av en viss modell.Skicket på min är ju inte toppen och jag ska erkänna att jag inte har hissat upp den på min lyft ännu för en noggrann besiktning så än kan jag få överraskningar…
november 29, 2009 at 11:05 #148797Stolar, baksäte och mattor är bra men innetaket hänger men inte en enda skada i tyget så jag ska försöka limma tillbaka det.
januari 2, 2010 at 21:46 #150622Nu är bilen besiktad och skatten betald. Ett bra att veta på länkarmsinfästning HF blev det i besiktningsprotokollet.Men kosmetisk rost finns också som ska åtgärdas. Den går väldigt gött tycker jag och för att ha rullat 31 tusen mil jämfört med min -87:a som rullat 18 tusen så är den mycket skönare så nu rullar EMS:en vinter och -87:an skänkte jag till en polare.Inca fälgar skodda med Gislaved Nordfrost rullar fint och jag njuter varje mil av min 800 kronors bil!!
april 12, 2010 at 21:42 #156321Jäkla så bra vinter-bilen har gått i vinter!
Sommar däcken har monterats och sol-luckan har öppnats och Clarion stereon spelar -80tals pop!
Jag känner inte för att ställa av den i sommar utan jag kommer fortsätta njuta av den som en sommar bil också.
april 13, 2010 at 13:54 #156340Grattis till en mycket fin bil !
Jag är inte så lite avundsjuk…
Hade själv en 900 EMS -83. Köptes 1989 för 48.000:- som då betalades med kontanta pengar i handen. Behöll bilen som bruksbil fram till 1996 då den såldes till förmån för en 9000 turbo -88. Kommer särskilt ihåg den påkostade och outslitliga inredningen i “lyxplysch blåräv” som jag vill minnas att den hette. Har faktiskt en inredning sparad på vinden…
Självklart satt dåtiden extraljusfavorit “Bosch profi” monterade framför grillen. Lägg till det “hönstrappa”, dubbla antenner bak och saabs blå smala stripes längs sidan så förstår du att man var nöjd EMS-ägare 🙂 Lycka till med bilen och var rädd om den.PS
Skulle du få för dig att sälja bilen får du gärna skicka ett PMMVH / Anders Dackemyr
Mm sannerligen en pärla , hittade detta på tradera, trodde nästan det var din först
http://www.tradera.com/Teknikens-Varld-1982-22-Saab-900-EMS-Ford-1947-Stor-Test-auktion_341408_110265588Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.