Saab 900 frågor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 frågor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 frågor
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-01-23 19:37 av Tomas Rosendahl.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 21, 2007 at 23:44 #15463
Jag går lite smått och funderar på att skaffa mig en Saab 900 av modell 80-tal.
Så några frågor.
Är det remm eller kedja? Blir det ventilsallad om remmen eller kedjan går?
Hur är det med reservdelar? Tillgång och pris.Något man bör tänka på innan man köper?
januari 22, 2007 at 15:10 #102335Det är kamkedja, men den brukar inte orsaka några problem.
Såvitt jag vet är reservdelstillgången fortfarande mycket god. Priserna är vettiga.
Tidiga 900:or, jag tror fram t.o.m. -80, har vattenpumpen inbyggd i blocket. För att byta den krävs ett specialverktyg som kan vara lurigt att komma över. Senare modeller har en konventionell remdriven pump.
Maskinellt brukar de här bilarna vara toppen. Min gamla EMS från -80 sålde jag vid ca 32000 mil. Då var den fortfarande lättstartad och fin i motorn, utan hög oljeförbrukning. Enda ingreppet som då var gjort i motorn så vitt jag vet var topplockspackning (egentligen i onödan pga bristfällig felsökning) och nämnda vattenpump. Nu har jag en -90 (köpt av SAAB-Jonte här på forumet). Visserligen har jag bara haft den en dryg vecka, men maskinellt är den jättefin. Roliga bilar att köra också.
Däremot brukar gamla 900:or vara fruktansvärda rosthögar. Kolla framförallt dörrarnas nederkanter och infästningen till nedre länkarmarna fram.
Gamla 900:or har handbromsen på framoken, som gärna tenderar att kärva. Kolla handbromsverkan när du provkör, och även så att bromsen kan släppa. Senare bilar har andra ok, med handbromsen flyttad bak.
Lycka till!
//Niklas
Anonymjanuari 22, 2007 at 20:01 #102351Tack för svaret.
Men vad skulle hända om kedjan går av? Tar kolvarna i ventilerna då, eller klarar dom sig?Är det stor skillnad mellan 80 och 90-talsmodellerna?
Tänkte väl i sådanafall att det skulle bli en 87-89 kanske.
Är dom lika lättmekade som tidigare Volvobilar?
januari 22, 2007 at 23:29 #102376Om Saabar är lika lättmekade som Volvobilar är en fråga som varierar från person till person.. Jag tycker att Saabarna är byggda på ett mycket mer sofistikerat sätt, man har tänkt till i konstruktionen… På min 99 (H-motor) så sitter allt lättåtkomligt, i alla fall de vanligaste slitagesakerna.. Sen att bilarna håller förbannat bra är ju bara en fördel. Man slipper ju byta kamrem varje 8000:de mil som på en 240…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
En 8-ventilare (B201) klarar sig ventilerna på vid motortransmissionshaveri men däremot en 16-ventilare (B202) där blir det krökta ventiler. Kan ju tillägga att detta gäller om allt är standard.
Lättmekat är det helt klart men det är förstås min egen åsikt, Skaffa en bra bok så blir det enkla ännu enklare.
Angående årsmodellerna så har ju alla årsmodeller sin charm men åsikten om bromsarna i tidigare svar är helt riktig och att ta i beaktande.
Inga svåra jobb och man blir van med att se över rörliga delar vid byte mellan sommar o vinterhjul så det är inget att vara rädd för men kräver lite omvårdnad för att funka som det är tänkt.Mvh
Anonymjanuari 23, 2007 at 13:58 #102396Dum fråga kanske, men vilka årsmodeller har 8 ventilersmotorer?
Kan även passa på att rekommendera Tomas G:s sida, där finns mycket info och föredömligt upplagt: http://hem.bredband.net/saabsidan/saab900.htm
Snyggt o prydligt Tomas!Mvh
januari 23, 2007 at 19:37 #102408Tack så mycket för komplimangen, kul om det kan vara till någon hjälp 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.